Web Analytics Made Easy - Statcounter

 حمله یا به عبارتی خرابکاری اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز که هنوز هم پس از گذشته نزدیک به یک هفته میزان خسارات وارده به آن به عنوان یک مساله سر به مهر باقی مانده، بار دیگر توجه را به سوی فعالیت های تخریبی و حملات مخفیانه رژیم صهیونیستی علیه منافع کشورمان معطوف کرده که در سال‌های اخیر بر تعداد و شدت آن هم افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت‌های اسراییل علیه برنامه هسته‌ای کشورمان در یک دهه اخیر به دو شکل عمده‌ی ترور و خرابکاری اعم از سایبری یا انفجار بوده است. ترور مسعود علیمحمدی در سال ۸۸، خرابکاری سایبری یا همان حمله استاکس‌نت در سال ۸۹، ترور مجید شهریاری در سال ۸۹، ترور داریوش رضایی نژاد در سال ۹۰،  ترور مصطفی احمدی روشن در سال ۹۰، دور جدید خرابکاری استاکس نت در سال ۹۷، انفجار تاسیسات نطنز در سال ۹۹، ترور محسن فخری زاده در سال ۹۹ و آخرین اقدام هم خرابکاری در تاسیسات برق نطنز که در غیاب توضیحاتی شفاف از سوی مسئولین، خسارات آن مابین ''نابودی هزاران سانتریفیوژ و از بین رفتن تاسیسات برق'' تا ''خسارات کم قابل جبران'' برآورد شده است.

البته به این لیست بلندبالا از جنایات که به اسراییل نسبت داده شده، باید حملات این رژیم به نیروهای نزدیک به ایران در سوریه، ادعای ربودن اسناد هسته‌ای کشور از شور آباد و چندین اقدام دیگر در زمینه امنیتی را افزود که گرچه برخی از آنها می‌تواند تنها یک ادعا باشد، اما صهیونیست‌ها از همین ادعاها هم در عرصه بین المللی به عنوان یک پروژه تبلیغاتی-حیثیتی به نفع خود به خوبی بهره می‌برند.

اما برای مقابله با این اقدامات خرابکارانه اسراییل که یقینا خرابکاری اخیر در نطنز هم آخرین تلاش آنها برای ضربه زدن به تاسیسات حیاتی و کاربردی کشور نخواهد بود، چه باید کرد. آنچه به نظر می‌آید متاسفانه در کشور ما از آن غفلت می‌شود درس گرفتن از تاریخ و جلوگیری از تکرار اشتباهاتی است که کشورهای عربی در طول تاریخ ۷۰ ساله تقابل خود با صهیونیست‌ها مرتکب شدند و در پایان هم بازنده عرصه نبرد همین کشورهایی بودند که غالبا فریب توانایی‌های نظامی، ژئوپلیتیک، پرسنل فعال نظامی و ''اتحاد عربی'' خود را خوردند.

رژیم صهیونیستی در طول دوران تقابل خود با کشورهای عربی کارنامه‌ای مملو از عملیات‌های آشکار و پنهان علیه تاسیسات حیاتی این کشورها دارد که گاه بابت آن هزینه‌هایی را نیز متحمل شده اما در قیاس با منافع امنیتی-نظامی بلند مدت آن برای اسراییل، این هزینه‌ها چندان قابل توجه نیست. 

از آن جمله می‌توان به عملیات‌های اطلاعاتی-نظامی اسراییل علیه مصر و همپیمانان عربش اشاره کرد، چه در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ که عملا به شکست ائتلاف کشورهای عربی انجامید و چه در سال‌های مابین جنگ شش روزه تا جنگ ۱۹۷۳ مصر با اسراییل که اقدامات خرابکارانه و اطلاعاتی این رژیم ضربات حیثیتی و نظامی سختی به مصر متحدانش تحمیل کرد. برای نمونه در یکی از این موارد، کماندوهای اسراییلی در ۱۹۶۹ تاسیسات راداری ''پی ۱۲'' مصر -در آن زمان از پیشرفته‌ترین رادارهای هشدار سریع جهان ساخت شوروی بود- را به شکل کامل در عمق خاک مصر بارگیری و به اسراییل منتقل کردند، عملیاتی که شاید اسراییلی‌ها می‌توانستند با حمله هوایی هم آن را انجام دهند اما با در نظر گرفتن بعد حیثیتی آن برای مصر و البته اهمیت فنی و اطلاعاتی بعد از آنالیز رادار سرقتی، تصمیم گرفتند چنین ریسک بزرگی انجام دهد.

حمله به تاسیسات هسته‌ای ''تموز'' عراق در سال ۱۹۸۱ که به نابودی کامل آن انجامید، حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای سوریه در منطقه دیر الزور در سال ۲۰۰۷، سلسله حملات هوایی به سودان در سال ۲۰۰۹ و ده‌ها عملیات ریزو درشت دیگر علیه منافع کشورهای عربی هم در کارنامه سال‌های تقابل اسراییل با کشورهای عربی وجود دارد که اکنون بسیاری از آنها با کوتاه آمدن از مواضع سابق خود، توافقات صلح امضا و روابط دیپلماتیک با این رژیم برقرا کرده‌اند.

اینها تنها بخشی از اقدامات رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های گذشته علیه کشورهای عربی بوده است که کوتاه آمدن رهبران عرب از پاسخ، تکیه بر قدرت‌های خارجی برای تقابل با اسراییل، خیانت‌های داخلی و درون ائتلافی، مقاومت در برابر تغییر در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و مسدود نشدن راه‌های نفوذ اسراییل به داخل جوامع و نهادهای عربی نیز بخشی از اشتباهاتی است که کشورهای عربی را بازنده تقابل با اسراییل کرد.

آنچه مسلم است شعار دادن، حرکات شتابزده و عملیات‌هایی که قدرت بازدارندگی چندانی ندارد -اشتباهی که کشورهای عربی در طول ۷۰ سال گذشته انجام داده‌اند- نه تنها مفید به فایده نیست بلکه به ابزاری در دست رژیم صهیونیستی تبدیل می‌شود که از آن در محافل بین المللی برای توجیه اقدمات خود استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌ها و البته طیف متنوعی از توانمندی‌ها برای پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی دارد که در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند که در میان آنها می‌توان به همپیمانان منطقه‌ای اشاره کرد. شاید می‌توان گفت ضربات سختی که اسراییل از ناحیه همین ظرفیت‌های ویژه منطقه‌ای و اقلیمی دریافت کرده است به مراتب تلخ‌تر از هر اقدام ارتش‌های بزرگ عربی برای اسراییل بوده است.

البته نباید فراموش کرد که همپیمانان منطقه‌ای ایران تنها بخشی از ظرفیت پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران هستند و نه همه این ظرفیت. پس باید در نظر داشت ایران برای دادن پاسخی متناسب با اقدامات اسراییل با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود و نه فرضیات، از همه ابعاد توانمندی‌های خود بهره بگیرد.

تاریخ رژیم صهیونیستی گواه این است که موکول کردن پاسخ به آینده، تنها اسراییل را به انجام عملیات‌های جدیدتر و گسترده‌تر تشویق می‌کند. این رژیم تنها زمانی عقب نشینی می‌کند که بداند اقداماتش با ضربه‌ای قوی‌تر و یا برابر پاسخ داده می‌شود، ضربه‌ای که باعث شود دستگاه محاسباتی آنها هزینه عملیات علیه منافع کشورمان را دیگر مقرون به صرفه نداند. 

1727215

کد خبر 1505050

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی اسرائیل نیروگاه نطنز جهان عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست

معاون دبیرکل جهاد اسلامی با اشاره به اینکه حماس به نمایندگی از کل مقاومت فلسطین در مذاکرات، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند گفت عملیات «وعده صادق» ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد و کشور‌های منطقه باید در محاسباتشان تجدید نظر کنند.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در سایه تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه، از مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا گرفته تا افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به سرنوشت آخرین دور مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده اما از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نیاز به این مذاکرات دارند انتظار می‌رود که مذاکرات از سر گرفته شود.

موضع حماس در مذاکرات به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت فلسطین است

الهندی در گفتگو با العربی الجدید درباره پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات آتش بس که اخیرا از طریق میانجی‌ها مطرح شد اظهار داشت که پیشنهاد آمریکا در دور قبلی مذاکرات، یک بازاریابی گمراه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به این پیشنهاد واشنگتن موضع خود را قاطعانه درباره مسائل اساسی مربوط به حقوق فلسطینیان و شروط اصلی مقاومت مطرح کرد که شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس جامع و بازگشت آزادانه آوارگان به مناطق خود بود.

وی افزود که مقاومت همچنین در راستای منافع مردم فلسطین نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال فریبکاری بودند و پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد در واقع یک پیشنهاد کاملا آمریکایی بود که به شکل کامل در خدمت رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داشت. مقاومت نیز پاسخ این پیشنهاد آمریکا را قاطعانه داد و تاکید کرد که از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این مقام جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت که جنبش جهاد اسلامی هیچ موضع جداگانه‌ای ندارد و جنبش حماس مجاز است به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت مذاکره کند. در این میان ادعاهای رژیم اشغالگر و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی بر اینکه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات مانع تراشی می‌کنند دروغی بیش نبوده و با هدف به تعویق انداختن مذاکرات و طفره رفتن از انجام معامله‌ای است که صهیونیست‌ها مجبورند بهای آن را بپردازند.

محمد الهندی تصریح کرد که خود اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اذعان دارند و منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که نتانیاهو در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کند.

شکست صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه در رفح هم تکرار خواهد شد

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان مذاکرات و توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح وجود دارد یا نه گفت که رژیم صهیونیستی بحث حمله به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی و رسیدن به هدف خود در نابودی مقاومت در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند اما ما اطمینان می‌دهیم که اگر اشغالگران تجاوزی علیه رفح انجام دهند، سرنوشت آن مانند حمله به خان یونس یا شمال یا مرکز غزه خواهد بود و همه چیز برای صهیونیست‌ها به نقطه صفر برمی گردد و اشغالگران مجددا هیچ دستاوردی جز جنایت علیه غیرنظامیان نخواهند داشت.

پاسخ ایران نشان داد که اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

وی در ادامه به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این پاسخ تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر در این شکل و اندازه بیانگر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود بوده و این عملیات ایران ثابت کرد که اسرائیل برای محافظت از خود نیاز کامل به آمریکا دارد. عملیات وعده صادق همچنین نشان داد که وزن اسرائیل در منطقه رو به کاهش بوده و بازدارندگی آن در حال فرسایش است و این رژیم نمی‌تواند آنگونه که خودش و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند بر منطقه مسلط شود.

محمد الهندی تاکید کرد که بنابراین کشورهای منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند. صد سال است که مردم غزه و فلسطین در مقابل چشم و گوش رژیم های عربی رنج می‌کشند.

احتمال انتفاضه جدید در کرانه باختری وجود دارد

وی درباره اوضاع متشنج کرانه باختری نیز اظهار داشت که در حال حاضر کرانه باختری در سایه تشدید حملات وحشیانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تبدیل به یک عرصه داغ شده و همه احتمالات در این منطقه از جمله وقوع انتفاضه جدید هم وجود دارد. به ویژه اینکه جنایات بی‌سابقه ارتش صهیونیستی و حمله شهرک نشینان مسلح به کرانه باختری و نیز یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سایه بسته شدن کامل هرگونه افق سیاسی موجب می‌گردد تا هر گزینه‌ای برای تشدید اوضاع از جمله انتفاضه، محتمل باشد.

دیگر خبرها

  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه