Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@14:31:59 GMT

اوغلو: ترکیه هیاتی سیاسی به مصر می فرستد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۹۲۲۴

اوغلو: ترکیه هیاتی سیاسی به مصر می فرستد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز گفت: یک هیات از ترکیه در پاسخ به دعوت مصر اوایل ماه مه آینده به قاهره سفر می کند.

این خبر بعد از آن اعلام شد که وزیر خارجه ترکیه دیروز چهارشنبه از آغاز مرحله جدیدی از روابط بین آنکارا و قاهره همراه با امکان سفرهای دوجانبه در آینده خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوغلو گفته بود: دوره جدیدی در روابط با مصر آغاز می شود و سفرهای دوجانبه ای انجام خواهد شد. نشستی در مصر در سطح دستیاران وزیران خارجه دو کشور و دیپلمات ها برگزار و تعیین سفیر انجام خواهد شد.

وی افزود: زمان این سفر هنوز مشخص نیست و می توانیم درباره آن در مرحله پیش رو بحث و گفت وگو کنیم.

آنکارا و قاهره در طول دوران کوتاه ریاست جمهوری «محمد مرسی» در مصر روابط گرم و نزدیکی با یکدیگر داشتند اما این رابطه پس از سقوط دولت مرسی در سال ۲۰۱۳ میلادی و روی کارآمدن «عبدالفتاح السیسی» از دل دستگاه نظامی مصر رو به تیرگی گذاشت.

ترکیه از دولت مرسی حمایت می کرد که برآمده از گروه اخوان المسلمین بود و با سرنگونی این دولت، روابط آنکارا و قاهره وارد مرحله جدید و تنش آفرینی شد و با موضع گیری های آنکارا و بویژه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر وقت ترکیه، سفیر این کشور از خاک مصر اخراج و سطح روابط دو طرف به کاردار کاهش یافت.

ترکیه از همان آغاز روی کارآمدن السیسی در مصر از اخوان المسلمین حمایت و علیه نظامیان موضع گیری کرد و اردوغان این اقدام ارتش مصر را "کودتا" خواند و از حامیان چنین اقدامی انتقاد کرد.

اردوغان پس از انتخاب مجدد به عنوان رییس جمهور ترکیه نیز بارها با موضع گیری و حمایت از مرسی و اخوان المسلمین، دولت جدید مصر برآمده از دل ارتش این کشور را " نامشروع " دانست و روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت مصر به عنوان رئیس جمهوری این کشور را یک "کودتا" خواند.

اختلاف‌های ترکیه و مصر به جریان اخوان المسلین ختم نشد و روابط پر تنش دو کشور از سال ۲۰۱۳ میلادی به حوزه مسائل نفتی نیز کشیده شد؛ بطوری که "طارق الملا" وزیر نفت و گاز مصر در واکنش به اظهارات مقام‌های ترکیه مبنی بر اینکه توافقنامه ترسیم مرزی میان مصر و قبرس را به رسمیت نمی‌شناسند و به اکتشاف گاز در این منطقه ادامه خواهند داد، تاکید کرد که "قاهره به اکتشاف گاز آنکارا اعتنایی ندارد و نگران هیچ چیزی نیست چراکه توافقنامه ترسیم مرز بین مصر و قبرس از سال ۲۰۱۳ به امضا رسیده و به سازمان ملل ارائه و نقشه‌های روشنی از خطوط مرزی ضمیمه آن شده است".

در همین حال، پرونده لیبی از دیگر پرونده های مورد اختلاف بین آنکارا و قاهره در سالهای اخیر بود.

ناظران سیاسی معتقدند که تغییر و تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی باعث شده تا آنکارا درصدد تجدید نظر در مواضع منطقه ای و بین المللی خود برآید اما با وجود این پیشینه در روابط مصر و ترکیه، به نظر می رسد با توجه به دیوار بلند بی اعتمادی موجود و سپری شدن تقریبا یک دهه از روابط سرد و تیره، برای برقراری روابط گرم دو کشور به زمان بیشتری نیاز است.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان محمد مرسی اخوان المسلیمن روابط خارجی مصر چاووش اوغلو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان محمد مرسی اخوان المسلیمن رجب طیب اردوغان محمد مرسی اخوان المسلیمن روابط خارجی مصر چاووش اوغلو اخبار کنکور آنکارا و قاهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۹۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز (سه شنبه) از تصمیم کشور خود برای ادامه عملیات ضدتروریستی در خاک سوریه خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیا الیوم، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا طی سخنانی خطاب به ملت این کشور، گفت: وقتی زمان و ساعتش فرا برسد، ما قطعاً کارهای ناتمام خود را در سوریه به پایان می رسانیم.

اردوغان در ادامه به اهمیت مبارزه قاطعانه با تروریسم و گروه موسوم به «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) اشاره و تاکید کرد: در دوره آتی به گروه تجزیه‌طلب که فضای مانور آن در نتیجه عملیات‌ ما در عراق و سوریه تنگ شده است، ضربه بزرگی خواهیم زد.

وی افزود: می‌خواهم موضوع مشخص شود. تا زمانی که پ‌.ک.‌ک در عراق و سوریه حضور داشته باشد ما یه هیچ وجه احساس امنیت نمی کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه تروریست‌ها در کوه‌های قندیل و شمال سوریه از هر فرصتی علیه ترکیه و شهروندان این کشور استفاده می کنند، تصریح کرد: هیچ کشوری این موضوع را نمی پذیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کولیوند: ایران جزو ۵ کشور برتر در امدادرسانی است
  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • جنگ غزه محور اصلی سفر وزیر خارجه ترکیه به امارات
  • دیدار وزیر خارجه و گروه دوستی پارلمانی ترکیه
  • جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران ویژه است
  • دیدار هیات پارلمانی ترکیه با امیرعبداللهیان
  • اقدام ترکیه در تعلیق روابط تجاری با رژیم صهیونیستی بر دیگر کشورهای اسلامی تاثیرگذار است؟
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • بانکی پور سند روابط جنسی مردان ترکیه با زنان پُرشمار را منتشر کرد | عدد یاد شده به چه معناست؟ +لینک منبع