Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابتدای کار زراعی در شالیزارهای گیلان با شخم اولیه زمین آغاز می شود. به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان، تاکنون شخم اولیه در ۷۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام شده است این در حالی است که طبق تقویم زراعی که سازمان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است، امسال بهترین زمان برای نشا‌ء‌کاری از ۵ تا ۲۷ اردیبهشت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

  ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.   ابتدای کار زراعی در شالیزارهای گیلان با شخم اولیه زمین آغاز می شود. به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان، تاکنون شخم اولیه در ۷۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام شده است. افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌ جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌ های برنج و غنی سازی خاک از جمله فواید شخم اولیه است.   شخم اولیه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ ها به‌ ویژه کرم ساقه خوار برنج، ذخیره رطوبت خاک، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می شود، اضافه کرد: شخم اولیه شرایط مطلوب برای رشد و نمو گیاه در طول فصل زراعی را فراهم می کند و امکان به کارگیری به موقع کودهای پایه شامل کودهای فسفاته در زراعت برنج را امکان پذیر می کند.   نکات لازم جهت خزانه‌گیری   کارشناس حوزه کشاورزی و رئیس مرکز جهاد کشاورزی جیرده در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه کشاورزان باید نکاتی را جهت نشاء و خزانه‌گیری رعایت کنند، گفت: کشاورزان قبل از احداث خزانه می‌بایست بذرها را به جهت پیشگیری از بیماری‌های رایج ضدعفونی کنند.   وی در ادامه افزود: کشاورزان برای داشتن بذر یک‌دست وسالم باید به روش «سبک و سنگین کردن» بذر برنج را در محلول آب و نمک قرار دهند تا دانه‌های پوک روی سطح آب قرار بگیرند و بدین ترتیب دانه‌های پوک را دورریز کرده و بذر سالمی که در زیر آب‌ونمک مانده را با آب بشویند و برای خزانه استفاده کنند.     خزانه‌گیری در فضای باز مناسب است یا گلخانه‌ای؟   "عمار مومن‌زاده" با تاکید بر اینکه مکان خزانه‌گیری باید از جهت نور، آب، رطوبت مناسب باشد و کشاورزان برای خزانه‌گیری باید زمین حاصلخیز و نزدیک به منزل مسکونی خود را انتخاب کنند تا بتوانند مدیریت خزانه را به خوبی انجام دهند، بیان کرد: احداث خزانه به ۲ روش سنتی و ایستگاهی(گلخانه‌ای) انجام می‌شود که کارشناسان توصیه می‌کنند کشاورزان به جهت مدیریت بهتر، استفاده از بازه زمانی مشخص، در امان ماندن از آسیب‌هایی همچون سرمازدگی، آبگرفتگی و... روش گلخانه‌ای را برای احداث خزانه انتخاب کنند.    در هر هکتار شالیزار چه میزان کود باید استفاده شود؟   وی یادآوری کرد: توصیه عمومی در رابطه با مصرف کود در زمین شالیزاری این است که کشاورزان معمولا 120 کیلوگرم کود اوره، 100 کیلوگرم کود پتاس را در دو الی سه مرحله(زمان نشاء، پنجه‌زنی و قبل از خوشه‌دهی) و 50 کیلوگرم کود فسفات را قبل از نشاء استفاده کنند.     بهترین زمان جهت نشاء‌کاری در سال ۱۴۰۰   رئیس مرکز جهادکشاورزی جیرده گفت: طبق تقویم زراعی که سازمان وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اقلیم و شرایط آب اعلام می کند، امسال بهترین زمان برای نشا‌ء‌کاری از ۵ تا ۲۷ اردیبهشت می‌باشد.   "مومن‌زاده" در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان برخی از ارقام زودرس برنج را می‌توانند زودتر از این موعد کشت کنند اما از لحاظ آبیاری باید آن را مدیریت کنند. انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بهترین زمان خزانه گیری شخم اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۰۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی + مواد لازم و نکات کلیدی آموزشی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ کاپ کیک شکلاتی به همراه نکات کلیدی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، کاپ کیک یا کیک فنجانی نوعی کیک کوچک تک نفره است که در قالب‌ها و کاغذهای مخصوص آماده می‌شود. کاپ کیک مانند سایر کیک‌ها از ترکیباتی همچون شکر، کره، آرد و تخم مرغ تهیه و با سس‌های شکلاتی، تکه‌های میوه‌، خامه فرم گرفته و فوندانت تزئین می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کاپ کیک
تخم مرغ ۶ عدد (درشت)
روغن مایع نصف لیوان (لیوان فرانسوی دسته دار استفاده می‌کنیم برای همه اندازه گیری ها)
آرد سفید ۲ لیوان
شیر یا آب نصف لیوان (شیر باعث پوک شدن کیک می‌شود و بهتر است از آن استفاده شود.)
پودر قند ۱ لیوان
کرمفیل ۱ قاشق چایی خوری در هر کاپ کیک
بکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری (قاشق را باید سر پر کنیم)
وانیل نصف قاشق چایی‌خوری
پودر کاکائو نصف قاشق مرباخوری (سر پر)
فلفل قرمز به مقدار بسیار کم فقط برای طعم کاکائو

طرز تهیه کاپ کیک مرحله اول

ابتدا در ظرفی تخم مرغ (هم دما با محیط باشد)، وانیل و پودر قند را ترکیب کرده و با همزن برقی مخلوط می‌کنیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله دوم

در ظرف دیگری آرد، بکینگ پودر، فلفل قرمز و پودر کاکائو را الک می‌کنیم و سپس تمام مواد خشک را باهم ترکیب می‌کنیم.

مرحله سوم

اکنون شیر یا آب را به همراه روغن به مواد خشک اضافه و مخلوط می‌کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد بالا را با ترکیب تخم مرغ، وانیل و پودر قند مرحله اول ترکیب می‌کنیم و به خوبی هم زده یا بافت یک دستی حاصل شود.

مرحله پنجم

کاغذهای کاپ کیک را در قالب مخصوص قرار داده و مواد درست شده را با قاشق درون آن می‌ریزیم باید به این نکته توجه کرد به اندازه‌ی یک بند انگشت از سر قالب باید خالی باشد.

نکته: کرمفیل ها را درون قیف ماسوره‌ای ریخته و به اندازه یک قاشق چایی خوری در کف قالب یا پس از پر کردن هر قالب در درون مواد می‌ریزیم.

مرحله ششم

فر را از قبل باید به مدت نیم ساعت گرم کنیم سپس قالب حاوی مواد کاپ کیک را به مدت ۴۵ دقیقه با درجه حرارت ۱۸۰ سانتی گراد قرار می‌دهیم.

نکته: پس از ۳۵ الی ۴۵ دقیقه درب فر را باز می‌کنیم و سیخ چوبی در کیک فرو می‌کنیم کیک اگر به طور کامل پخته شده باشد نباید محتویات داخل کیک به چوب بچسبد. سپس درجه حرارت فر را کم و ملایم می‌کنیم تا کیک مغز پخت شود زمانی که لبه‌های کیک به سمت وسط کیک جمع شد کیک به صورت کامل پخته است.

مرحله آخر

پس از آماده شدن کیک و خنک شدن قالب آن را به ظرف مخصوص سرو انتقال می‌دهیم و نوش جان می‌کنیم.

نکات قابل توجه در تهیه مواد اولیه کاپ کیک شکلاتی تخم مرغ‌ها هنگام استفاده هم دما با محیط شده باشند. دمای تمام مواد استفاده شده در کیک باید به دمای محیط رسیده باشند. در نیم ساعت اول پخت درب فر را نباید باز کنیم. از چایی یا انواع نوشیدنی‌های گرم برای سرو کاپ کیک می‌توانیم استفاده کنیم. برای تزئین کاپ کیک می‌توانیم از سس‌های شکلاتی، تکه‌های میوه‌، خامه فرم گرفته و فوندانت استفاده کنیم. استفاده از شیر به جای آب باعث پوک‌تر شدن بافت کاپ کیک می‌شود. برای به دست آمدن بهترین نتیجه باید از پودر قند به جای شکر استفاده کنیم زیرا شکر باعث به وجود آمدن پف کاذب و حالت چسبندگی در کیک می‌شود. کد خبر 746598

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی در ۲ گروه آزمایشی
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی
  • طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی + مواد لازم و نکات کلیدی آموزشی
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد
  • پیش‌بینی ۸۰ درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر