Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:32:17 GMT

ظرفیت دانشگاه برای تحقق شعار سال مورد توجه قرار گیرد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۰۸۵۹

ظرفیت دانشگاه برای تحقق شعار سال مورد توجه قرار گیرد

فرزاد ملکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:نامگذاری چند سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب با محورهای اقتصادی و تولید ، درک و تحلیل راهبردی و کلان رهبری عزیز انقلاب از مسایل واقعی و حقیقی و میدانی ملت و کشور را می‌رساند. 

وی بیان کرد: مسوولان باید در راستای این دغدغه رهبر معظم انقلاب ، بستر لازم را برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان فراهم کرده، و پشتیبانی  لازم را انجام داده و موانع را بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: "مانع زدایی‌ها" در کنار پشتیبانی ها به تولید سرعت خواهد بخشید و لازم است مدیران و دست اندرکاران علاوه بر تلاش جمعی ، با برنامه‌ریزی اصولی، مسیرهای نیل به تولید را تسهیل کنند.

ملکی، ظرفیت علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها را برای تحقق شعار سال قابل توجه دانست و گفت:رهبر معظم انقلاب نیروی انسانی جوان را موتور محرکه تولید در کشور می‌دانند و لذا استفاده از جوانان نخبه دانشگاهی می‌تواند در کنار سایر منابع مادی، چرخ‌های تولید کشور را فعال ، و در جهت خودکفایی داخلی و قطع وابستگی بچرخانند.

وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه‌ها بحث آموزش صرف نیست افزود:دانشگاه امروز محل کسب مهارت‌های مختلف و خاستگاه فن‌آوری و نوآوری برای رشد و توسعه و تحقق تولید بر اساس علوم مدرن است.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به توصیه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های ابلاغی، باید زمینه اشتغال دانشجویان و نسل جوان در صنعت مهیا شود و در این راستا دانشگاه‌ها باید وارد تعامل سازنده با صنعت شوند.

وی ادامه داد:دانشگاه‌ها با تلاش مضاعف در زمینه مهارت آموزی، تولید، اشتغال دانشجویان ماهر، طرح‌های برون دانشگاهی و صنعتی می‌توانند نقش محوری برای تحقق شعار سال ایفا کنند.

رییس دانشگاه پیام نور اندیمشک گفت:در سال ۱۴۰۰ و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی نباید به داشته‌ها و توفیقاتی که پارسال بوده، اکتفا شود، گرچه کیفیت بخشی به مسایل دانشگاه قابل توجه هم بوده که جای تبریک دارد، ولی چالش‌ها و کاستی‌ها را نیز همواره باید در نظر داشته باشیم.

وی افزود: تقویت اقتصاد ملی با حمایت از رونق تولید و محصولات داخلی و افزایش کمی و کیفی این محصولات و احداث شهرک‌های  صنعتی در  استان‌های کشور با توجه به موقعیت استراتژیکی آنها تقویت می‌شود.

ملکی بیان کرد:حمایت همه جانبه از کارآفرینان و تقویت مادی و معنوی  از آنها می‌تواند در اشتغال زایی نسل جوان و به تبع آن کاهش سطح آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشد. بسط گفتمان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در سطح نخبگان و عامه مردم جامعه یکی از وظایف اصلی دانشجویان و دانشگاه‌ها در سال پیش‌رو است.

وی ادامه داد:دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها باید هم زمان و به صورت عمل مکمل، مطالبه‌گری تخصصی در حوزه‌های مرتبط با شعار سال ۱۴۰۰ را  از مسوولان مربوطه داشته باشند.

وی اضافه کرد: در نگاه‌ رهبر معظم انقلاب، دانشجو فرد منفعلی نیست. و بیانیه گام دوم ، بیانیه‌ای برای تبیین مسیر ملت ایران در راستای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی است، یعنی دستورالعملی برای مسیر پیش روی ملت ایران است، و این دستورالعمل، هم به جایگاه دانشجو توجه دارد و هم از نیروی دانشجویی بهره خواهد برد.

وی گفت:یکی از عبارات کلیدی در بیانیه گام دوم که حتی می‌توان ادعا کرد روح و موتور محرک این بیانیه است، عبارت " ما می‌توانیم" است. بنابراین دانشجویان به عنوان جوان‌ترین نیروی آگاه و فعال در جامعه موظف هستند چه در عمل و چه در کلام این عبارت را زنده نگه دارند و از فضای علمی، پویا و مولد دانشگاه‌ها حداکثر استفاده را برای رفع نیازهای جامعه با تکیه بر منابع بومی کشور داشته باشند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: چنانچه در بیانیه گام دوم آنجا که افق نگاه به آینده مطرح می‌شود، رهبر معظم انقلاب نخستین توصیه را علم و پژوهش می‌دانند و با تکیه براین واقعیت که "دانش‌ آشکارترین وسیله‌ عزت و قدرت یک کشور است"، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشجویان را  تببین می‌کنند.

وی گفت: نقش دانشگاه و دانشجویان در حوزه‌های دیگری همچون معنویت، اخلاق، اقتصاد و تولید علم بسیار مهم است و در سایه این نقش‌ها ، می‌توان از ظرفیت و استعداد دانشجویان برای تحقق اهداف بزرگ جامعه و شتاب بخشیدن به  توسعه بهره برد.

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مقام معظم رهبری جهش تولید اندیمشک دانشگاه پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مقام معظم رهبری جهش تولید سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مقام معظم رهبری جهش تولید اندیمشک دانشگاه اخبار کنکور برای تحقق شعار سال رهبر معظم انقلاب دانشگاه ها گام دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی

به‌گزارش خبرگزاری صدا وسیما خراسان شمالی؛ مرتضی بهزادفر با حضور در نخستین برنامه زنده رصد شبکه اترک در سال جاری، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری نامگذاری شعار سال را با نگاه عالمانه با محوریت اقتصاد قرار داده اند، گفت: مشارکت مردم و مردمی سازی اقتصاد بسترساز جهش در اقتصاد خواهد بود.
وی افزود: براساس ابلاغ سیاست‌های کلی در هر دو مورد بر موضوعات کلیدی نظیر پیشرفت اقتصادی توام با عدالت و مردمی سازی اقتصاد به عنوان هسته‌های اصلی و نقش مردمی به صورت ویژه تاکید شده است.

تعاونی‌ها به عنوان الگوی اصلی مردمی سازی اقتصاد
بهزادفر با بیان اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه توجه به سهم تعاونی‌ها به عنوان الگوی اصلی مردمی سازی اقتصاد تاکید شد، اما توفیق زیادی در این حوزه وجود نداشته است، ابراز امیدواری کرد: با سیاست‌های کلان و برنامه ریزی‌هایی که اکنون در زمینه مردمی سازی انجام شده و تاکیدات مقامات عالی رتبه کشور بر تدوین سند اجرایی یکساله زمینه تحقق این مهم در استان و کشور فراهم شود.

رشد اقتصادی استان بر اساس شعار
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به ابلاغ بخشنامه در قالب تدوین سند از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان‌ها برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و افزود: در این برنامه بر رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال، شیوه‌ها و راهکار‌های مشارکت حداکثری مردم، فعالان اقتصادی و نخبگان، برنامه رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست، حمایت از توسعه و تجاری سازی فناور‌های راهبردی، توجه به زنجیره‌های ارزش صنایع استان و توجه به نقش آفرینی پارک علم و فناوری و ظرفیت نخبگان و صنایع خلاق و... تاکید شده است.

احیای واحد تعطیل و توسعه تعاونی‌ها
وی ادامه داد: در این سند بر احیای واحد‌های راکد و نیمه تعطیل، توسعه تعاونی ها، مشارکت صندوق ها، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و ابزار و شیوه‌های نوین تامین مالی و اتمام طرح‌های نیمه تمام که نقش پیشران اقتصادی در استان دارند نیز توجه ویژه شده است.

تهیه هشت بسته، محور اساسی جهش تولید در استان
بهزادفر اضافه کرد: برنامه رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال و همسو با سیاست‌های کلی برنامه هفتم پیشرفت و سند آمایش در برنامه اولیه پیشنهادی و عملیاتی این سازمان در قالب ۸ بسته، محور اساسی جهش تولید در استان تهیه شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: رویکرد سازمان برنامه و بودجه، برنامه ریزی برای انجام اقداماتی است که قابلیت اجرایی یک ساله داشته باشد تا نتیجه این اقدامات زودتر به منصه ظهور برسد.
توانمند سازی جوامع محلی در روستا‌های استان
بهزادفر در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه توجه به توانمند سازی جوامع محلی در روستا‌های استان به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته است، افزود: ۳۰ درصد اقتصاد مردم استان وابسته به روستا است و فعالیت بخش کشاورزی برای استان یک محور مهم رونق اقتصادی و زمینه مشارکت مردم با رویکرد تحقق شعار سال است.
وی تصریح کرد:در همین راستا توسعه اشتغال و اجرای طرح توان افزایی جوامع محلی مورد توجه جدی قرار گرفته است و تاکنون سند توسعه اشتغال برای ۵۰۰ روستای استان اجرا شده است.

دیگر خبرها

  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است
  • نقش کارگران در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • ۱+۵ موضوع مهمی که باید هدف «جهاد تبیین» قرار گیرد
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی