Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:56:18 GMT

هنر متعهد انسان را به راه امن خداپرستی هدایت می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۴۲۹۸

هنر متعهد انسان را به راه امن خداپرستی هدایت می‌کند

اعظم پشت‌مشهدی جمعه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هنر متعهد، هنر متعالی است و هنر انقلاب، هنر هنرمندان انقلابی است و آنچه در هنر متعهد نهفته اثر درونی و اعجاز نور و حقیقت و تاثیر شگرف آن بر شخصیت انسان است که تنها با درک معنای حقیقت می‌توان به آن دست یافت.

وی در خصوص نقش شهید آوینی در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب نیز بیان داشت: شهید آوینی نه تنها به‌عنوان یک مستندسازان برجسته انقلاب و دفاع مقدس بلکه به عنوان یک نظریه‌پرداز بزرگ حوزه فرهنگ و هنر انقلاب تأثیر به‌سزایی بر ادبیات انقلاب اسلامی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس و ادبیات پایداری عنوان کرد: شهید آوینی با نظریاتش در حوزه مختلف هنر و ادبیات، اهمیت و چشم‌انداز کاری هنرمندان را ترسیم و اهمیت کارشان را به آنها گوشزد کرده است.

پشت‌مشهدی در خصوص آثار جدید خود در حوزه ادبیات پایداری نیز گفت: به زودی ۲ عنوان کار کودک و نوجوان در قالب شعر و تقدیمی به "شهیده فاطمه نیک"(مشهور به ام الشهدا (نهم مردادماه سال ۶۶ هجری خورشیدی) یکی از شهدای جمعه خونین مکه) و یک کار کودک با عنوان "کفش دوزک" به چاپ می‌رسند و خاطرات شفاهی جانباز شیمیایی محمد میریاز  نیز در دست تدوین است.  

(محمد میری از رزمندگان یگان دریایی لشکر۴۱ ثارالله است که مدت ۵۴ ماه و از سال ۶۲ در مناطق عملیاتی جفیر، هورالهویزه، بستان، طلائیه، آبادان، خرمشهر و در عملیات‌های والفجر ۸، عملیات بدر، عملیات کربلای ۳ (سکوی الامیه)، کربلای ۴ و پاتک طلائیه حضور داشته است، وی در سال ۶۷ به عنوان ناخدای شناور والفجر در حین عملیات دریایی در جزایر، شاهد سقوط هواپیمای ایرباس ۶۵۵ بوده که با اطلاع رسانی به شناورهای دریایی، در شناسایی محل سقوط و جمع آوری شهدای ایرباس نقش بسزایی داشته است).

وی در بخش دیگری اضافه کرد: برنامه‌های دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان هرمزگان برای گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در سال جاری نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق فضای مجازی درحال برگزاری است.

اعظم پشت مشهدی پژوهشگر، نویسنده، شاعر و نویسنده در استان هرمزگان در سال های ۹۵ و ۹۸ به عنوان هنرمند شاخص انقلاب اسلامی استان هرمزگان شناخته شد.

از وی تاکنون بیش از ۲۶ عنوان کتاب در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و کودک و نوجوان چاپ شده است.  

کتاب(این جزیره با تو نفس می‌کشد) پشت مشهدی که در سال منتخب هجدهمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس شد، روایت زندگی داستانی فعال و مبارز انقلابی شهید موسی درویشی نخل‌ابراهیمی از شهیدان دوران دفاع مقدس جزیره هرمز است که هشتم اسفند سال ۶۲ در "شط علی جزیره مجنون عراق" بر اثر اصابت راکت هواپیما به قایق و سوختگی به شهادت رسید.

این کتاب سال ۱۳۹۶ در قالب داستانی به رشته تحریر درآمد و در سال ۹۷ نیز توسط انتشارات فاتحان به چاپ رسید.

 کتاب «پرواز در جزیره» نیز روایت زندگی شهید احمد خرمی شاد از فرماندهان گردان عمار لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) به عنوان بیست و پنجمین اثر چاپ شده اعظم پشت مشهدی در هفدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان رونمایی شد.

کتاب «از دیار صالحین» پشت‌مشهدی نیز با موضوع زندگی و خاطرات شفاهی دو خیّر مدرسه‌ساز هرمزگانی عبدالله صالح و صلاح‌الدین احمدی شهرستان بستک بهمن ماه سال ۹۹ با حضور حسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

کتاب‌هایی چون "آدم‌ها توی قاب من نمی‌میرند"، "بادگیرها چشم براهند"، "این جزیره با تو نفس می‌کشد" و "پرواز در جزیره" از جدیدترین آثار وی در حوزه خاطره‌نگاری و داستان دفاع مقدس است.

۲۰ تا ۲۶ فروردین به مناسبت شهادت "سید مرتضی آوینی" و گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی ویژه برنامه‌های مختلفی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

سیدمرتضی آوینی، بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ در فکه و در حال ساخت مجموعه مستند و تلویزیونی روایت فتح، بر اثر برخورد با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ به شهادت رسید.

پیکر شهید سید مرتضی آوینی روز ۲۲ فروردین ۷۲ با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در قطعه ۲۹  بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ی گنبد (مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد.

اواخر سال ۱۳۷۰ «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا سید مرتضی به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد.

سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است و آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شود.

برچسب‌ها حوزه هنری انقلاب اسلامی کتاب کودک روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی هرمزگان بندرعباس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه هنری انقلاب اسلامی کتاب کودک روز هنر انقلاب اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی کتاب کودک روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی هرمزگان بندرعباس اخبار کنکور هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی پشت مشهدی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز با بیان اینکه باید به‌سوی هنر در نفت بازگردیم، گفت: نقش قابل توجه و مؤثر نفت در فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر اهمیت این صنعت را دوچندان کرده است.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در نشست هم‌اندیشی فعالان عرصه هنری، فرهنگی و گردشگری مناطق نفت‌خیز جنوب، هنر را نشئت‌گرفته از قلب و روح انسان دانست و گفت: بهترین هنرمند در عالم خداوند متعال و خالق هستی است، زیرا جهان را به زیبایی و درستی خلق کرد و در اختیار بشر قرار داد و سپس هنر را در وجود انسان نهادینه کرد.

وی با تأکید بر اینکه در تعریف و چیستی هنر و هنرمند باید کوشید، افزود: بدون شک هنری مورد توجه است که معرفت انسانی بر آن صحه بگذارد و سبب تعالی روح انسان شود. در این صورت می‌توان به هنری ماندگار دست یافت که موجب عزت، اتحاد و بالندگی ملت و دولت شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انقلاب اسلامی را برکت جوشش درونی خلق دانست و بیان کرد: انسان‌هایی که در صحنه میدان‌داری انقلاب اسلامی حاضر بودند، روح لطیفی داشتند و هنرشان به خلق انقلاب اسلامی منجر شد.

دانشی تصریح کرد: هر هنری که به بالندگی، طراوت و ارزش‌دهی به حرکت عظیم انقلاب اسلامی منجر شود ارزشمند خواهد بود، ازاین‌رو هر کسی را نمی‌توان هنرمند نامید. درحقیقت، هنرمند کسی است که به معرفت انسانی ارزش دهد.

وی با بیان اینکه در عرصه هنری نیازمند ایجاد جبهه فرهنگی هستیم، افزود: امروز که ندای جمهوری اسلامی در همه عالم پیچیده است، چشم اقصی‌نقاط مختلف جهان بر ماست، ازاین‌رو به پشتیبانی این حرکت عظیم انقلاب اسلامی، هنر نیز باید به‌سمت این صنعت متمایل شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: صنعت نفت تاریخی ۱۱۵ساله دارد. این صنعت به همان صورت که مایه اقتدار و ارتقای اقتصاد بوده، در عرصه‌های فرهنگی نیز خوش درخشیده و حضور انسان‌های شاخص و ارزشمند در آن، گواهی بر همین مدعاست.

دانشی با بیان اینکه باید به‌سوی هنر در نفت بازگردیم گفت: البته مقصود تنها نفت نیست، اما نقش قابل توجه و مؤثر نفت در فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر اهمیت صنعت نفت را دوچندان کرده است، به‌طوری که اگر نفت در بحث‌های مختلف به پیشرفت برسد، می‌تواند بر جامعه پیرامونی خود نیز اثر بگذارد.

وی با تأکید بر ضرورت تفکر برای خلق هنر فاخر گفت: اگر تعقل فاخر انجام نشود هنر هیچ ارزشی ندارد. دنیای استکبار مجمع‌ها و دکترین فکری دارد که به عملکرد بیرونی آن منجر می‌شود، ازاین‌رو باید طرح نو انتخاب کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به رشد خانه‌های فکری و محتوایی با استفاده از ظرفیت خانواده بزرگ نفت اشاره و تصریح کرد: درباره خلق هنر فاخر باید تفکر کرد و سپس تصمیم‌های حاصل را به میدان آورد. در این زمینه خلأ نقشه راه در عرصه‌های گوناگون فرهنگی احساس می‌شود و در صورت تحقق آن شاهد شکل‌گیری اقتصاد هنری مبتنی بر معرفت‌شناسی هستیم که به تولید ثروت برای کشور منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • فرهنگ ایثار و شهادت باید به جهانیان معرفی شود
  • سیر تحول شهید آوینی آموزنده و تحسین برانگیز است
  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • پخش مستند «مسئله حجاب» همزمان با سالگرد شهادت شهید مطهری
  • فیلم/نمونه طنزپرداز متعهد به روایت رهبر انقلاب
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • تعبیر جالب مسعود ده‌نمکی از فعالیت‌های شهید آوینی + فیلم