Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@02:53:04 GMT

جولان دوباره دلالان در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۶۵۲۱

به گزارش تسنیم، مطابق جدیدترین گزارش رسمی که مرکز آمار ایران آنرا منتشر کرده، متوسط قیمت مسکن در تهران طی اسفند 99 حدود 3 درصد در مقایسه با ماه پیش از آن (بهمن) کاهش یافته است. بر این اساس نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه 1399 به عدد 81،9 درصد رسید؛ به‌عبارت دیگر خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به اسفند 98 باید 81.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 درصد بیشتر پول پرداخت کنند.

البته پیش از مرکز آمار بانک مرکزی اوایل ماه جاری طی گزارشی اعلام کرد: طی اسفند 99 متوسط قیمت مسکن (یک مترمربع) معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 30 میلیون و 270 هزار تومان بود که در مقایسه با بهمن و اسفند 98 به ترتیب 6.6 و 93.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فارغ از متفاوت بودن آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص تحولات قیمت مسکن، گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که بازار مسکن در یک آرامش نسبی به سر می‌برد.

طی سال 98 و ماه‌های ابتدایی سال 99 بازار مسکن به واسطه اتفاقات بازارهای اقتصادی به‌طور متوسط حدود 10 درصد افزایش قیمت داشت، اما در ماه‌های پایانی سال گذشته این روند بر خلاف سال‌های اخیر متوقف شد. یکی از دلایل نیز کاهش شدید قدرت خرید مردم و عدم توانایی برای ورود به بازار مسکن ارزیابی می‌شود.

در این شرایط اما دلالان مسکن به‌خصوص در شهرهای جدید دست به‌کار شده‌اند. به‌عنوان نمونه پردیس که به دلیل نزدیکی به تهران جزو شهرهای جدید پرتقاضا برای سکونت در واحدهای مسکن مهر است برخلاف اکثر مناطق کشور دستخوش افزایش قیمت‌های بعضا عجیب و غریبی شده که باعث آن دلالان هستند.

فاز 8 این شهر به‌دلیل متراژ بالای 100 مترمربع و فاصله کمتر نسبت به سایر فازها به تهران از اقبال نسبتا بیشتری برای معاملات مسکن برخوردار است. واحدهای مسکن مهر این فاز سال گذشته (تا شهریورماه) همپای افزایش قیمت مسکن کشور پیش رفت و واحدهای 120 متری آن قیمت یک میلیارد تومانی را ثبت کردند.

اما با آغاز پاییز و فروکش کردن تقاضا در بخش مسکن، قیمت مسکن در کشور با شدت کمتری افزایش یافت و این موضوع بر قیمت مسکن شهرهای جدید از جمله پردیس تاثیر گذاشت. به‌عنوان مثال قیمت یک واحد مسکن مهر در شهر پرند تا حدود 550 میلیون تومان طی تابستان گذشته افزایش یافت، اما در ادامه به حدود 350 تا 400 میلیون تومان کاهش یافت. در پردیس نیز واحدهایی که زمانی یک تا 1.2 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد، در نیمه دوم سال گذشته به حدود 800 میلیون تومان کاهش یافت، یعنی حدود 200 میلیون تومان ارزان‌ شد.

این در حالی است که از چند روز قبل، قیمت واحدهای 120 متری مسکن مهر پردیس 1.2، 1.3 و در برخی موارد 1.7 میلیارد تومان اعلام می‌شود! به نظر می‌رسد کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال گذشته شرایطی را به‌وجود آورد دلالان و سوداگران مسکن واحدهای متعددی را از مصرف‌کنندگان خریداری کرده و امروز این واحدها با 400 تا 500 میلیون تومان سود برای فروش عرضه شود! مسئله‌ای که به نظر می‌رسد بایستی دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارتی به آن رسیدگی کنند.

به گزارش تسنیم، بازار مسکن شهرهای جدید در حالی برخلاف اکثر مناطق کشور به محلی برای جولان دلالان تبدیل شده که اتفاق خاصی در این بخش روی نداده و کارشناسان نیز سال آرامی را برای مسکن پیش بینی کرده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز سوم رمضان بازار مسکن دلالان مرکز آمار گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز سوم رمضان میلیون تومان شهرهای جدید بازار مسکن سال گذشته قیمت مسکن مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۶۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

وقوع جهش های ارزی و البته افزایش نرخ تورم در سال های گذشته، در کنار برخی چالش های ساختاری نهادینه شده در اقتصاد ایران نقشی مهم و محوری در افزایش قیمت مسکن در ایران و سخت‌تر شدن خانه دار ‌شدنِ افراد بازی کرده اند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، بازار مسکن در سال های گذشته شرایط پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. در این راستا، به طور خاص وقوع جهش های ارزی و البته افزایش نرخ تورم در سال های گذشته، در کنار برخی چالش های ساختاری نهادینه شده در اقتصاد ایران، همه و همه نقشی مهم و محوری در افزایش قیمت مسکن در ایران و سخت‌تر شدن خانه دار ‌شدنِ افراد بازی کرده اند. 

در این راستا، بانک مرکزی کشورمان در آخرین گزارش خود از وضعیت قیمتی بازار مسکن در تهران، میانگین قمیت هر متر مربع مسکن در پایتخت را چیزی بیش از 81 میلیون تومان اعلام کرد که این عدد در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته از افزایش 24 درصدی و در مقایسه با ماه گذشته، از افزایش بیش از 3 درصدی حکایت دارد. با این همه، هنوز بسیاری از افکار عمومی این سوال را مطرح می کنند که عمده محرک های افزایش قیمت مسکن در ایران چیست؟ 

اگر مولفه تحریم و فشارهای خارجی که کلیت اقتصادی ایران و بخش های مختلف آن نظیر بازار مسکن را نیز متاثر می کند کنار بگذاریم، اینطور به نظر می رسد که بازار مسکن با 2 چالش مهم و محوری دست به گریبان است که برای حل آن ها بایستی تدابیری جدی اندیشیده شود. 

اول اینکه معادله عرضه و تقاضا در بازار مسکن ایران به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران، حالتی متوازن ندارد. اکنون بخش تقاضا از عرضه پیشه گرفته و همین مساله خود سبب شده تا افزایش قیمت مسکن در پایتخت و متعاقبا دیگر شهرها و مناطق کشورمان(به عنوان مناطقی که از قیمت مسکن در تهران تاثیر می گیرند) را شاهد باشیم. به طور خاص در شهر تهران شاهد هستیم که بخش قابل توجهی از مسکن در حال ساخت نیز عمدتا مربوط به مناطقی است که نیازهای عمده و محوری پایتخت را تامین نمی کند. 

مثلا به جای اینکه در پایتخت شاهد ساخت مسکن باشیم، در مناطق پیرامونی آن این موضوع به نحو ملموس‌تری قابل مشاهده است. از این رو، همین عدم توازن در معادله عرضه و تقاضا در بازار مسکن، سبب شده تا افزایش قیمت ها در بازار مسکن به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران سرعت بگیرد. 

دوم اینکه دولت نیز همچنان از منظر قواعد دستوری به بازار مسکن می نگرد. معادله ای که ناکارآمدی آن در طی دولت های مختلف کشورمان در سال های گذشته به وضوح اثبات شده و اصرار بر تداوم آن، صرفا مشکلات را بیشتر می کند. در کنار این نوعِ نگاه نادرست، شاهد تشدید فعالیت های دلالی در بازار مسکن و در عین حال، تشدید رویکردهای هیجانی افکار عمومی به بازار مسکن و البته تقویت نگاه سرمایه ای به این بازار نیز هستیم. 

معادلاتی که همه و همه خود در ایجاد عدم توازن در بازار مسکن نقشی محوری بازی می کنند. البته که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، مسائلی که در بازار مسکن و افزایش قیمت ها در این بازار ایفای نقش می کنند، بیشتر و گسترده تر از این حرف ها هستند با این حال، مولفه هایی که در این گزارش به آن ها اشاره شد نیز به طور خاص از منظر داخلی، اثرگذاری منفی را بر بازار مسکن داشته و دارند. 

منبع: الف

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • خریداران مسکن این هشدار را جدی بگیرند؛ این‌جا قیمت مسکن کاذب است
  • شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • رونق قیمت‌گذاری کاذب در پلتفرم‌ها/ انسداد تا اصلاح آگهی‎‌های مسکن
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • قیمت حواله سهند در بازار چقدر است؟