Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:15:25 GMT

۲ عامل ابتلای مجدد به بیماری

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۶۸۵۶

۲ عامل ابتلای مجدد به بیماری

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست پرداخت و نوشت: درمورد تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری با توجه به میزان ابتلایی که تاکنون داشته‌ایم می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند همچنان رشد خواهد داشت حتی اگر ابتلا همین امروز متوقف شود که این موضوع هم بعید است. متاسفانه از هر زمان که میزان بستری‌ها متوقف شود مرگ‌ها تا حدود یک هفته‌ بعد کماکان بالا خواهد رفت که این موضوع هم به ماهیت بیماری باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره زمان اثربخشی اعمال محدودیت‌های کرونایی، افزود: زمانی که تعداد بیماران افزایش یابد حتی در صورتی که افزایش محدودیت‌ها را شاهد باشیم باز به دلیل تعداد بالای مبتلایان، افراد بیشتری در خطر ابتلا به بیماری توسط آنها قرار می‌گیرند؛ یعنی حتی اگر محدودیت‌های موثر و مناسب اعمال شود چون تعداد زیادی به ویروس آلوده شدند، چند روز طول می‌کشد تا این افراد آلوده علامت‌دار شوند و یا بدون علامت سایرین را مبتلا کنند. ما چندین هفته این روند افزایشی در ابتلا را شاهد خواهیم بود.  

یونسیان درباره تفاوت‌های موج چهارم کرونا با موج‌های پیشین، ادامه داد: شیب موج چهارم به دلیل افزایش سرایت‌پذیری ویروس جهش یافته نسبت‌ به موج‌های قبلی بیشتر است. وقتی می‌گویند واریانت انگلیسی ویروس ۷۰ درصد سرایت پذیری بیشتری دارد یعنی اگر قبلا یک نفر می‌توانست ۳ نفر را مبتلا کند الان یک نفر میتواند ۵ نفر را آلوده می‌کند بنابراین؛ شیب این منحنی با آهنگ سریع‌تری افزایش می‌یابد که متاسفانه سبب می‌شود قله‌ این موج هم بالاتر باشد مگر اینکه مداخلات به سرعت اجرایی شود و از بالاتر رفتن بیش از حد آن جلوگیری کند ولی پیش‌بینی بنده این است که قله‌ موج چهارم کرونا از موج سوم بالاتر برود.

وی با بیان اینکه درمورد جهش‌های ویروس کرونا اطلاعات لازم در دست نیست، اظهار کرد: توالی یابی مناسبی به لحاظ تعداد نمونه و گستره جغرافیایی یا انجام نشده و یا اگر انجام شده است نتایج آن هیچ وقت منتشر نشده است. اخیرا اعلام می‌شود گونه غالب ویروس در کشور نوع انگلیسی است اما اینکه در استان‌های مختلف چند درصد وجود داشته و روند آن به چه شکل بوده است مشخص نیست. از سوی دیگر نه تنها ممکن است جهش برزیلی و آفریقای جنوبی ویروس هم وارد کشور شود بلکه وقتی انتقال ویروس در منطقه‌ای بالا رود، احتمال جهش و پیدایش گونه جدید در ایران هم افزایش می‌یابد. در واقع در انگلیس، برزیل یا آفریقای جنوبی اتفاق جدیدی نیفتاده است؛ بلکه آنها به دلیل هوشیاری بالا توانستند جهش‌ها را تشخیص دهند. البته در مورد برزیل خودشان به تشخیص نرسیدند بلکه ژاپنی‌ها با توجه به تکنولوژی خود این موضوع را تشخیص دادند بنابراین؛ بعید نیست در کشورهایی که تعداد موارد و سرعت انتقال بیماری بالا است، جهش دیگری هم رخ داده باشد و ما نسبت به آن بی‌اطلاع باشیم.

این اپیدمیولوژیست، تاکید کرد: زمانی می‌توان درباره این موضوعات به شکل قطعی صحبت کرد که ما توالی‌یابی به تعداد مناسب و هم با یک نمونه تصادفی در زمان‌های متوالی و از مکان‌ها و استان‌های مختلف داشته باشیم که متاسفانه به نظر نمی‌رسد این اتفاق به دلایل متعدد از جمله تحریم، کمبود منابع و... رخ داده باشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به یک نوع از ویروس به انواع جهش یافته آن هم مبتلا می‌شوند یا خیر؟، گفت: دانش فعلی ما می‌گوید احتمال این اتفاق کم است، مگر اینکه زمان بگذرد. تعداد زیادی از انسان‌ها دو بار به ویروس مبتلا شدند؛ اما تعداد کسانی که کلا مبتلا شدند چند میلیون است. بنابراین اینکه چندین نفر مجددا به بیماری مبتلا شوند نشان دهنده اینکه خطر ابتلا بالا است، نمی‌باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برچسب‌ها ویروس کرونا انگلیس واکسن کرونا برزیل ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا انگلیس واکسن کرونا ویروس کرونا انگلیس واکسن کرونا برزیل ایران اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۶۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرطان پستان پس از سرطان کبد، شایع ترین نوع سرطان در جهان است. گزارش شده است که از هر هشت زن، یک نفر در بخشی از زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می گردد. این نوع سرطان همچنین بعد از سرطان پوست، شایع ترین سرطانی است که در زنان تشخیص داده می شود. گرچه علت سرطان پستان نامشخص است، ولی فاکتورهای مختلفی از جمله مشخصه های فردی و اجتماعی مانند سن، وزن، سن یائسگی، شیوه زندگی و نوع تغدیه، استعداد ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند. با توجه به عدم وجود راه پیشگیری قطعی، تشخیص زودرس و درمان در مراحل اولیه بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: تغذیه چگونه خطر ابتلا به سرطان را تقویت می‌کند؟

به گفته صاحب نظران، تشخیص زودرس سرطان پستان در مراحل اولیه بیماری با ماموگرافی، انتخاب روش های درمانی مختلف، موفقیت درمان و طول عمر بیماران را زیاد می کند. همان گونه که اشاره شد، عوامل متعددی در بروز سرطان پستان نقش دارند که عمدتا شامل سن، جنس، شرح حال خانوادگی، استعداد ژنتیکی و یائسگی دیررس هستند. همچنین سبک زندگی، سایر بیماری ها، سابقه ژنتیکی، الگوی غذایی و استرس نیز در این خصوص تأثیرگذار هستند. برخلاف پژوهش های زیادی که به بررسی ارتباط غذاها، درشت مغذی ها و ریزمغذی ها با خطر سرطان پستان پرداخته اند، به جز ارتباط قطعی مستقیم الکل، سایر ارتباط ها هنوز به درستی مشخص نشده و بحث برانگیز باقی مانده اند.

در همین زمینه، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی جهرم و دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحقیقی را انجام داده اند که در آن ارتباط میان پیش‌آگهی سرطان پستان با الگوهای غذایی مختلف در زنان مبتلا به این بیماری مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه، ۱۰۷ زن مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مرکز خاتم‌الانبیاء شهرستان جهرم مشارکت داشته اند و اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ارائه داده اند. این اطلاعات سپس با کمک نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

در مطالعه فوق که نتایج آن را ماهنامه «زنان، مامایی و نازایی ایران» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر کرده است، ارتباط معنی‌دار و قابل توجهی بین شدت سرطان پستان و الگوهای غذایی یافته شد. بر این اساس، همبستگی مثبت با مصرف چای و نوشابه، همبستگی منفی با مصرف فست‌فود و تفاوت در مصرف شکلات و قهوه در افراد مبتلا به سرطان از نظر عود و متاستاز وجود داشت.

به گفته نوید کلانی، محقق گروه بیهوشی مرکز تحقیقات مؤلفه‌های اجتماعی نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم و همکارانش، «فست فود نسبت به سایر متغیرهای بررسی شده، اثرگذاری و پیش آگهی بدتری در عود و مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان پستان دارد».

آن ها می افزایند: «نتایج ما نشان داد که همبستگی معنی دار و معکوسی بین مدت زمان دریافت شیمی درمانی و میزان مصرف فست فود وجود دارد. مطالعات نشان می دهند که درمان بدخیمی ها ممکن است از طریق ایجاد بیزاری از غذا بر ترجیحات غذایی تأثیر بگذارد».

آن ها در انتها اشاره کرده اند که مطالعات بیشتری برای مقایسه الگوی غذایی این افراد با افراد سالم برای علت‌یابی بین اختلالات تغذیه‌ای سرطان پستان موردنیاز است.

انتهایی پیام/

کد خبر: 1228439 برچسب‌ها سرطان

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد