Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:46:30 GMT

کرونا علاوه سکته مغزی ریسک مرگ بیماران را دو برابر می کند

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۰۳۴۰

کرونا علاوه سکته مغزی ریسک مرگ بیماران را دو برابر می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، در این مطالعه، تیم تحقیقاتی از دانشگاه یوتا داده‌های ۵۶۸ بیمارستان در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرد. آنها گروه کنترل متشکل از بیش از ۲۳۳۰۰ بیمار بدون کووید ۱۹ را که دچار سکته مغزی خونریزی دهنده شده بودند را با ۷۷۱ بیمار کرونایی که سکته مغزی خونریزی دهنده داشتند مقایسه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر «آدام دی اونون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد در بیماران مبتلا به سکته مغزی خونریزی دهنده که همزمان مبتلا به کووید ۱۹ می‌شوند، خطر مرگ در بیمارستان به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.»

بیماران مورد مطالعه بر اساس نوع سکته خونریزی شأن دسته بندی شدند: سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز (ICH) و سکته ناشی از خونریزی عروق آسیب دیده در سطح مغز (SAH).

در مقایسه با بیماران ICH در گروه کنترل، ۵۵۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و ICH با میزان بالاتر مرگ در بیمارستان روبرو بودند (۴۶٪ در مقابل ۱۸٪). همچنین با ماندن طولانی‌تر در بیمارستان (۲۱ روز در مقابل ۱۰) و بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) (۱۶ روز در مقابل شش) مواجه بودند.

این مطالعه نشان داد که بیماران کرونایی با هر دو نوع سکته مغزی بیش از بیماران گروه کنترل، دچار لوله گذاری می‌شوند و دارای سندرم حاد عروق کرونر، نارسایی حاد کلیه یا آمبولی ریه (لخته شدن خون در عروق ریه‌ها) هستند.

دلیل این موضوع مشخص نیست، اما به گفته محققان بیمارانی که با کووید ۱۹ پذیرفته شده اند بیشتر داروهای ضد انعقاد دریافت می‌کنند که می‌تواند خطر سکته مغزی خونریزی دهنده را افزایش دهد. آنها قصد دارند در مطالعات آینده این موضوع را بررسی کنند.

کد خبر 5190561

منبع: مهر

کلیدواژه: سکته مغزی ویروس کرونا کووید 19 ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا شیوع کرونا کووید 19 اوتیسم بهداشت دهان و دندان سازمان بیمه سلامت ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران دندانپزشکی سعید نمکی سیما سادات لاری اهدای خون کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۰۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی ۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیگر خبرها

  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • کبد بیمار یزدی نجات بخش جان هم‌وطنی دیگر شد
  • ثبت ششمین اهدای عضو در استان یزد