Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیر شهداد یکی از محصولات ارزشمندی است که خواص بسیار زیادی نیز دارد. قرمز و نوبر بودن سیر شهداد از مزایای این محصول نسبت به سایر سیر‌های کشت شده در کشور است.

کاهش شدید قیمت سیر در شهداد، کشاورزان را غافلگیر کرد

محصولی صادراتی که از شهرت خاصی برخوردار است و هرساله فروردین و اریبهشت ماه با دستان پرتلاش کشاورزان زحمتکش شهدادی برداشت و روانه بازار می‌شد، اما امسال کاهش شدید قیمت سیر، کشاورزان شهدادی را غافلگیر کرده و محصولی که هرساله زود‌تر از شهر‌های دیگر روانه بازار می‌شد را روانه انبار‌ها کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، کشاورزان شهدادی این روز‌ها با دهان روزه و در آفتاب وگرمای شدید شهداد محصولات خود را برداشت و انبار می‌کنند.

حالِ کشاورزان شهدادی خوب نیست

این روز‌ها حالِ کشاورزان شهدادی، خوب نیست، به سراغ آن‌ها می‌رویم و پای درد دلشان می‌نشینیم.

همت آبادی یکی از سیرکاران شهدادی از کاهش قیمت سیر ابراز ناراحتی کرد و گفت: متأسفانه قیمت سیر بسیار پایین است و دلالان کیلویی ۳ یا ۴ هزار تومان از ما خرید می‌کنند که با این قیمت هزینه کارگر هم بدست نمی‌آید.

او افزود: در هر هکتار زمین با هزینه کود، تراکتور برای شخم زمین، آب و کارگر، حدود ۱۰۰ میلیون هزینه کرده ام و اکنون دلال کیلویی ۳ یا ۴ هزار تومان خرید می‌کند.

همت آبادی تصریح کرد: آیا حق منِ کشاورز و خانواده ام این است، محصولی که ۶ ماه برای آن شبانه روز و درگرمای شهداد زحمت کشیده ام، حالا که به ثمر رسیده، روی زمین یا داخل انبار بماند و از بین برود، یا مجبور شوم با قیمت پایین بفروشم که هزینه کارگر من هم نشود؟

مهران پورحسینی دیگر کشاورز شهدادی گفت: اگر در این منطقه سردخانه داشتیم، هرگز محصول خود را با این قیمت پایین به فروش نمی‌رساندیم؛ اما اکنون مجبور هستیم به دلیل هوای گرم این منطقه، حاصل ۶ ماه زحمت خود را به دلیل نبود مدیریت برای کنترل قیمت با میزانی ناچیز بفروشیم.

برای پیگیری این موضوع به سراغ محسن دهقانی مدیر جهاد کشاورزی شهداد می‌رویم.

اختصاص ۷۰۰ هکتار به کشت سیرِ شهداد

محسن دهقانی مدیر جهاد کشاورزی شهداد، سطح زیر کشت سیر در این بخش را، ۷۰۰ هکتار طی امسال عنوان کرد و گفت: این محصول بیشتر در روستا‌های اطراف شهداد شامل ابراهیم آباد، همت آباد، تکاب، اندوهجرد و جهر کشت می‌شود.

او افزود: میزان برداشت سیر طی امسال (چیزی که قابل فروش باشد) ۲۵ هزار تن است.

دهقانی با اشاره به اینکه طی پارسال، وضعیت سیر در منطقه شهداد از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و بر این اساس، کشاورزان امسال به کشت بیشتری روی آورده اند، بیان کرد: امسال ۲۰ درصد افزایش سطح کشت در منطقه را شاهد بودیم.

او تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه مسئله صادرات دچار مشکل شده و بیشتر افراد، اقتصاد سیر را به سمت دلالی پیش برده اند، امسال قیمت سیر حدود یک سوم سال گذشته است و کشاورزان از نظر اقتصادی بسیار ضرر دیده اند.

دهقانی علت کاهش قیمت را نبود صادرات دانست و افزود: طی پارسال، صادرات به طور مرتب انجام می‌شد، اما امسال به دلیل اینکه دلال‌ها بیشتر وارد کار شده اند و از طرفی متقاضی برای خرید در مرز نداریم، سبب شده است که قیمت سیر کاهش چشمگیری داشته باشد.

او بیان کرد: برای حل مشکل کشاورزان با بسیاری از تجار که در امر صادرات فعال بوده اند، تعاون روستایی و سپاه وارد مذاکره شده ایم تا مشکل کشاورزان این بخش حل شود و آن‌ها ضرر نکنند.

برای احداث سردخانه، نیازمند وجود سرمایه گذار هستیم

دهقانی در بخش دیگری از سخنانش به وجود یک سردخانه در شهر اندوهجرد اشاره کرد و گفت: تاکنون برای احداث سردخانه‌های بیشتر، کاری انجام نشده است؛ اما برای انجام این کار نیازمند وجود سرمایه گذار هستیم تا شراکتی با مردم، برای احداث سردخانه اقدام کنند.

حرف آخر...

سیر شهداد به عنوان کشت زراعی اصلی این بخش محسوب می‌شود و پیش از این، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش به صورت‌تر به کشور‌های آلمان، روسیه، چین و کشور‌های آسیای میانه و عربی صادر می‌شد.

پارسال نرخ فروش این محصول از ۷ هزار تومان شروع شد و تا ۱۵ هزار تومان رسید، این در حالیست که امسال دلال آن را بین ۳ تا ۴ هزار تومان از کشاورز می‌خرد.

اکنون کشاورزان شهدادی همچنان چشم انتظار کمک ویژه مسئولان هستند تا با حل این مشکل، زحمات چند ماهه شان از بین نرود.

گزارش از زهرا پورحسینی

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی هزار تومان قیمت سیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۰۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست بالای رُم برای پایین آوردن رقم بند خرید آزمون

باشگاه رُم که نسبت به حفظ مهاجم ایرانی‌اش امیدوار است، در موضع برتر برای پایین آوردن رقم بند خرید او در مذاکره با بایرلورکوزن است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار آزمون که تابستان اخیر با قرارداد قرضی یک ساله از بایرلورکوزن به رُم پیوست، این فصل در این تیم ایتالیایی بازی‌های تأثیرگذاری از خود به نمایش گذاشته و همین باعث شده تا مدیران باشگاه رُم به فکر حفظ او برای فصل آینده بیفتند. چند روز پیش روزنامه ایتالیایی «گاتزتا دلو اسپورت» گزارش داده بود؛ دانیله دِروسی اولین کسی است که از احتمال ماندن آزمون در این تیم خوشحال خواهد شد، هر چند آینده این بازیکن همچنان وابسته به کسب سهمیه لیگ قهرمانان توسط جالورسی است . طبق این گزارش؛ رُم تنها در صورتی می‌تواند گزینه بند خرید 12.5 میلیون یورویی سردار آزمون 29 ساله را فعال کند که بتواند فصل آینده در رقابت‌های لیگ قهرمانان حضور داشته باشد، چرا که این موضوع  آزادی مالی بیشتری را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

حالا روزنامه اسپانیایی «آاِس» چاپ مادرید گزارش می‌دهد؛ بعید است رُمی‌ها حاضر به پرداخت 12.5 میلیون یورو برای حفظ مهاجم ایرانی‌شان باشند. به عنوان پیش‌نیازِ حفظ آزمون، رُم باید ابتدا به لیگ قهرمانان اروپا برسد اما پایتخت‌نشینان ایتالیا هنوز از کسب رتبه پنجمی در سری A مطمئن نیستند. رُم حتی در صورت کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا، گزینه بند خرید آزمون 29 ساله را مستقیماً فعال نخواهد کرد، بازیکنی که این فصل با به ثمر رساندن تنها 3 گل در 20 بازی سری A آنقدرها هم خوب بازی نکرده که رُم برای قطعی کردن قراردادش تحت فشار باشد.

در ادامه این گزارش آمده است؛ رُمی‌ها با علم به اینکه بایرلورکوزن دیگر برنامه‌ای برای حفظ این مهاجم 29 ساله ندارد، در بدترین شرایط سعی خواهند کرد هزینه انتقال آزمون را کاهش دهند. آزمون که قراردادش با این باشگاه آلمانی تا پایان ماه ژوئن 2027 اعتبار دارد، در لورکوزن یکی از بازیکنانی است که دستمزد بالایی دریافت می‌کند. انتظار می‌رود اولین مذاکرات طرفین بر سر آزمون بعد از بازی دو تیم رُم و لورکوزن در مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا انجام شود.

قرارداد آزمون با رُم به یک شرط قطعی می‌شود

در پایان گزارش آاِس آمده است؛ از آنجایی که دیگر طرف‌های علاقه‌مند از جمله سویا، لیون یا باشگاه‌های کوچک‌تر سری A که در پنجره زمستانی خواهان جذب این مهاجم ایرانی بودند، در حال حاضر قصدی برای پرداخت مبلغی برابر با مبلغ بند خرید آزمون ندارند،  رُم تحت فشار نیست و در موقعیت مذاکره خوبی با بایرلورکوزن قرار دارد؛ با این حال اگر آزمون در آخرین مقطع فصل به سطح واقعی‌اش بازگردد، این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند اما هیچ‌کس در بایرلورکوزن نمی‌خواهد که آزمون پیش از دو بازی این تیم در مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا به فرم اصلی خود برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وطن من | کلوت‌های شهداد کرمان
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد
  • دست بالای رُم برای پایین آوردن رقم بند خرید آزمون
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده