Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:50:24 GMT

دیپلمات پیشین: توقف مذاکرات وین خواسته اسرائیل است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۰۶۵۸

دیپلمات پیشین: توقف مذاکرات وین خواسته اسرائیل است

«کوروش احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره تاثیر اقدام تروریستی در مجتمع هسته‌ای نطنز بر مذاکرات هسته‌ای گفت: من فکر نمی‌کنم طراحی این اقدامی تروریستی‌ از ابتدا با هدف اثرگذاری بر مذاکراتی که هم‌اکنون در وین در حال انجام است، بوده باشد. اقدام تروریستی در نطنز را باید در چارچوب تلاش‌های تخریبی و خرابکارانه معمول اسرائیل مورد ارزیابی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی اظهار داشت: در تیر ماه سال گذشته نیز اتفاق مشابهی در نطنز رخ داد و بخشی از مجتمع آسیب دید. در آن زمان، بحث مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام اصلا مطرح نبود. قبل و بعد از آن نیز اسرائیل اقدامات خرابکارانه دیگری در مراکز مختلف هسته‌ای ایران داشته‌ است. 

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره اهداف خرابکارانه اسرائیل گفت: سیاست اسرائیل خرابکاری در صنعت هسته‌ای ایران، ایجاد شکاف در درون نظام سیاسی، جوسازی در فضای بین‌المللی علیه ایران و در این مقطع زمانی تخریب فضای مذاکراتی با هدف عدم رفع تحریم‌ها است. 

حادثه‌ نطنز، اتفاقی نبود که ظرف چند روز تدارک شده باشد

احمدی با بیان اینکه حادثه‌ای که در نطنز رخ داد، اتفاقی نبود که ظرف چند روز تدارک شده باشد، خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی انجام چنین اقداماتی نیازمند چندین سال کار است. اما این امکان وجود دارد که اسرائیل وقوع این حادثه را جلو انداخته یا زمانش را به گونه‌ای تنظیم کرده که همزمان با مذاکرات در وین انجام شود.

وی با اشاره به مخالفت اسرائیل با هرگونه توافق میان ایران و آمریکا و سایر قدرت‌ها ابراز داشت: اسرائیل از سال ۲۰۱۵ که توافق برجام میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد و همچنین قبل و بعد از آن، مخالف برجام یا هر تفاهم بین‌المللی و توافق ایران و آمریکا در زمینه‌های مختلف به ویژه هسته‌ای که منجر به لغو تحریم‌ها شود، بوده است. 

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه دستیابی به توافق برجام موجب درگیری‌های زیادی میان نتانیاهو و اوباما شد، عنوان کرد: در زمان ترامپ، اسرائیلی‌ها از تشویق‌کنندگان آمریکا برای انجام هر اقدام ضد ایرانی به ویژه خروج از برجام بودند اما با ریاست جمهوری بایدن و مطرح شدن امکان بازگشت ایالات متحده به برجام، مجددا مترصد مخالفت با برجام و هر نوع مذاکره با ایران است. 

احمدی با بیان اینکه اسرائیل امیدوار است که اقدام تروریستی در مجتمع نطنز توان هسته‌ای ایران را تضعیف کند و در نتیجه فضای مذاکراتی تحت تاثیر قرار گیرد، یادآور شد: درباره اینکه حادثه نطنز تا چه اندازه بر توان هسته‌ای ایران اثر گذاشته، نظرات ضد و نقیضی ابراز شده است. مثلا نیویورک تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی که نام‌شان را ذکر نکرده، مدعی ایجاد وقفه ۹ ماهه در فعالیت‌های نطنز شده است. شواهد و قرائن نیز حاکی از بروز صدمات قابل موجهی به این مرکز هسته‌ای است. 

به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، با این حال ایران تعداد قابل توجهی سانتریفیوژهای نسل اول را دارد که در پی توافق برجام، آنها را جمع‌آوری و انبار کرد. اکنون ایران ممکن است بتواند از آن ماشین‌ها استفاده کرده و کار را به روال سابق بازگرداند. همچنین مقام‌های ایران از جایگزینی سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری در این مرکز خبر داده‌اند. 

وی درباره تاثیر اقدام تروریستی نطنز بر عزم آمریکا برای بازگشت به برجام هم بیان کرد: یک حدس این است که این اقدام موجب شود عجله‌ای که آمریکا برای توافق و توقف رشد شتابان توان هسته‌ای ایران داشت – که ناشی از کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای بود – را دیگر نداشته باشد و این تصور را داشته باشد که زمان بیشتری برای چانه زنی دارد. 

احمدی افزود: البته فرض کلی این است که اگر مذاکراتی که برای بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها در حال انجام است، به درازا بکشد، به ضرر آمریکا نیست زیرا آنها نیستند که زیر فشار تحریم‌ها هستند.

وی درباره غنی‌سازی ۶۰ درصد هم گفت: اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم از سوی ایران، واکنش طبیعی تهران به حادثه نطنز بود و می‌تواند علاوه بر تولید رادیو ایزوتوپ، به عنوان اهرم فشار در مذاکرات هم به درد بخورد. البته این سطح از غنی‌سازی کار سختی نیست زیرا ظاهرا دانش بنیادی لازم برای غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد – که سقف غنی سازی در برجام است – و غنی‌سازی در سطوح دیگر مانند ۲۰ درصد و حتی ۶۰ و ۹۰ تفاوتی ندارد. اما انجام آن به لحاظ سیاسی بسیار مهم است و لذا مستلزم تصمیم و اراده سیاسی است. 

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا اقدام تروریستی اسرائیل در نطنز با هماهنگی آمریکا بوده است، اظهار داشت: پاسخ به این سوال نیازمند اطلاعات است ولی براساس شواهد و قرائن، می‌توان احتمال داد که واشنگتن در این اتفاق دخالتی نداشته است. مقام‌های مسئول در ایران نیز آمریکا را متهم به دست داشتن در این اتفاق نکرده‌اند. 

خروج ایران از مذاکرات در جهت تحقق خواسته اسرائیل است

احمدی با بیان اینکه البته شواهدی دال بر همکاری آمریکا و اسرائیل در خرابکاری‌ در صنایع هسته‌ای ایران در گذشته وجود دارد، تصریح کرد: مهمترین همکاری اسرائیل و آمریکا را در می‌توان قضیه ویروس استاکس‌نت دانست، ولی در دوره‌ای که دولت بایدن روابط گرمی با دولت نتانیاهو ندارد و سطح روابط آمریکا با اسرائیل فعلا بالا نیست و بیش از یک ماه طول کشید تا بایدن بعد از شروع به کار با نتانیاهو تلفنی صحبت کند، بعید است واشنگتن در این ماجرا نقشی ایفا کرده باشد. 

وی اضافه کرد: اسرائیلی‌ها با کار دولت بایدن برای بازگشت به برجام موافق نیستند و احتمال افزایش اختلاف میان تل‌آویو و واشنگتن در این مورد وجود دارد. 

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه تا این لحظه حادثه نظنز بر روند گفت‌وگوها در وین تاثیری نداشته است، خاطرنشان کرد: فعلا تمامی طرف‌های مذاکراتی در گفت‌وگو هستند و کسی تاکنون میز مذاکره را ترک نکرده ولی شاید در نهایتا این موضوع بر نحوه برخورد طرفین اثر داشته باشد. اینکه آیا آمریکا به همان اندازه قبل برای توافق عجله خواهد داشت و آیا غنی‌سازی ۶۰ درصد در ایران اثری بر جو موجود خواهد داشت یا خیر از موضوعاتی است که باید صبر کرد و دید. 

احمدی درباره اصرار برخی مخالفان داخلی برجام برای خروج از مذاکرات به دلیل حادثه نطنز و ارتباط دادن این ماجرا به مذاکرات ابراز داشت: توقف مذاکرات خواسته اسرائیل است و خروج ایران از مذاکرات عملا در جهت تحقق این خواسته خواهد بود؛ خوشبختانه مقامات در این مورد تصمیمی عقلانی گرفتند.

برچسب‌ها برجام مذاكرات هسته ای اسرائیل نطنز اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا دولت بایدن ایران پروندهٔ خبری مرکز غنی سازی نطنز؛ هدف تروریسم هسته‌ای آغاز دولت بایدن ، راستی آزمایی رویکردها و سیاست ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام مذاكرات هسته ای اسرائیل برجام مذاكرات هسته ای اسرائیل نطنز اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا دولت بایدن ایران اخبار کنکور اقدام تروریستی هسته ای ایران دولت بایدن غنی سازی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۰۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

در این قطعنامه که یک نسخه آن در تارنمای پارلمان اروپا منتشر شد، قانون‌گذاران اروپایی خواستار تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران شدند. آنها در تداوم حمایت تمام‌قد غرب از رژیم تروریستی صهیونیستی به ابراز تاسف از تجاوز این رژیم علیه کنسولگری ایران بسنده و اشاره کرده‌اند که اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک باید طبق قوانین بین المللی رعایت شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از قطعنامه جانبدارانه‌ای که امروز صادر شد، ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه، از تصمیم اخیر شورای وزیران امور خارجه اتحادیه برای تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم ایران استقبال کرده و خواستار افزودن فوری نام اشخاص و نهاد‌های نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌ها شدند.

آنها همچنین درخواست غیرقانونی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی را تکرار کرده و از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدام در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش‌ها بورل قرار است فهرست تحریم‌های جدید علیه ایران را در پی عملیات وعده صادق ارائه کند؛ وی با این حال تصریح کرده است که شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی، بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست.

او هفته پیش در نشست با خبرنگاران در این باره گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

قانون‌گذاران اروپایی در فراز دیگری از این قطعنامه به توافق سال ۹۴ اشاره کرده و بدون توجه به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافق و بدعهدی کشور‌های اروپایی عضو برجام، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود شدند.

گفتنی است که ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

این درحالیست که ایران با وجود بدعهدی طرف مقابل، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد، اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه‌ای در مذاکرات غزه شد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»