Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در اولین نشست دوجانبه رو در روی خود از زمان ورود به کاخ سفید میزبان یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن شد. طرفین درباره دیدگاه استراتژیک خودشان برای هند – پاسیفیک در مواجه با رشد چالش‌هایی از جانب چین و کره‌شمالی رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترکی با یوشیهیده سوگا گفت: ژاپن و ایالات متحده جزو دو دموکراسی قوی در این منطقه هستند و ما به پیشبرد و دفاع از ارزش‌های مشترکمان از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون متعهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما برای اثبات اینکه دموکراسی‌ها هنوز می‌توانند رقابت کنند و در قرن بیست و یکم پیروز شوند، با یکدیگر همکاری می‌کنیم و می‌توانیم برای مردم خودمان در مواجه با تغییر سریع جهان حاصلی داشته باشیم.

این مقام‌ها همچنین بر لزوم مقابله با چالش‌هایی در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی تاکید کردند که اشاره‌ای به رشد قدرت‌نمایی پکن است. بایدن در سخنانش به نام تایوان اشاره‌ای نکرد. نگرانی‌هایی در دیده‌بان‌های بین‌المللی مبنی بر اقدام نظامی احتمالی چین علیه این جزیره خودگردان وجود دارد. چین همچنین بابت حقوق بشر و همچنین مداخله در کودتای میانمار و رفتار با اویغورها زیر ذره‌بین است.

نخست وزیر ژاپن بر اهمیت روابط سه‌جانبه میان کشورش با آمریکا و کره جنوبی برای مدیریت کره شمالی تاکید کرد. پیونگ‌یانگ به تازگی یک سری پرتاب‌های موشکی جدید داشته و به تماس‌های دولت بایدن پاسخی نمی‌دهد. همچنین بایدن به تعهدش به گروه "چهار" شامل آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا به منظور توزیع واکسن و دیگر مسائل منطقه‌ای اشاره کرد.

رهبران آمریکا و ژاپن همچنین درباره المپیک‌های تابستانی که امسال در توکیو برگزار می‌شود، رایزنی کردند. بایدن به اهمیت این بازی‌ها برای ژاپن اشاره کرد اما هیچ کدام از آنها اشاره‌ای نداشتند که آیا باید بازی‌های المپیک در بحبوحه پاندمی کرونا برگزار شود یا خیر.

بایدن همچنین گفت که دو طرف برای تشکیل یک شراکت جدید که بتواند برای چالش‌های مشترک مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه پاندمی کرونا توافق کرده‌اند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که دو کشور در امنیت سلامت و تلاش برای دستیابی به اصلاحات در سازمان جهانی بهداشت همسو هستند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم گفت که این رهبران در ضیافتی به منظور صرف غذا شرکت نداشتند و مقام‌ها حین ملاقات در نشست‌ها فاصله ایمن خود را حفظ کرده‌اند. او گفت: این دیدار شبیه به نشست‌های دوجانبه مرسوم که در گذشته برگزار می‌شد، نبود و ما منتظریم تا از این جنبه و از خیلی جهات به گذشته عادی بازگردیم.

نخست وزیر ژاپن همچنین ملاقات دوجانبه‌ای با کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا برگزار کرد. کاخ سفید با این نشست بر اهمیت روابط ایالات متحده با ژاپن تاکید کرد. همچنین انتظار می‌رود بایدن در ماه مه با مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار داشته باشد.

بایدن تاکید کرد: هیچ جایگزینی برای دیدارهای رو در رو وجود ندارد. تعهد ما به ملاقات حضوری، تاکیدی بر اهمیت و ارزشی است که ما برای روابط میان ژاپن و ایالات متحده و این شراکت قائل هستیم. من و نخست وزیر سوگا برای شراکت فوق‌العاده‌ای که نه تنها میان دولت‌های ما بلکه در میان مردم ژاپن و مردم آمریکا وجود دارد، ارزش قائل هستیم.

نخست وزیر ژاپن هم گفت: ایالات متحده بهترین دوست ژاپن است. ژاپن و آمریکا متحدانی هستند که ارزشهای جهانی مشترکی نظیر آزادی، دموکراسی و حقوق بشر دارند. ائتلاف ما به عنوان پایه‌ای برای صلح و ثبات در منطقه هند – پاسیفیک و در جهان عمل کرده است. شراکت آمریکا – ژاپن با توجه به جو امنیتی در منطقه هند – پاسیفیک به طرز چشمگیری اهمیت دارد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین درباره از سرگیری برنامه "دوستی منسفیلد" که به یاد مایک منسفیلد، سناتو آمریکایی درگذشته و سفیر ایالات متحده در ژاپن نامگذاری شده و به منظور ارتباطات مردم ژاپن و ایالات متحده است، خبر داد.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشور ژاپن آمريكا جو بایدن یوشیهیده سوگا رئیس جمهوری آمریکا نخست وزیر ژاپن ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۱۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید

یک مقام آمریکایی گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را به نخست وزیر قطر داده است که اگر حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفت، آن‌ها را بیرون کنند. این موضوع می‌تواند نشان دهنده بی‌صبری واشنگتن برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از نوار غزه باشد.

به گزارش یورونیوز، روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که ایالات متحده به قطر گفته است که اگر حماس به عدم پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل و رد پیشنهاد‌های معامله گروگان‌ها ادامه دهد، قطر باید رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

به گفته این مقام، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را در ماه آوریل به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر گفته است.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) به نقل از یک منبع آگاه نوشت: قطر آماده پذیرش درخواست ایالات متحده برای اخراج رهبران حماس از دوحه است و پیش‌بینی می‌کند که این درخواست به زودی انجام شود.

به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و اسرائیل در این روز‌ها به نقطه حساسی می‌رسد؛ ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سازمان سیا) روز جمعه وارد قاهره شد و هیات حماس نیز قرار است اواخر روز شنبه برسد.

همه منتظر پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد تبادل گروگان‌ها هستند، متن این پیشنهاد توسط میانجیگران مصری، قطری و آمریکایی تدوین شده و اسرائیل نیز آن را تایید کرده است.

ایالات متحده حماس را به دلیل امتناع از پذیرش پیشنهادات قبلی مقصر دانسته و می‌گوید حماس تنها مانع توافق آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای یک آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای است.

این منبع آگاه اشاره می‌کند که اگر گروه حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بسی که مطرح شده را نپذیرد، ممکن است درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبران حماس مطرح شود.

یک مقام اسرائیلی می‌گوید انتظار نمی‌رود حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، بلکه با اصلاحات پیشنهادی خود بازخواهد گشت.

این منبع می‌گوید، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد صبر واشنگتن رو به اتمام است، هر چیزی غیر از پاسخ مثبت به توافق روی میز ممکن است کافی باشد تا ایالات متحده را وادار کند تا رسما از قطر بخواهد رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به طور جداگانه‌ای روز جمعه گزارش داد که اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داده تا توافق برای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد در غیر این صورت حمله خود به رفح را آغاز خواهد کرد.

گزارش این روزنامه آمریکایی مشخص نمی‌کند که این ضرب الاجل چه زمانی به این گروه فلسطینی داده شده، اما به نقل از مقام‌های مصری نقل شده که حماس تا جمعه آینده فرصت خواهد داشت که با این توافق موافقت کند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه‌هاست که تهدید می‌کند حمله به رفح را که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند عملی خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بار‌ها تکرار کرده که حمله زمینی این کشور به جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه به زودی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • آکسیوس : آمریکا تحویل یک محموله مهمات به اسرائیل را به تعویق انداخت
  • آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید
  • نشریه تایم: حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!
  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • حمله بایدن به ژاپن و هند/ آن‌ها بیگانه هراس هستند!