Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@03:13:02 GMT

بام ایران خشک شد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۱۵۷۳

بام ایران خشک شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، تغییر اقلیم در دو دهه اخیر باعث شده چهارمحال و بختیاری که قطب تولید آب شیرین در کشور بود امروز با مشکل جدی در تامین آب شرب خود مواجه باشد.

از گذشته‌های دور صدای قدم‌های ننه سرما نوید آغاز فصل زمستان و شروع بارش برف و باران بوده و این بارش‌های زمستانی در چهارمحال و بختیاری متفاوت از هر استان دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به یک دهه قبل برمی‌گردیم...

این‌ها تیتر اخبار خبرگزاری‌های استان چهارمحال و بختیاری در همین چندسال گذشته بود؛ در دوران نوجوانی و جوانی متولدین دهه‌های پنجاه و شصت!

بارش بیش از ۲ متر برف در شهرستان کوهرنگ؛ بارش برف مدارس استان چهارمحال و بختیاری را یک هفته تعطیل کرد؛ مردم فقط برای تأمین مایحتاج عمومی از منازل خارج می‌شوند؛ بارش برف مردم استان را خانه‌نشین کرد؛ مردم برای عبور از معابر تونل زده‌اند؛ و...

از دیرباز چهارمحال و بختیاری شاهد بارش برف و باران فراوانی بوده است مردم ساده و نجیب این دیار همیشه شکرگزار نعمت‌های الهی بوده و هستند، اما چه شد که به یکباره این سرزمین چهارفصل به دومین استان خشک کشور تبدیل شد!

و، اما امروز...

زنگ خطر اتمام آب شرب در بسیاری از شهر‌های چهارمحال و بختیاری؛ بحران آبی در قطب تولید آب کشور؛ آب شرب نداریم؛ کم آبی صنایع استان را به تعطیلی کشاند، بیش از صد‌ها قنات بزرگ و حیاتی خشک شدند و...

این‌ها گوشه‌ای از هشدار‌های مسؤولان است که فریاد بی‌صدای بی‌آبی و خشکی را در استان سر می‌دهند.

کاهش بارش‌ها و کم آبی همچنان در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد و خشکسالی در این استان به سال دوازدهم رسید.

بیشتر بخوانید

خشکسالی و کم‌آبی زاینده رود نیازمند مدیریتی کارآمد و عادل است

کاهش بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری از ۱۲ سال گذشته در این استان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. بسیاری از چشمه ها، رودخانه‌ها و قنات‌ها در این استان خشک شده اند و منابع آب زیرزمینی نیز هر ساله با افت بیشتری روبرو می‌شود.

بسیاری از دشت‌های چهارمحال و بختیاری به واسط کم آبی، ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده اند و برخی از دشت‌ها و اراضی کشاورزی نیز به علت نبود آب از زیر کشت خارج شده اند.

خشکسالی؛ بحران اصلی چهارمحال و بختیاری در ۱۴۰۰

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بحران اصلی در سال ۱۴۰۰ بحث خشکسالی و کمبود آب است، گفت: رتبه سوم در کاهش بارش‌ها بزرگترین بحران در سال ۱۴۰۰ است و امسال با کمبود آب در بخش‌های آب شرب، کشاورزی، دامداری و ... مواجه خواهیم شد.

او ۲۶ اسفندماه در هشتمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در چهارمحال و بختیاری با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی در خصوص کاهش بارش‌ها در استان از اعضای نشست خواست به منظور جلوگیری از بحران اجتماعی، پیش‌بینی‌های لازم برای تامین آب شرب در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری را قرار دهند

۵۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی است

در ادامه مهران چراغپور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در مجموع در فصل زمستان ۱۳۹۹ نسبت به میانگین بلندمدت با کاهش ۴۴ درصدی بارش مواجه شدیم گفت: چهارمحال و بختیاری رتبه سوم کشور در کاهش بارش‌ها را بعد از استان‌های کرمانشاه و هرمزگان به خود اختصاص داده است.

او افزود: در فصل بهار سال ۱۴۰۰ بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت کمتر از نرمال خواهد بود و دمای هوا نیز یک تا دو درجه بیش از نرمال، نسبت به میانگین بلندمدت است.

چراغپور بیان کرد: ۲۳ درصد مساحت استان دچار خشکسالی خفیف و بالای ۵۵ درصد نیز دچار خشکسالی شدید است.

۹۵ درصد دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه و ممنوعه بحرانی است

به گفته نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی برداشت غیرمتعارف از منابع آب زیرزمینی به سبب نبود امکان برداشت از منابع آب سطحی در استان سبب شده است تا ۹۵ درصد دشت‌های این استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی شود.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد آب شرب، ۹۵ درصد آب صنعت و ۷۰ درصد آب بخش کشاورزی در این استان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

او ادامه داد: با ممنوعه شدن دشت‌های استان، امکان برداشت از این منابع وجود ندارد و چنانچه نتوانیم نیاز خود را از آب‌های سطحی تامین کنیم باید بخش‌های کشاورزی و صنعت تعطیل و بخش شرب با چالش جدی مواجه شود.

افشین مقدس کارشناس ارشد حوزه منابع آب هم گفت: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های آب خیز کشور بوده است که متاسفانه بارش‌ها در این استان طی ۱۲ سال گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

او تاکید کرد: این استان در حال تبدیل شدن به یکی از استان‌های خشک کشور است و منابع آب جاری و زیرزمینی آن هر سال کمتر می‌شود.

مقدس با بیان اینکه تغییر الگوی بارش در این استان از نوع برف به باران یکی از مهمترین دلایل کم آبی در این استان به شمار می‌رود، ادامه داد: آب حاصل از بارش باران سریعا توسط رودخانه به واسط قرار گرفتن این استان در ارتفاعات از دسترس خارج می‌شود.

خشکسالی چهارمحال و بختیاری تداوم دارد

خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در ۱۲ سال اخیر که چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی بوده، بجز ترسالی در سال آبی ۹۸ که بیشتر بارش‌ها به صورت روان‌آب از استان خارج شد، با کاهش بارش تجمعی به اندازه دو سال آبی کامل استان معادل یک‌هزار و ۲۰۰ میلیمتر مواجهه است که تا جبران کامل آن فاصله زیاد است.

کیانی تصریح کرد: این در حالی است که فشار برداشت آب‌های زیرزمینی نیز بیشتر و این عامل باعث فقر سفره‌های آبی زیرزمینی استان شده است.

او اظهار داشت: به‌همین منظور لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی متولی آب در بخش تولید و توزیع در استان نسبت به مدیریت منابع آبی به ویژه در بخش آشامیدنی برنامه ریزی و اقدام را داشته باشند.

امروز اگر آب هست شاید فردا نباشد لذا امروز برای صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف در جامعه باید تدابیری اندیشیده شود به ویژه امسال که بنابر پیش‌بینی‌های انجام شده چهارمحال و بختیاری با بحران کم‌آبی مواجه است که رعایت و صرفه‌جویی در مصرف آب یک وظیفه شرعی، انسانی و اخلاقی افراد است که باید با همت و تلاش بتوانیم فرهنگ استفاده صحیح از الگوی مصرف آب را در استان و جامعه نهادینه کنیم.

کیانی گفت: در همین راستا ضرورت دارد کاهش مصرف آب از طریق روش‌های بهینه‌سازی مصرف مانند تجهیز زمین‌های کشاورزی به شبکه آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت به گلخانه‌ای و فرصت احیای سفره‌های آبی و عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، صرفه‌جویی در سایر بخش‌های و استفاده از پسماند فاضلاب مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیران هواشناسی استان می‌گویند به دلیل تغییرات اقلیمی بارش برف و باران کاهش یافته و اغلب بارش‌ها به صورت باران است که کفاف خشکسالی‌های اخیر را نمی‌دهد.

کارشناسان می‌گویند گرم‌شدن کره زمین سبب ناهنجاری و یا بی‌هنجاری در بارش‌ها شده است به طوری که یا بارش نداریم و اگر هم داریم به صورت رگباری و سیل‌آسا است.

گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی را برای کمبود بارش‌ها می‌پذیریم، اما این عدم مدیریت و بی‌تدبیری مسؤولان را کجای دلمان بگذاریم.

پروژه انتقال آب بن _بروجن که یک پروژه کشوری است که مصوبه دو هیات دولت، وعده دو رئیس‌جمهور، قول وزیر نیرو، تائیده سه استاندار و چند مسؤول دولتی دیگر از جمله معاون اول رئیس‌جمهوری را در کارنامه خود دارد، اما به دلیل بی‌تدبیری‌ها سال‌هاست افتتاحش را به سال آینده موکول می‌کنند، غافل از اینکه قریب به نیم میلیون نفر از مردم در فرخشهر، سفیددشت، فرادنبه و بروجن، شهرکرد و سامان چشم انتظار اجرای این طرح هستند.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغییر اقلیم خشکسالی بام ایران چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی کاهش بارش ها بارش برف منابع آب کم آبی آب شرب دشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در چهارمحال و بختیاری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی، دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان استان از روز امروز چهارشنبه تا جمعه در حالت آماده‌باش قرار دارند.
کیانی افزود: با توجه با اینکه بارش‌ها در سطح استان آغاز شده است، تاکنون خسارتی ناشی از بارش‌ها گزارش نشده است

دیگر خبرها

  • کاهش آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی با بارش‌های بهاری
  • بارش باران بهاری در چهارمحال و بختیاری
  • پرونده‌های قضایی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت
  • کاهش پرونده‌های قضایی چهارمحال و بختیاری
  • کاهش آفت ملخ در اراضی کشاورزی با بارش های بهاری
  • بارش‌ها برای چهارمحال‌ و بختیاری ادامه دارد
  • بیشترین بارش چهارمحال و بختیاری در اردل با ۱۸ میلیمتر به ثبت رسید
  • بارش باران محور‌های چهارمحال و بختیاری را لغزنده کرد
  • محورهای چهارمحال و بختیاری لغزنده هستند
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در چهارمحال و بختیاری