Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

28 فروردین ۱309، سيد حسن تقي ‌زاده وزير مختار ايران در لندن، به تهران احضار و به سمت وزير طرق و شوارع منصوب شد.

28 فروردین 1340، عمليات ساختماني رأكتور اتمي دانشگاه تهران آغاز شد. مركز اتمي دانشگاه تهران در 1346 عملاً مورد بهره برداري قرار گرفت. همچنین در این روز، کنفرانس کشاورزی خاور نزدیک و جنوب شرقی آسیا در تهران گشایش یافت.

28 فروردین 1351، اسرائيل 24 هزار گوسفند به ايران صادر كرد.

28 فروردین 1353، ایران به نطق تهدیدآمیز کیسینجر وزیر خارجه آمریکا نسبت به افزایش بهای نفت پاسخ داد و اظهارات او را سفسطه خواند.

28 فروردین 1357، بین ایران و شوروی موافقتنامه امضا شد که به موجب آن ظرفیت تولید ذوب‌آهن از ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون و نهصد هزار تن خواهد رسید. همچنین در این روز، مذاکرات بازرگانی ایران و اسپانیا در تهران آغاز شد.

28 فروردین 1389، رهبر انقلاب: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته ‌ای،‌ دیگر انواع سلاح‌ های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می ‌شوند؛ ما کاربرد این سلاح ‌ها را حرام و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ همگان می‌ دانیم.

28 فروردین 1391، طی خبری در این روز اعلام شد شرکت های هواپیمایی همچنان به افزایش قیمت سوخت اعتراض دارند.

28 فروردین 1393، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود، چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۹۳ را امیدوارانه ارزیابی کرد و سیاست‌ های اقتصادی دولت در ماه‌ های اخیر را باعث کاهش فشارهای تورمی و افزایش ارزش ریال دانست. آن ‌گونه که این نهاد معتبر بین المللی برآورد نموده بود، رشد اقتصادی ایران با توجه به توافق موقت هسته  ای و افزایش صادرات نفت، تا پایان سال 1393 به 5.1 درصد می‌رسید و نرخ تورم در بازه ۲۰ تا ۲۵ درصد قرار می گرفت.

28 فروردین 1395، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دومین سفر به ایران پس از توافق هسته ‌ای و در ادامه سفر مرداد ماه سال گذشته خود، با هدف ترسیم نقشه راه ایران و اتحادیه اروپا، غنی‌ سازی برجام و اطمینان‌ بخشی به نهادهای اقتصادی اروپایی برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد تا در راستای گسترش همکاری‌ های اقتصادی و سیاسی، رایزنی ‌های یک ‌روزه اما فشرده ای انجام دهد.

28 فروردین 1397، طی خبری اعلام شد کارگران شرکت‌ ملی ‌نفت ونزوئلا خواهان دریافت حقوق خود به دلار شده ‌اند؛ چراکه پایه حقوق ماهانه آنها حدود 8.8 میلیون بولیوار است که براساس ارزش دلار در بازار سیاه این کشور معادل ۱۴ دلار در ماه یا کمتر از ۵۰ سنت در روز محاسبه می‌شود. دستمزد پایین در کنار ریاست فردی نظامی بر وزارت ‌نفت کاراکاس، موجب فرار هزاران نفر از کارمندان شرکت ‌ملی ‌نفت ونزوئلا در ماه‌ های اخیر شده است. برقراری چنین شرایطی در صنعت نفت که قلب اقتصاد کاراکاس است، نشان می ‌دهد بحران دستمزد در دیگر قشرهای ونزوئلا شرایط وخیم ‌تری دارد.

28 فروردین 1398، اردشیر دادرس رئیس انجمن جایگاه‌داران سی ان جی با اشاره به افزایش قیمت سی ان جی از ابتدای خرداد ماه گفت: برای بنزین نیز سهمیه به خودرو از 60 لیتر برای خودروهای شخصی تا 180 لیتر برای عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

28 فروردین 1399، رئیس‌جمهور با قدردانی از تلاش همه کارکنان وزارت نفت، به «بیژن زنگنه» وزیر نفت دستور داد که به روند پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از خام فروشی نفت، بیش از پیش شتاب دهد. حسن روحانی در این گفت‌وگو اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های اقتصادی دولت در یک‌سال اخیر و تحقق پیشبرد این برنامه‌ها بدون اتکای بودجه کشور به درآمدهای نفتی که برای نخستین بار در تاریخ کشور تجربه شد، این فرصت بسیار مغتنم فراهم شده تا بتوانیم هر چه بیشتر از خام فروشی نفت نیز فاصله بگیریم.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز چهارم رمضان اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز چهارم رمضان اقتصاد ایران ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو

به گزارش خبرآنلاین، طبق اطلاعاتی که روزنامه «دنیای اقتصاد» کسب کرده، فضای کلی حاکم بر بازار خودرو نسبتا آرام است و به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر با آرامش نسبی در بازار ارز در ارتباط است.

نه اینکه افت‌وخیز قیمتی خاصی در بازار رخ ندهد، اما اگر هم قیمتی بالا رفته یا پایین آمده، بسیار جزئی بوده و فعلا دیگر خبری از توفان قیمتی چند هفته پیش نیست. با توجه به اتفاقات رخ‌داده در فروردین، بازار خودرو نخستین ماه سال را با جهش قیمت پشت سر گذاشت.

روند صعودی قیمت ارز از یک سو و تحولات منطقه‌ای به‌خصوص حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه و پاسخ موشکی و پهپادی ایران، از سوی دیگر، منحنی قیمت خودرو را تحریک کرد تا رکوردهای قیمتی جدیدی ثبت شود.

در واقع آنچه سبب افزایش قیمت خودرو در بازار طی فروردین امسال شد، رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز بود و حالا که این دو عامل نسبتا فروکش کرده‌اند، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز سر به زیر شده است.

البته افزایش قیمت‌های جزئی در بازار رخ داده که هرگز قابل مقایسه با توفان قیمتی فروردین نیست. به عنوان مثال، خودرویی مانند پژو ۲۰۷ ارتقایافته مدل ۱۴۰۳ تنها چیزی حدود پنج‌میلیون تومان رشد قیمت در چند روز گذشته داشته است. یا مثلا قیمت پژوپارس سال سفارشی در عدد ۷۰۰میلیون تومان ثابت مانده است. در بین خودروهای مونتاژی مدل جک S۳ اتومات ۱۴۰۳ رشد قیمتی تنها پنج‌میلیون تومانی طی چند روز گذشته داشته است. یا مثلا ریسپکت پرایم تیپ ۲ تقریبا بدون تغییر قیمت خاصی این هفته را به پایان رسانده است. به نظر می رسد تا وقتی قیمت ارز و انتظارات تورمی جهش دیگری را تجربه نکنند، بازار خودرو آرامش نسبی‌اش را حفظ خواهد کرد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901969

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • انتقاد وزیر خارجه اسرائیل از رئیس‌جمهور کلمبیا
  • دیوید کامرون: اوکراین می‌تواند از سلاح‌های انگلیس برای حمله در داخل روسیه استفاده کند
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو