Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@02:40:12 GMT

کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید گندم در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۳۱۴۵

کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید گندم در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا نوری مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی از کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید گندم در این استان ظرف دو سال گذشته خبر داد و گفت: نگرانی‌هایی در خصوص آمار سطح زیرکشت گندم استان وجود دارد و همه این‌ها بدان معناست که در زمینه ذخایر استراتژیک گندم خراسان رضوی باید نگران باشیم، قیمت خرید تضمینی گندم نیز مزید بر علت شده و باید در این رابطه اقدامات لازم انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ظرفیت اسمی کارخانه‌های آرد استان، ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار تن است که از این میزان ۷۴۰ هزار تن در سال ۹۹ یعنی معادل ۳۲ درصد این ظرفیت استفاده و تکمیل شده و مابقی ظرفیت خالی مانده است، پیشنهاد ما این است که امکان اخذ مجوز برای عبور موقت گندم به کارخانجات استان داده شود تا با واردات گندم از کشور‌های هم‌مرز و تولید آرد، صادرات این محصول انجام بگیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ آرد از سال ۹۴ تاکنون تغییری نداشته است، دولت در دو مقطع برای کمک به هزینه آسیابانی کارخانه‌ها اقدام کرد؛ در مرحله اول (از شهریور ۹۵ تا پایان سال ۹۶) یارانه‌ای معادل ۹ درصد قیمت آرد (را به کارخانه‌ها پرداخت نمود و در مرحله دوم (از سال ۹۷ تا تا خرداد ۹۸) نیز معادل ۱۱ درصد قیمت آرد را به این واحد‌ها یارانه داده که هم اکنون در حال تسویه این کمک‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید

بازار‌های چندنرخی گندم، عامل خالی ماندن کارخانه‌های آرد خراسان

نوری خواستار جلوگیری از صدور پروانه جدید برای تاسیس کارخانه آرد در خراسان شد و بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۳۰ کارخانه آرد در استان فعالیت دارند، تقاضا دارم پروانه و مجوزی برای احداث کارخانه جدید صادر نشود تا ظرفیت به اشباع نرسد و زیانی برای واحد‌های موجود ایجاد نگردد.

او تصریح کرد: موضوع چند نرخی بودن گندم و فاصله قیمت‌ها با بازار آزاد فسادزا بوده و تقاضای ما نیز این است که گندم تک نرخی شود، تک نرخی شدن گندم از خروج این محصول از شبکه و بروز فساد در این بخش جلوگیری می‌کند.

 

انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارخانه های آرد غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی کارخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۳۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ حجت امانی به خبرگزاری صدا و سیما گفت‌: این میزان صادرات از نظر ارزش دلاری ۹ درصد و از لحاظ تناژ کالا نیز ۱۵ درصد  درمقایسه بامدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
وی افزود: عمده محصولات صادرشده از طریق گمرک شامل محصولات پتروشیمی (کود اوره و آمونیاک)، محصولات فولادی، مصنوعات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، الکترود و سایر محصولات بوده که به کشور‌های ترکمنستان، آلمان، عراق  و سایر کشور‌ها صادر شد.
کاهش ۶۳ درصدی واردات به استان
سرپرست گمرک استان در ادامه با اشاره به کاهش واردات کالا در فرودین ماه نیز افزود: در این مدت   بیش از ۳۰۰ تن کالا به ارزش ۶۹۵ میلیون دلار از طریق گمرک وارد استان شد که با کاهش ۶۳ درصدی حجم کالای وارداتی و همچنین کاهش ۷۶ درصدی ارزش دلاری کالا‌ها  درمقایسه بامدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
عمده محصولات وارداتی الیاف شیشه بود که از کشور‌هایی شامل چین، و برزیل به کشور وارد شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • احیای ۳۰۸ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه
  • خبر‌های کوتاه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از شهرستان‌ های خراسان رضوی
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • افزایش ۴۱ درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد