Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:43:40 GMT

فرصت نوروز، آسیب‌های وارده به گردشگری یزد را جبران نکرد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۴۱۵۳

فرصت نوروز، آسیب‌های وارده به گردشگری یزد را جبران نکرد

ایسنا/یزد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به کاهش چشم‌گیر مسافرت‌های نوروزی به یزد، احتمال ارتباط گردشگری با افزایش شیوع کرونا را کمرنگ‌ خواند و اظهار کرد: فرصت نوروز جبران‌کننده آسیب‌های وارده به صنعت گردشگری یزد نبود.

«هما خورشیدی» در پنجاه و پنجمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که به‌ صورت مجازی برگزار شد، رویکرد ستاد ملی کرونا برای ایام نوروز را توجه به روحیه و نشاط مردمی و در دستور کار قرار دادن سفر مسئولانه به‌جای سفر انبوه عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین از اعطای گواهینامه مقصد ایمن به بسیاری از مقاصد گردشگری یزد طی بازدیدهای مشترک وزارت بهداشت خبر داد.

خورشیدی ضریب اشغال تخت‌های اقامتگاه‌های مجاز یزد در ۱۶ روز تعطیلات نوروز را ۲۹.۴ درصد اعلام کرد که در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا افت چشم‌گیری داشته و این در حالی است که این ضریب در کل کشور و مناطق آزاد حدود ۳۷.۱ درصد به ثبت رسیده است.

به گفته‌ی این مسئول، بیش از چهار هزار مورد نظارت از تأسیسات گردشگری در ایام نوروز صورت گرفت و بخش عظیمی از فعالیت‌های سازمانی بخش گردشگری متوجه برخورد با مراکز و فعالیت‌های غیرمجاز بود که همچنان به قوت خود باقی است.

 خورشیدی در تحلیل ترددهای نوروزی میزان خودروهای خروجی از استان را بیش از ورودی‌ها دانست که نشانگر خروج بیشتر شهروندان یزدی به نسبت ورود گردشگران غیر یزدی به این استان در ایام نوروز امسال بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همچنین با اشاره به کاهش قدرت خرید عموم جامعه، فرصت نوروز را جبران‌کننده آسیب‌های وارده به صنعت گردشگری ندانست و برنامه‌های آتی این صنعت در یزد را منوط به سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در این رابطه دانست.

«محمدمهدی شرافت» دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد نیز در ابتدای این نشست ضمن انتقاد از نپذیرفتن آسیب‌های صنعت گردشگری توسط مدیران دولتی و مدیریت پراکنده در تعطیلات نوروز، به برخی تجربیات موفق یزد در این ایام اشاره کرد.

وی برنامه‌ریزی شهرداری یزد بر مبنای جذب گردشگر درون استانی را انتخابی هوشمندانه دانست که در شرایط مبهم نوروز، آگاهانه و به‌درستی صورت پذیرفت.

شرافت در ادامه میزان سفر به خارج از استان را در ایام نوروز ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته عنوان کرد که با افزایش ۹۷ درصدی مصرف سوخت همراه بوده است.

وی شناسایی فرصت‌های باقی‌مانده برای حفظ صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داد و با تأکید بر مباحث مرتبط با مخاطب‌شناسی، همراهی اعضای کانون در این زمینه را خواستار شد.

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم با اشاره به شرایط نسبتاً متعادل کشور در ایام نوروز، کاهش آمار مسافرت‌های نوروزی به یزد را دور از انتظار دانست و گفت: متاسفانه با وجود ادامه روند درگیری با کرونا در کشور، شرایط آتی همچنان مبهم خواهد بود.

«جعفر امین‌مقدم» معاون خدمات شهری شهرداری یزد نیز به ارائه گزارش فعالیت‌های نوروزی شهرداری یزد در این ایام پرداخت و گفت: نصب المان‌های ماندگار، ایجاد فضای سبز در ابعاد گستره‌تری نسبت به سال‌های گذشته و مجموعه اقدامات نشاط‌آفرین شهری همچون ویدیو مپینگ بر روی بنای امیرچقماق و برج و باروی شهر از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

وی محور فعالیت‌های شهری در ایام نوروز را ایجاد ارتباط جدی و مؤثر میان شهر و شهروند معرفی کرد که بازخورد مثبتی از طرف شهروندان داشته است. 

امین‌مقدم ویدیو مپینگ را اقدامی شناخته‌شده در جهان برای ساخت برندینگ و جذب گردشگر در شهرهای مهم معرفی کرد که با استفاده از نور، سناریوی مشخصی بر روی بناهای با اهمیت شهری به تصویر کشیده می‌شود و اکنون به یک‌زبان مشترک ابزاری در دنیا تبدیل‌شده است که بنا یا شهر موردنظر را به شیوه‌ای نوین معرفی می‌کند.

وی برنامه‌ریزی و خلاقیت را دو عامل مؤثر در استفاده از فضای شهری موجود دانست که در آن ارتباط انسانی جدی‌تری شکل‌گرفته و مشارکت و رضایتمندی بیشتری را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، «سید محمدرضا فهیمی» فعال حوزه میراث فرهنگی نیز به عنوان سخنران پایانی این نشست با تعریف شرایط بحرانی و نبود امکان پیش‌بینی نظام‌ها در آن، به بیان لزوم تغییر در شناخت سیستم و مخاطب نسبت به شرایط حاکم پرداخت.

وی همچنین تلقی گردشگری به‌ عنوان موجودی زنده به جهت ادامه حیات را پیشنهاد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گردشگری یزد کروناویروس دانشگاه يزد ایام نوروز صنعت گردشگری دانشگاه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۴۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌ها در کرج

همزمان با ایام دهه کرامت اجتماع ۲۰ هزار نفره امام رضایی‌ها در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم در کرج، جلسه هم اندیشی اجتماع 20 هزار نفره امام رضایی‌ها ظهر امروز پنج شنبه با حضور معاون فرهنگی ورزشی شهردار کرج و دبیر ستاد مردمی برگزاری مراسم دهه کرامت و نمایندگان دستگاه های مختلف در سالن جلسات شهرداری کلانشهر برگزار شد.

امیر اشتری؛ معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج با بیان اینکه در آستانه دهه سراسر شرافتِ کرامت، کشور ما زیر سایه پرچم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) قرار دارد، گفت: تلاش خواهیم کرد جلوه ای از زیبایی ها و بزرگی این ایام را با برگزاری مراسم و برنامه های مختلف در شهر به نمایش درآوریم.

اشتری افزود: از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای این ایام برپایی اجتماع بزرگ 20 هزار نفری امام رضایی هاست که در ورزشگاه انقلاب کرج به اجرا در می آید.

وی اذعان کرد: سال گذشته تجربه موفقی را در این زمینه البته در ابعاد کوچکتر پشت سر گذاشتیم که تلاش می کنیم با بهره گیری از دستاوردهای این تجربه، گردهمایی امسال را بسیار باشکوه تر و بزرگتر برگزار کنیم.

معاون شهردار کرج با بیان اینکه چنین تجمع بزرگی برای اولین بار در کشور برگزار خواهد شد، اضافه کرد: برای اجرای هر چه بهتر برنامه، مشارکت همه دستگاه ها و بخش های متولی لازم و ضروری است.

اشتری ابراز امیدواری کرد: با مشارکت این بخش ها بتوانیم کاری ویژه و در شأن امام رئوف و مردم شهر کرج به انجام برسانیم.

تجمع 20 هزار نفری امام رضایی‌ها قرار است در 27 اردیبهشت توسط ستاد برگزاری مراسم دهه کرامت با مشارکت ویژه معاونت فرهنگی ورزشی شهرداری کرج و تمام دستگاه های دولتی و مجموعه های فرهنگی استان در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بازدید فرماندار تفتان از خسارات بارندگی و سیل بخش گوهر کوه، تفتان جنوبی
  • اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌ها در کرج
  • وزیر علوم: کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • وزیر علوم : کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان
  • ورود بیش از ۱۳۰۰ پرونده تخلفاتی به تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد
  • آمار نهایی فوتی‌ها و مصدومان تصادفات در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد
  • کاهش شمار قربانیان حوادث رانندگی در نوروز امسال