Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@05:43:27 GMT

اجرای ۱۳ پروژه در حوزه صنعت دریایی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۴۸۷۶

اجرای ۱۳ پروژه در حوزه صنعت دریایی

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ ۱۳ پروژه توسعه تولید محصولات زیست‌دریا در کشور تعریف شده است که منجر به افزایش سهم مصرف این مواد در سفره‌های ایرانی می‌شود.

زیست فناوری دریایی به معنای استفاده از موجودات آبزی برای بهبود و افزایش کیفیت زندگی انسان و یا تولید محصولات دریایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در زندگی انسان تأثیر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیست فناوری دریا فقط به تولید انواع ماهیان محدود نمی‌شود و بهره برداری از سایر منابع دریا مانند جلبک‌ها، میکروارگانیسم‌ها، گیاهان آبزی و غیره نیز در این حوزه می‌گنجند.

بر اساس آمارهای موجود، میزان تولید آبزیان کشور عددی حدود ۲ میلیون تن انواع آبزیان و میگو است که حدود ۱۲ درصد میزان تولید فرآورده‌های پروتئینی کشور را شامل می‌شوند. حدود ۳.۶۱ درصد تولید آبزیان کشور از فعالیت‌های صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور حاصل می‌شود و مابقی نتیجه فعالیت‌های آبزی پروری است.

با توجه به اولویت‌ها و پتانسیل موجود در کشور، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بهره برداری از منابع زیست دریا در حوزه‌های اصلاح نژاد آبزیان، واکسن و بهداشت آبزیان، پرورش جلبک و میکروجلبک، تولید گوشت ماهیان، تولید مواد زیستی و تولید سوخت زیستی متمرکز شد.

بدین ترتیب در گام اول، افزایش تولید محصولات دریایی نظیر تولید تخم تمام ماده قزل‌آلا، جلبک، تولید ژلاتین از ضایعات آبزیان، گوشت قرمز و افزایش تولید خاویار در دستور کار ستاد توسعه زیست فناوری قرار گرفت.

۱۳پروژه به شرح زیر است؛

۱. کشت جلبک

یک پروژه ملی ۲۰ میلیون دلاری برای توسعه کشت و تولید جلبک در کشور تهیه شده است. طرحی که با اجرای کامل آن در ۵ سال، برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

گیاهی ثروت‌آفرین که در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی، شیمیایی صنعتی و دامی کاربرد دارد.

۲. تولید تخم تمام ماده قزل‌آلا

پروژه دیگر این ستاد برای افزایش سهم محصولات دریایی در سفره کشور، ارتقای تولید تخم تمام ماده قزل‌آلا است.

توسعه تولید این محصول برنامه‌ای ۳ ساله دارد و قرار است اجرای آن برای کشور ۶ میلیون دلار ارزش افزوده و ۹۶ مورد اشتغالزایی ایجاد کند.

۳. پرورش ماهی؛ شامل ۵ برنامه

همچنین در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵ برنامه ۵ ساله برای تولید و پرورش ماهی تعریف شده است تا با کمک این پروژه ۵ ساله، ۲ هزار میلیون دلار ارزش افزوده برای کشور ایجاد شود.

۴. پرورش میگو

تولید و پرورش میگو به عنوان یک ماده غذایی مهم و پرخاصیت نیز مدنظر قرار گرفته است در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ۵ ساله‌ای در کشور دارد تا سهم این ماده غذایی مفید در سفره‌های ایرانی را افزایش دهد. تولید این محصول در قالب ۲ پروژه ملی با ارزش افزوده یک هزار ۹۰۰ میلیون دلاری تعریف شده که برای ۴۰۰ نفر نیز اشتغالزایی خواهد کرد.

۵. تولید امگا ۳

امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختار برخی از چربی‌ها وجود دارد. این اسیدهای چرب برای ادامه حیات ضروری است و بدن انسان نمی‌تواند آن را تولید کند، به همین دلیل باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تأمین شود. تأمین این نیاز بدن جز یکی از پروژه‌های ملی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری با افزایش تولید محصولات زیست‌دریا است.

اجرایی شدن این پروژه ۲ ساله ۵۰ میلیون دلار ارزش افزوده و ۴۰ مورد اشتغالزایی برای کشور به همراه دارد.

۶. تولید ژلاتین از ضایعات آبزیان

از دیگر پروژه‌های تعریف شده برای توسعه محصولات دریایی، تولید ژلاتین از ضایعات آبزیان است که در ذیل یک پروژه ملی با ارزش ۱۰ میلیون دلار اجرایی خواهد شد و برای ۳۰ نفر نیز اشتغالزایی خواهد کرد.

۷. تولید تن ماهی به عنوان جایگزین گوشت قرمز

انتخاب مواد غذایی جایگزین گوشت قرمز نیز در این برنامه مدنظر است. برنامه‌ای ۲ ساله با ارزش افزوده ۵۴ میلیون دلاری و با اشتغالزایی برای ۵۰ نفر.

۸. تولید خاویار

تولید خاویار، یکی از مواد غذایی گران‌قیمت در جهان هم یکی از برنامه‌هایی است که برای توسعه محصولات زیست‌دریا در نظر گرفته شده است. برنامه‌ای ۳ ساله با ۵۰ میلیون دلار ارزش افزوده که می‌تواند برای ۶۰ نفر شغل ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1093284 برچسب‌ها زیست فناوری آبزیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: زیست فناوری آبزیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میلیون دلار ارزش افزوده ستاد توسعه زیست فناوری محصولات دریایی تولید محصولات تعریف شده زیست دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: با هدف استفاده از دانش بومی در صنعت نفت و گاز ایران، و برای بهره‌مندی بیشتر از توان علمی و اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه، تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت نفت پاسارگاد به امضا رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگاری دانشجو، اکبر دادخواه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک علمی _ پژوهشی بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت نفت پاسارگاد، با بیان اینکه این تفاهم‌نامه با هدف رفع چالش‌ها و معضلات صنعت قیر و آسفالت از طریق همکاری‌های پژوهشی و تولیدی منعقد شده است، اظهار کرد: تمرکز بر فاز اجرایی پروژه‌های نظری است چراکه عملگرایی در این عرصه آثار ملموسی در توسعه و رشد پایدار کشور به ارمغان می‌آورد.


وی افزود: عملگرایی بار‌ها مورد توصیه و توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و در ترسیم نقشه راه ما نیز کمک شایانی کرد. ضمن‌آنکه با توجه به احیا سطح تعاملات میان دو مجموعه روی حمایت وزارت راه و شهرسازی نیز در تحقق این امر حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.


مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه البته در حال حاضر نیز همکاری‌های سازنده‌ای میان دو مجموعه شکل گرفته و تفاهمنامه‌های مشترک متعدد با تمام زیرمجموعه‌های وزارت راه به امضا رسیده است، اظهار کرد: اخیرا پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی یک واحد اداری برای تولید محتوای آموزشی و تخصصی در راستای فعالیت‌های شرکت مطرح شد، از آن‌جایی که حفظ رضایت مشتری و ذی‌النفعان از اولویت‌های اصلی است موضوع راه‌اندازی این واحد با هدف ترسیم چشم‌انداز کارشناسی شده برای مشتریان و ذی‌النفعان در دستور کار قرار گرفت.


دادخواه با تاکید بر حفظ سرمایه انسانی در کشور تصریح کرد: با تربیت نیروی عملیاتی می‌توان در جهت حفظ سرمایه انسانی کشور و نخبه‌گرایی حرکت کرد و در بحث اشتغال و اجرای مسئولیت تسهیل‌گری کرد. در همین زمینه با تکیه بر ظرفیت‌های موجود همچون تنوع جغرافیایی و در راستای ارتقا عملکرد مسئولیت‌های اجتماعی طرح‌هایی در نظر گرفته است.

دیگر خبرها

  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور
  • نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
  • نخستین نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
  • اجرای ۳ پروژه پیشران در حوزه فناوری های نرم
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید