Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@11:14:53 GMT

متوسط سرعت اینترنت در ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۵۱۲۹

متوسط سرعت اینترنت در ایران چقدر است؟

در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۶.۳۸ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۸۳ از میان ۱۴۰ کشور می رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و وب‌سایت Speedtest  شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس تا ماه ژانویه ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۶.۷۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۴۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۳۷ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۶.۹۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود  ۵۱.۲۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۲۰ میلی‌ثانیه بود.

طبق آخرین آمار منتشرشده در اسپیدتست، تا ماه مارس سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۸.۴۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۶۰ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۷ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۸.۶۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۳.۲۲ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۰ میلی‌ثانیه است.

 

 

طبق آخرین آمار منتشرشده در اسپیدتست، تا ماه فوریه سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۶.۹۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل،  ۱۲.۴۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۷ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۷.۵۲ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۵۱.۷۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۰ میلی‌ثانیه است.

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه فوریه ۲۰۲۱، به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۷۸.۵۲ مگابیت‌برثانیه)، کره جنوبی(۱۷۰.۵۲ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۱۶۷.۴۰ مگابیت‌برثانیه)، چین (۱۵۰.۴۰ مگابیت‌برثانیه) و عربستان سعودی (۱۳۳.۷۳ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۲۳۴.۴۰ مگابیت‌برثانیه)، تایلند (۲۳۰.۵۹ مگابیت‌برثانیه)، هنگ‌کنگ (۲۲۴.۷۳ مگابیت‌برثانیه)، رومانی (۲۱۰.۸۲مگابیت‌برثانیه) و موناکو (۲۰۵.۴۴ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

در حال حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۶.۳۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۵۹ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۸۳ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه فوریه ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۵.۵۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۴۷ مگابیت‌برثانیه بود.

 

 

همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از گواتمالا و جمهوری دومینیکن کندتر و از کوبا و مالزی سریع‌تر است.

 

 

در حال حاضر در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۹.۱۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۱.۲۹ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۱۳۲ از میان ۱۷۵ کشور می‌رساند. این درحالی است که در فوریه ۲۰۲۱ در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۹.۵۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۱۲.۳۵ مگابیت‌برثانیه بود و ایران در جایگاه ۱۳۴ قرار داشت.

همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از توگو و بوتان کندتر و از موریس و تانزانیا سریع‌تر است.

 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مگابیت برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود مگابیت برثانیه و متوسط سرعت آپلود سرعت دانلود اینترنت موبایل سرعت آپلود اینترنت موبایل متوسط جهانی سرعت دانلود حوزه اینترنت ثابت متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل میلی ثانیه حال حاضر تا ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

MEC چیست و از کی در ایران است؟

MEC مخفف Mobile Edge Compute، پلتفرم محاسبه لبه شبکه موبایل است که به توسعه دهندگان این توانایی را می‌دهد تا محاسبات مورد نیاز و برنامه‌های کاربردی را در لبه شبکه موبایل یعنی نزدیک‌ترین جا به مشترک یا دستگاه سیم‌کارت‌خور، با تأخیر کمتر مهیا کند.

به گزارش عصرخبر، این پلتفرم را دو شرکت هوآوی، چاینا موبایل و به طور مشترک در اکتبر 2018 با نام 5G SA یا 5G standalone   راه اندازی کردند تا با حذف ریسک‌های امنیتی، کنترل ریسک‌های اپلیکیشن‌های صنعتی، تأمین حفاظت بهره گیری از Big Data  را در سناریوهای ارائه خدمات گوناگون در مقیاسی بزرگتر یا به عبارتی 5G+1  ارزیابی و عملیاتی کنند.

در جریان این راه اندازی و با هدف تقویت اکوسیستم صنایعی که از این مزیت بهره برداری می‌کنند، MEC  نیز برجسته و ارائه شد. به عبارتی بهره‌گیری از MEC یا Mobile Edge Computing، باعث می‌شود محاسباتی که بر بستر شبکه، در هسته شبکه انجام می‌شود، به کاربر نزدیک شده و از توان پردازشی که سمت صنایع، در دانشگاه‌ها و هر نهادی که دارای مرکز داده است، وجود دارد، استفاده حداکثری شود.

این قابلیت در کنار قابلیت‌های دیگری که حالت 5G Standalone  در اختیار مشترکان می‌گذارد، به بهره‌گیری بیشتر از مزایای قابلیت‌های دیجیتال شبکه‌ ارائه‌دهنده این امکان، منجر می‌شود.

یکی از قابلیت‌های نسل 5 اینترنت، تأخیر بسیار کم و قابلیت دسترسی با پهنای باند بالا برای برآوردن نیازهای کنترل از راه دور است. برهمین اساس،MEC  با پردازش ترافیک محلی و محاسبه منطقی، شرایطی را فراهم می‌کند که تأخیر در شبکه5G  کاهشی چشمگیر داشته باشد.

از جمله موارد مورد استفاده این تکنولوژی، می‌توان به توسعه کارآمد پورت‌های هوشمند و کاهش هزینه‌های عملیاتی اشاره کرد. در این حالت، کسانی که از شبکه5G بهره می‌گیرند، بدون اتکا به شبکه 4G، مستقیماً با شبکه بالاتر اتصال برقرار می‌کنند تا از شبکه نسل 5 مستقل بهره بگیرند.

این مزیت برای صنایع و ارائه‌دهندگان 5G  که با صنایع در ارتباط هستند، مزیتی ویژه محسوب می‌شود.

در ایران نیز، ایرانسل 3 دی ماه سال 1402، همزمان با برگزاری نمایشگاه تلکام با رونمایی از 5G SA  یا حالت مستقل5G، این امکان را برای مشترکانش فراهم کرده است تا از این سرویس نیز بهره بگیرند.

همچنین مذاکراتی با صنایع جهت انجام طرح‌هایی با استفاده از5G-SA و MEC شروع شده است تا بتوان کاربردهایی عملی برای این تکنولوژی را اندازی کرد.

علاوه بر این، همراه‌اول نیز یک روز بعد از ایرانسل اعلام کرد در حوزه سلامت نمونه‌ کاربردی 5G  را با بهره گیری از فناوری MEC ارائه کرده است. البته تا کنون همراه‌اول درباره ارائه 5G Standalone که لازمه MEC است اطلاعی نداده است. MEC قابلیتی است که با بهره‌گیری از حالت مستقل 5G Standalone  قابلیت استفاده و بهره‌برداری دارد.

آنچه از MEC  می‌توان انتظار داشت، آن است که در کاربردهای صنعتی، بتواند شرایطی را فراهم کند تا کاهش مصرف انرژی و بالابردن بهره‌وری از شبکه مستقل 5G، بیشترین بهره به مشترکان برسد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: احتمال هشت رقمی شدن شماره‌های موبایل

دیگر خبرها

  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • MEC چیست و از کی در ایران است؟
  • در کنکور ۱۴۰۳ اینترنت قطع نمی‌شود / داشتن هندزفری و موبایل واره تخلف است
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • بهبود سرعت و کیفیت اینترنت با اجرای فیبرنوری در خوزستان
  • اینترنت اختصاصی  یا اختلالی؟
  • اینترنت خانگی 5G چیست؟
  • اینترنت اختصاصی یا اختلالی؟