Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با بهره‌برداری از دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی، نیاز بسیاری از صنایع در بررسی‌های نانومتریک محصولات، آنالیز قطعات و مواد شیمیایی مرتفع می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یوسف تمثیلیان، مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص بهره برداری از دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی در دانشگاه، گفت: این دستگاه از محل اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۸ کشور خریداری شده و از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های الکترونی جهان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تمثیلیان افزود: از این دستگاه در زمینه‌ها و رشته‌های تحقیقاتی و تجربی متعدد به ویژه آنالیز نمونه‌ها در حوزه‌ی فناوری نانو، دریافت تصاویر با کیفیت در بزرگنمایی‌های بالا در محدوده میکرومتر، نانومتری و آنالیز عنصری نقطه‌ای مواد با قابلیت استفاده در ولتا‌ژها و فشار‌های متفاوت برای جلوگیری از تخریب بافت نمونه‌های زیستی در خلأ‌های بالا استفاده می‌شود.


مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: مزیت اصلی دستگاه FESEM نسبت به دستگاه SEM، قدرت تفکیک بهتر به دلیل برخورداری از یک منبع تولید الکترون انتشار میدانی و آشکارساز EDS است که علاوه بر تصویربرداری از سطح نمونه، تشخیص عناصر تشکیل‌دهنده‌ی نمونه را نیز امکان‌پذیر می‌سازد. بهره‌برداری کامل از این دستگاه در آینده‌ی نزدیک پس از طی مراحل نصب و آموزش کارشناسان انجام خواهد شد.


وی یادآور شد: مدیریت امور آزمایشگاه‌ها به دلیل قابلیت‌های بالا و درخواست‌های مکرر مشتریان حداکثر استفاده از ظرفیت‌های این دستگاه را با برنامه‌ریزی، تعریف و تدوین برنامه‌ی کاری مطلوب در دستور کار خود قرار داده است.


مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: میکروسکوپ‌های الکترونی نشر میدانی، قابلیت تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا را هم در ولتاژ‌های بالا و هم در ولتاژ‌های پایین و کمترین فاصله کاری میسر می‌کنند؛ قابلیت کار از راه دور، عدم نیاز به نیتروژن مایع، مجهز بودن به دوربین‌های داخل محفظه، پمپ‌های خلاء سریع، سیستم‌های ضد ارتعاش و نرم‌افزار‌های پیشرفته از دیگر مزایای این میکروسکوپ‌ها به شمار می‌رود.


وی ادامه داد: این دستگاه قابلیت ایجاد خلأ ۰/۰۰۱ تا ۳۰ پاسکال را دارد و امکان تصویربرداری از نانو پودرها، نانو فیلم‌ها و نانو الیاف را در طیف وسیعی از شاخه‌های مختلف از جمله، متالورژی، معدن، سرامیک، پلیمر، الکترونیک، شیمی، فیزیک، علوم زیستی و ... را فراهم می‌کند.


مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه اظهار کرد: این میکروسکوپ مجهز به چندین آشکارساز از جمله SE، BSE، In Beam و EDS است؛ به طور کلی از آشکارساز SE برای بررسی توپوگرافی سطحی، مورفولوژی نمونه، بررسی سطوح شکست و ... و از آشکارساز BSE برای تشخیص تغییرات فازی بر اساس عدد اتمی در نمونه استفاده می‌شود.


وی گفت: همچنین آنالایزر EDS به کار رفته در این دستگاه دارای قدرت تفکیک ۱۲۹ ev برای شناسایی عناصر موجود از عنصر بور به بعد در جدول تناوبی است.


مثیلیان یادآور شد: برخی خدمات این تجهیز شامل تهیه تصاویر میکروسکوپی با بزرگنمایی و قدرت تفکیک بالا در حد نانومتر، تهیه آنالیز نیمه کمی توسط آنالایزر EDS برای عناصر بالاتر از بور و نمونه‌های مجهول، تهیه آنالیز منطقه‌ای، آنالیز نقطه‌ای، آنالیز خطی و آنالیز صفحه‌ای، تعیین جنس و ضخامت پوشش‌های چندلایه با ضخامت کمتر از یک میکرومتر، تهیه تصاویر با ولتاژ پایین جهت نمونه‌های بیولوژیکی، پلیمری و اطلاعات سطحی نمونه‌ها، تهیه تصاویر سه‌بعدی از نمونه‌ها، شکست نگاری و بررسی مورفولوژی انواع نمونه‌ها (پودری، بالک و غیره)، تعیین اندازه ذرات پودر‌ها در ابعاد نانومتر، امکان انجام آنالیز تصویری از نمونه‌های خاص است که علاوه بر استفاده در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاهیان سراسر کشور نیاز بسیاری از صنایع استان و کشور از جمله صنایع فولاد، نیشکر، پتروشیمی، پالایشگاه، داروسازی و پزشکی را در بررسی‌های نانومتریک محصولات، آنالیز قطعات و مواد شیمیایی مرتفع می‌سازد.


وی خاطرنشان کرد: این دستگاه با قابلیت‌های خود امکان تعریف پروژه و عقد قرارداد‌های دائمی درون و برون‌سازمانی را به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های آن فراهم می‌سازد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران اهواز میکروسکوپ های الکترونی بهره برداری قدرت تفکیک نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۵۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول

داوود سوخته سرایی گفت: با تلاش همکاران معاونت بهره برداری و توسعه آب ستاد و امور آب و فاضلاب این شهرستان چاه جایگزین شماره ۳ با حضور فرماندار شهرستان علی آباد، بخشدار کمالان و جمعی از مدیران شهرستان به بهره برداری رسید.

او افزود: با بهره برداری از این چاه، مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی کبودوال آبگیری و آب شرب ذخیره شده به مرکز و نقاط انتهایی شهر منتقل شد و مشکل افت فشار شبکه و کمبود آب شرب در فصل گرما به حداقل ممکن خواهد رسید.

سرپرست امور آب و فاضلاب علی آباد کتول ادامه داد: با بهره برداری از چاه فوق ۱۵ لیتر بر ثانیه به منابع تامین آب شرب این شهرستان اضافه شد و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰۰ نفر از این چاه بهره‌مند شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • جوابیه غذا و دارو در خصوص روغن های تاریخ مصرف گذشته
  • بهره‌برداری از ۳۰ تاکسی ون در مناطق کم‌برخوردار اهواز
  • ماجرای محموله روغن آلوده و مسموم و تاریخ گذشته + واکنش وزارت بهداشت
  • ماجرای روغن‌های خوراکی آلوده وارداتی چیست؟
  • ماجرای مجوز ترخیص روغن های خوراکی وارداتی
  • ماجرای جنجالی روغن‌های آلوده در کشور چه بود؟
  • بهره‌برداری از دوربرگردان غیرهمسطح بلوار چمران شیراز
  • افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افزایش توان ارایه خدمات فنی و مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول