Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:52:24 GMT

فن آوری اسکن درختان در تهران بومی‌سازی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۷۰۷۳

فن آوری اسکن درختان در تهران بومی‌سازی شد

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران علی محمد مختاری در این باره گفت: اگرچه به طور سنتی خبرگان و کارشناسان صاحب نظر می توانند از طریق مشاهده ظاهری، معاینه دستی وضعیت فیزیکی درختان و از طریق گوش دادن به انعکاس صدای ناشی از ضربات کوچکی که به تنه درختان می زنند تا حدودی از وضعیت پوسیدگی و میزان مقاومت آنها در برابر احتمال سقوط آگاه شوند، اما از طریق کاربرد سیستم های پیشرفته الکترونیک و اسکن تنه درختان می توان با دقت بیشتری به این موضوع پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، انجام معاینات فنی (اسکن) درختان در ابتدای دهه ۹۰ برای تعدادی از درختان خیابان ولی­عصر (عج) به صورت آزمایشی انجام شد اما با توجه به وابستگی تکنولوژی مذکور به شرایط ارزی و شرکت­های خارجی در سال­های اخیر تقریبا متوقف شده است.

مختاری ادامه داد:‌ البته با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه قطع وابستگی فنی و علمی به استکبار جهانی و نیز اتکا به دانش و امکانات داخلی، شرکت­های دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه و بومی سازی آن با شرایط ایران شده اند که شهرداری تهران نسبت به شناسایی و مذاکره با آنها اقدام کرده و امیدواریم به زودی از توانایی شرکت های متخصص داخلی در این زمینه بهره گرفته شود.

وی تاکید کرد: حفظ درختان چنار در خیابان ولی­عصر(عج) مستلزم هماهنگی درون بخشی در شهرداری و همچنین برون بخشی با نهادهایی نظیر سازمانهای مرتبط با خدمات آبرسانی، گازرسانی، احداث شبکه فاضلاب، همچنین شهروندان، پیشه­ وران، سازمانهای دولتی و بخش­های خصوصی و نیمه خصوصی است.

این مقام افزود: در چند دهه گذشته چالش­های درختان چنار در خیابان ولی­عصر(عج) توسط اساتید، صاحب نظران و کارشناسان به اشکال مختلف و در چهارچوب فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته که نتایج این بررسی ها حاکی از آن است که پاره ای از اقدامات عمرانی، صدور مجوزهای بلندمرتبه سازی، اجرای عملیات گودبرداری­های غیر اصولی در نزدیکی درختان که گاهی منجر به نابودی بخشی از ریشه این درختان می شود و محدود شدن فضای رشد تاج درختان  از جمله مهمترین مسائل و مشکلات شهرسازی است.

مختاری همچنین درباره راهکارها و برنامه های عملیاتی برای رسیدگی به وضعیت زیرسطحی درختان محور خیابان ولیعصر(عج)، گفت: درختان این خیابان از یک سو تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل طبیعی و انسان ساخت و از سوی دیگر متأثر از ویژگی های زیستی و نهادی حاکم بر این درختان پیوسته با چالش های متنوعی روبرو هستند.

وی افزود: با هدف مدیریت این منابع ارزشمند و حفاظت و پایداری آنها برنامه های مطالعاتی و فعالیت های اجرایی متعددی درباره درختان، محیط استقرار و مسائل پیرامونی و محیطی آنها انجام شده که از آن جمله می­توان به تدوین و ابلاغ شیوه نامه و تعیین نقشه راه به منظور پیشگیری از وارد آمدن خطرات جانی و مالی ناشی از سقوط درختان به شهروندان (نامه شماره ۱۶۳۹۹۸ مورخ ۲۲/۰۲/۹۸) اشاره کرد.

وی درباره برخی از بندهای این شیوه نامه گفت: حذف هرگونه مانع در مسیر جوی­ها (نظیر پل­ها) که باعث تجمع زباله و ممانعت از دسترسی به بستر کاشت و استقرار درختان و جلوگیری از رسیدگی به آنها می شد، انجام اقدامات دقیق و مستمر پایش، رفع خطر درختان خشک و هرس درختان سبز رو به زوال، آزادسازی طوقه درختان طبق دستورالعملهای ابلاغ شده، انجام معاینات فنی درختان از نظر تشخیص میزان پوسیدگی و تعیین میزان مقاومت آنها در برابر وقوع طوفان ها و انجام اقدامات اصلاحی بر اساس نتایج معاینات فنی، طرح مساله در اتاق فکر سازمان و اخذ تائید متخصصان برای استفاده از روش توموگرافی در معاینه درختان از مهمترین تاکیدات این شیوه نامه است.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: همچنین شناسایی و پایش سلامت درختان و تشکیل شناسنامه برای درختان کهنسال و خطرساز، کنترل تلفیقی آفات و بیماری­های گیاهی (IPM/Integrated Pest Management) به روش­های زراعی، فیزیکی و مکانیکی، کاهش مصرف سموم شیمیایی از بارزترین اقدامات و راهکارهای اجرایی است.

وی گفت: در طراحی و برنامه ریزی جهت اجرای فعالیت های فضای سبز و نحوه انتخاب گونه های درختی همواره سرشت درختان و تاب آوری آنها در برابر بروز ناهنجاری های اقلیمی نظیر سرمازدگی، وقوع تندبادها و طوفان و پایداری به هنگام ریزش برف های سنگین مورد توجه قرار می گیرد و از طریق کاربرد روش های مدیریتی به منظور سبک کردن تاج درختان و اجرای عملیات هرس مناسب، تمهیدات لازم جهت کاستن از خطرات ناشی از این "حوادث غیرمترقبه" انجام می شود.

مختاری افزود: با وجود اتخاذ این تمهیدات، بازهم سقوط درختان و شکستن شاخه­ ها در شرایط طوفانی امری طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده و قطعاً در شرایط ناپایدار جوی و سرعت­های شدید باد،  درختان در شرایط ناپایدارتری قرار می­ گیرند،  به همین دلیل، دستورالعمل ویژه به منظور پیش آمادگی ادارات فضای سبز به هنگام وقوع طوفان و بادهای شدید به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ شده است.

برچسب‌ها شهرداری تهران شهر تهران خیابان ولیعصر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران شهر تهران خیابان ولیعصر شهرداری تهران شهر تهران خیابان ولیعصر اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۷۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد و پس زدگی فاضلاب در شهر ایلام

محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب یکی از مشکلات اصلی در زمان بارندگی می‌باشد، در خصوص علت اصلی بروز اینگونه حوادث در شبکه فاضلاب گفت: شبکه جمع آوری فاضلاب شهری صرفاً برای جمع آوری فاضلاب خانگی طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در ادامه گفت: عدم گنجایش مناسب جداول برای هدایت آب‌های سطحی و اتصال غیر مجاز جداول به شبکه‌های جمع آوری فاضلاب باعث آبگرفتگی معابر و ورود روانابهای سطحی حاوی مواد جامد به داخل شبکه جمع آوری فاضلاب می‌شود، و با ورود به شبکه فاضلاب موجب پس زدگی فاضلاب در برخی منازل و خیابان‌ها می‌شود که می‌طلبد شهرداری ایلام با بررسی و طراحی سازه‌های انتقال آب این مناطق که در بارندگی‌های شدید مشکلات عدیده‌ای برای همشهریان عزیز به وجود می‌آورد جلوگیری نماید.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام افزود: در بارندگی اخیر حدود ۳۲ مورد رفع انسداد در شبکه شهرهای استان انجام گرفته و اکیپ‌های اجرایی نیز در این زمینه آماده به کار هستند تا در صورت بروز حادثه نسبت به انجام عملیات اجرایی اقدام کنند.

کد خبر 6098042

دیگر خبرها

  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد و پس زدگی فاضلاب در شهر ایلام
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • ایمن‌سازی درختان خطرآفرین در اصفهان
  • ایمن‌سازی درختان خطر آفرین در اصفهان
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر
  • (عکس) ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!
  • ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!/ عکس