Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۷ آوریل مصادف با ۲۸ فروردین ماه روز جهانی هموفیلی نامگذاری شده است، فرصتی برای طرح مطالبات جامعه هموفیلی و اطلاع رسانی در حوزه بیماری های خونریزی دهنده ارثی که تبعات آن بعضاً زندگی فردی و اجتماعی این بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ ۱۷ آوریل مصادف با ۲۸ فروردین ماه روز جهانی هموفیلی نام‌گذاری شده است، هموفیلی به‌نوعی اختلال خونریزی دهنده ارثی اطلاق می‌شود که به علت سطح پایین یا عدم وجود پروتئین‌هایی به نام «فاکتورهای انعقادی» قادر به متوقف کردن روند خونریزی نمی‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روز باهدف درک بیشتر این بیماری و اختلالات خونی ارثی و به‌منظور حمایت از این گروه از بیماران در سراسر دنیا برنامه‌هایی در نظر گرفته می‌شود که هدف اصلی طرح شرایط بیماران و نیازهای آن‌ها به دنبال افزایش آگاهی و مشارکت هرچه بیشتر مردم است.

هموفیلی یک بیماری ارثی است که به علت فقدان یک یا چند پروتئین انعقادی در خون ایجاد می‌شود و شایع‌ترین نوع آن کمبود پروتئین انعقادی ۸ و ۹ (هموفیلی آ و ب) است، اختلالات انعقادی دیگر مانند فون ویلبراند، گلانزمن، برنارد سولیر و ... نیز وجود دارند که مانند هموفیلی، باعث خونریزی‌های داخلی و یا خارجی در فرد مبتلا می‌شوند و تنها ازلحاظ نوع وراثت با بیماران هموفیلی متفاوت‌اند.

بیماران هموفیلی مجبورند این فاکتورهای انعقادی را به‌صورت دارو دریافت کنند و اگر این فاکتورها در بدن بیماران کم باشد، دچار خونریزی شده و انعقاد خون در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، همچنین گذشته از این خونریزی‌ها که بر اثر ضربات جزئی یا خودبه‌خود صورت می‌گیرد ممکن است سبب ورم، درد و خونریزی در مفاصل گشته و به ‌مرور زمان آن‌ها را دچار تخریب سازد.

روز جهانی هموفیلی؛ فرصتی برای طرح مطالبات بیماران

حمیدرضا امانی مسئول کانون هموفیلی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب، ضمن تبریک پیشاپیش روز جهانی هموفیلی این روز را فرصتی برای طرح مطالبات جامعه هموفیلی و اطلاع رسانی در حوزه بیماری های خونریزی دهنده ارثی دانست و برخی از نیازهای بیماران هموفیلی را این چنین عنوان کرد: ضرورت تشکیل فراکسیون حمایت از بیماران خاص در مجلس، ضرورت تصویب قانون جامع بیماران خاص و قانون بازنشستگی پیش از موعد، رفع تبعیض از بهره مندی حق از کار افتادگی برای بیماران مبتلا به بیماری های ارثی، ضرورت توجه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به امور معیشتی و اجتماعی بیماران خاص از جمله هموفیلی، ضرورت بهره مندی بیماران هموفیلی از سهام عدالت بعد از ۱۳ سال تاخیر و تغییر شیوه ارایه خدمت به بیماران و جلوگیری از تحمیل رفت و آمد های شهری و بین شهری که ارتقا کیفیت زندگی ببماران را به همراه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از ابتلا جنین به بیماری های خونریزی دهنده ارثی شناسایی زنان و دختران ناقل بیماری و کنترل بارداری آنها از طریق آزمایشگاه های ژنتیک میسر می گردد افزود: با توجه به هزینه های سنگین این بیماری برای دولت و همچنین عوارض روانی و اجتماعی برای خانواده ها و به خصوص مادران، به زوج ها توصیه می شود با مشاوره ژنتیک و بهره مندی اختیاری از امتیاز سقط درمانی در صورت مبتلا بودن جنین، می توانند آگاهانه در این رابطه تصمیم بگیرند.

امانی تصریح کرد: در این خصوص لازم می دانم ابراز نگرانی جامعه هموفیلی ایران از لغو قانون سقط درمانی و سست شدن روش های غربالگری ژنتیک را که در طرح جوانی جمعیت مطرح است را اعلام نمایم و امیدواریم شورای محترم نگهبان همسو با فتاوای مراجع عظام تقلید به زنان ناقل هموفیلی برای داشتن فرزند سالم امید ببخشند.

طول درمان بیمارن هموفیلی با اعمال بازتوانی کاهش می یابد

مسئول کانون هموفیلی استان مرکزی به سیر مراحل درمانی این بیماران اشاره کرد و اظهار داشت: طول مدت درمان در بیماران هموفیلی با انجام اعمال بازتوانی مانند فیزیوتراپی و آب‌درمانی بعد از خونریزی‌ها، به‌شدت کاهش می‌یابد و حتی‌الامکان از بروز معلولیت در این بیماران که به دلیل خونریزی‌های مفصلی و تخریب مایع بین مفصلی ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مسئله معلولیت در بیماران بسیار حاد است و عدم مراقبت و درمان بعد از خونریزی‌های مفصلی معلولیت آنان را ناگزیر می‌کند، لذا طرح ساخت مرکز بازتوانی و آب‌درمانی بیماران هموفیلی استان به دلیل نداشتن زمین تاکنون اجرایی نشده است.

کیفیت زندگی و کاهش هزینه ی درمان بیماران هموفیلی در گرو تأمین شغل

امانی با بیان اینکه تأمین شغل درخور بیماران و متناسب با نیروی جسمی آن‌ها کاهش هزینه درمان و ارتقا کیفیت زندگی بیماران را به همراه خواهد داشت گفت: بسیاری از بیماران به دلیل بیماری و محدودیت‌های ناشی از آن از تحصیلات عالیه برخوردار نمی‌باشند و لذا ناگزیر به انجام شغل‌های پرخطر برای تأمین مایحتاج زندگی خود هستند، مصرف بالای دارو و خونریزی‌های مفصلی مکرر در آن‌ها به دلیل داشتن شغل‌های پرخطر و توان جسمی پایین است.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران کارگر برای روزانه به‌طور متوسط ۷۰ هزار تومان حقوق، هزینه‌های روزانه درمان بالغ‌بر ۸ میلیون تومان بر دولت تحمیل می‌نمایند، این هزینه‌های هنگفت در حالی است که بیمار نیز در شرایط جسمی نابسامانی قرار دارد و با مشکلات خانوادگی بسیاری روبرو می‌شود لذا ارتقا کیفیت زندگی بیماران و کاهش هزینه‌های درمان تنها از طریق تأمین شغل مناسب و درخور توان جسمی بیمار میسر خواهد شد.

مسئول کانون هموفیلی استان مرکزی با تأکید بر اینکه نداشتن بیمه و بازنشستگی و نبود شغل و عدم درآمد بیماران در وضعیت روحی بیماران تأثیر منفی دارد افزود: این مسئله درمان بیماران را دچار مشکل نموده که به‌ناچار تعداد زیادی از آن‌ها برای تأمین هزینه‌های زندگی، شغل‌های پرخطر و آسیب‌پذیر مانند کارگری را انتخاب می‌کنند که این خود عامل مهمی در آسیب‌های جدی به مفاصل و عضلات آن‌هاست که ادامه این شرایط چیزی به‌جز معلولیت نخواهد بود و با توجه به نداشتن بیمه و ازکارافتادگی شرایط را سخت و سخت‌تر خواهد کرد، جدا از آسیب‌های معلولیت و بار مالی بسیار آن آسیب‌های اجتماعی نظیر از هم پاشیدن خانواده، فقر و ... اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اشتغال بیماران هموفیلی به شغل‌هایی آسیب‌پذیر در این شرایط متأسفانه هیچ کمکی از هیچ ارگانی به بیماران هموفیلی استان مرکزی انجام‌نشده است.

امانی به موضوع مشارکت‌های مردمی در حمایت از درمان بیماران هموفیلی اشاره کرد گفت: با یاری خداوند و کمک‌های جمع‌آوری‌شده از خیرین گران‌قدر و مردم عزیزمان در سال۹۸ و ۹۹ مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی در قالب هزینه‌های درمان، بسته‌های غذایی و معیشتی و بسته‌های بهداشتی به بیماران نیازمند به‌ویژه بیماران آسیب‌دیده از کرونا اهدا گردید.

کمپین نور قرمز با هدف هشدار شرایط کرونایی و جلب توجه به مشکلات بیماران هموفیلی

مسئول کانون هموفیلی استان مرکزی با بیان اینکه شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی «سازگاری با تغییر، تداوم مراقبت در دنیای جدید» است گفت: یکی از برنامه های کانون در روز جهانی هموفیلی مشارکت در کمپین جهانی نور قرمز و روشن شدن نماد های شهری با نور قرمز است که متاسفانه امسال در آستانه روز جهانی هموفیلی نقشه کشورمان در اثر شیوع کرونا قرمز شد.

(نورپردازی قرمز پل شهدای مدافع حرم اراک (میدان شریعتی) به مناسبت روز جهانی هموفیلی)

وی با تأکید بر اینکه روشن کردن نما های شهری با نور قرمز امسال هدفی دوگانه را دنبال می کند افزود: هدف اول اخطار به هموطنان که شرایط قرمز کرونایی کشور را جدی بگیرند و هدف دوم جلب توجه مردم و مسئولین به مشکلات و مطالبات جامعه هموفیلی ایران است که جا دارد از شهرداری اراک برای مشارکت در کمپین جهانی نور قرمز تشکر و قدردانی نمایم.

مسئول کانون هموفیلی استان مرکزی در پایان با گرامیداشت یاد شهدای سلامت و آرزوی توفیق برای کادر درمان خاطرنشان کرد: مردم خیر و نوع‌دوست استان مرکزی می‌توانند کمک‌های خود برای حمایت از بیماران هموفیلی را به شماره‌حساب ۰۱۰۶۳۵۸۰۷۷۰۰۵ و شماره کارت مجازی ۳۶۱۰-۹۹۵۳-۹۹۱۸-۶۰۳۷ بانک ملی جهت دریافت کمک‌های مردمی به نام کانون هموفیلی استان مرکزی واریز نمایند.

گفتنی است نمایندگی کانون هموفیلی ایران در استان مرکزی در شهر اراک، خیابان شهید شیرودی، جنب کلینیک امام رضا (ع)، انتهای کوچه بعثت قرار دارد، همچنین شهروندان می‌توانند از طریق شماره تماس‌های ۰۹۹۰۶۱۰۶۸۴۰-۰۸۶۳۴۰۲۱۴۶۳ با این مجموعه ارتباط برقرار نمایند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: خونریزی دهنده ارثی روز جهانی هموفیلی بیماران هموفیلی جامعه هموفیلی کیفیت زندگی کاهش هزینه خونریزی ها تأمین شغل نور قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل خال قرمز روی پوست + علائم خطر

خال های قرمز معمولا مشکلی را برای سلامتی فرد ایجاد نمی کنند. مگر این که به دلیل خاصی مثل همراهی با خارش یا خونریزی، ناراحتی هایی را برای فرد ایجاد کنند. در چنین مواردی ، حتما باید به متخصص مراجعه کنید. شاید برای همه ما بیش از یک بار پیش آمده باشد که از وجود لکه های قرمز روی پوست خود متعجب شده باشیم.

به گزارش نمناک، این لکه ها معمولا ناگهانی ایجاد می شوند و به راحتی هم از بین نمی روند و بعضی از افراد از دیدن آن ها نگران می شوند اما جای نگرانی نیست. این لکه ها گاهی اوقات با خال اشتباه گرفته می شوند اما خال نیستند. طبق مطالعات انجام شده، 50 درصد از جوانان با آن درگیر می شوند اما درمان خاصی برای آن مورد نیاز نیست. 

اطلاعات عمومی در مورد خال های قرمز  این خالها می توانند در هر دوره ای از زندگی روی پوست ایجاد شوند ، البته بعد از 30 سالگی رایج تر هستند.  این خالها به دلیل رنگ قرمزی که دارند توجه دیگران را به خود جلب می کنند.   ژنتیک افراد می تواند در به ارث بردن این خال ها موثر باشد. این خالهای قرمز روی پوست دقیقا چه هستند ؟

خال های قرمز روی پوست، به دلیل گشاد شدن مویرگ های پوست ایجاد می گردند و به دلیل مشکلات بسیار کوچکی در سیستم عروقی ایجاد می شوند. این خال ها اغلب روی قفسه سینه و بازوها دیده می شوند. این خال ها معمولا نرم و برجسته هستند و اندازه قطر آن ها بین 1 الی 5 میلی متر متفاوت است. ظاهر آن ها اغلب به گونه ای است که با خال اشتباه گرفته می شود. گاهی اوقات این لکه ها برعکس خال ها، در موارد نادری نشان دهنده تومور نیز هستند. 

دلایل ایجاد خال های قرمز چیست؟

دلیل اصلی این خال ها ناشناخته است. اگرچه که طبق مطالعات انجام شده، سن، فاکتور مهمی در این مورد است و هرچه سن افراد بالاتر برود، احتمال این خال های قرمز روی پوستشان بیشتر خواهد شد. اگرچه که ژنتیک، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض محصولات شیمیایی و آب و هوا نیز می توانند عاملی برای ایجاد این خال ها باشند.

آیا جای نگرانی است ؟

بسیاری از ما نگران می شویم که شاید این خال های قرمز سرطانی باشند اما واقعا جای نگرانی نیست. شاید نشانه ای از تومور باشند اما هنوز هم باید به ظاهر آن ها توجه کرد و هرگونه تغییری را زیر نظر گرفت تا بتوان خطرناک بودن آن را متوجه شد بنابراین، اگر روی پوست خود خال های قرمز دارید ، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

 این خال ها نباید به تعداد خیلی زیاد در یک قسمت خاص از بدن باشند.  خال های قرمز روی پوست نباید ناراحتی برای فرد ایجاد کنند. اگر آسیب زا بودند یا خارش ایجاد کردند، به پزشک مراجعه کنید.  این خال ها نباید خونریزی داشته باشند. اگر با لمس کردنشان خونریزی کردند، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.  به رنگ و شکل این خال ها توجه کنید. اگر خال ها تیره تر شدند و گوشه های آن سفت و نامنظم بودند، حتما با متخصص صحبت کنید. برای از بین بردن خال قرمز چه کاری می توان انجام داد ؟

بدون توجه به خطرات این خال ها در موارد نادر، قطعا وجود آن ها روی پوست خوشایند نیست اما رعایت نکات زیر حائز اهمیت است.

 بسیار مهم است که در خانه با این خال ها ور نروید و با متودهای طبیعی و خودسرانه برای از بین بردن آن ها تلاش نکنید.  خال های قرمز روی پوست اندازه ای بین 6 تا 7 میلی متر دارند. از آن جایی که این خال ها، مویرگ های ورم کرده هستند، نباید با آن ها ور رفت. متخصص پوست بهترین راهکارها را به شما پیشنهاد می کند.  تیغ جراحی یا لیزر معمولا برای سوزاندن خال های قرمز استفاده می شود و در جلوگیری از به وجود آمدن دوباره آن ها نیز موثر است. این تکنیک کاملا امن و بی خطر است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هیچ محدودیتی برای تأمین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • صلیب سرخ: شرایط انسانی در افغانستان وخیم و نیازمند رویکرد جدیدی است
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • دلیل خال قرمز روی پوست + علائم خطر
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است