فضای مجازی جای هیئت را نمیگیرد
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۷۵۴۲
تنها دستگاه امام حسین (ع) است که میتواند مقابل کرونا، ماهواره و فتنه بایستد. همه ما با روضههای خانگی حسینی شدیم. روضه خانگی باید در متن زندگی باشد نه حاشیه.
به گزارش ایسنا،حاج جواد حیدری، شاعر مذهبی که شعر «مدینه شهر پیغمبر» او سالهاست با صدای حاج منصور ارضی در دل دوستداران اهل بیت خانه دارد، مهمان اولین قسمت از برنامه «هیئت آنلاین» با اجرای صابر خراسانی بود که جمعه ساعت ۲۳:۳۰ از سایت و اپلیکیشن هیئت آنلاین پخش شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در این گفتوگو عنوان کرد: هرگز نمیتوان جای هیئت را با فضای مجازی عوض کرد. فضای مجازی پیوست هیئت است، هر وقت توانستیم نماز جماعت را در فضای مجازی اقامه کنیم میتوانیم جای این دو را هم عوض کنیم.
وی همچنین درباره شعر «مدینه شهر پیغمبر» گفت: هنگام گفتن این شعر سرباز بودم. این از اولین کارهایی بود که برای حاج آقا گفتم و سبک جانسوز آن هم برای آقای نریمان پناهی بود. این نفس گرم حاج منصور ارضی بود که باعث شد این شعر شنیده شود.
حیدری درباره مجموعه فرهنگی «آرام دل» نیز بیان کرد: آرام دل در ابتدا کانون فرهنگی بود و بعد انتشارات شد و تا الان هم حدود ۵۰۰ کتاب شعر چاپ کردیم. ما هیچ کاره بودیم و به لطف امام زمان، نفس حاج آقا آرام از شعرای قدیمی و راهنمایی حاج منصور و به خصوص کمک حاج رضا جعفری که در حوزه شعر بر کار ما نظارت داشتند به اینجا رسیدیم. کانون فرهنگی آرام دل، در سالهای ۷۹-۸۰ تأسیس شد و در سال ۹۰ مجمع شاعران اهلبیت برپا شد.
او همچنین درباره یکی از کارهای اخیر در دست چاپ انتشارات آرام دل اظهار کرد: دیوان اشعار استاد سید رضا مؤید که سیدالشعرای زمان ماست را در دست انتشار داریم که حدود ۲۰۰۰ صفحه و در سه مجلد است.
این مداح اهل بیت با ابراز امیدواری درباره آینده مداحی گفت: در این حوزه جوانهای بسیار و اغلب باسوادی فعال هستند. اما برخی کارها سطحیخوانی است ولی همه چیز در دستگاه امام حسین، حُسن است.
وی همچنین با اشاره به حضور برخی طلاب جوان برای تغسیل و تدفین اموات کرونایی گفت: اوایل ترسی کاذب القا شد که اگر ادامه پیدا میکرد باید منتظر بلاهای بیشتر بودیم. اینطور که میگفتند نبود. کرونا مثل جنگ تحمیلی دوم بود. اگر همه بترسند نمیشود. کرونا هراسی بیش از خود کرونا به ما ضربه زد.
این شاعر در پاسخ به تغییر نام منطقه هجده تهران محل هیئت خود به نام بانو فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: ما نام این منطقه را عوض نکردیم. نام منطقه هجده است حضرت فاطمه (س) هم هجده سال عمر کردند، یک کنگره شعر هم با نام کنگره «هجده سال نوری» داریم که این اواخر کنگرهای ملی و سه زبانه فارسی، عربی و آذری شده است. این منطقه هم شهدای مدافع حرم زیادی دارد و محل دفن چند شهید گمنام است. همه چیز دست به دست هم داده و شهرداری وقت هم استقبال کرد و حالا آثارش را در این منطقه که به دلیل شعرای زیادش به شیراز تهران معروف است، میبینیم.
حیدری درباره روضههای خانگی گفت: تنها دستگاه امام حسین (ع) است که میتواند مقابل کرونا، ماهواره و فتنه بایستد. همه ما با روضههای خانگی حسینی شدیم. روضه خانگی باید در متن زندگی باشد نه حاشیه.
این شاعر اهلبیت با انتقاد از برخی رفتارها در فضای مذهبی کشور افزود: ما میگوییم هر جا هستید باشید اما دستگاه امام حسین(ع) را به بازی نگیرید. این کرونا دست خیلیها را رو کرد. تازه فهمیدیم مرحوم حسام چه گفته که« بی امتحان دل مرا به غلامی قبول کنید رسوا شود اگر دل من امتحان دهد». ما باید هیئت را برای خودمان نگه داریم، هیئت پناهگاه ماست و با هیچ ویروسی آن را از دست ندهیم و هر طوری شده نوکریمان را بکنیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: هیئت مذهبی دستگاه امام حسین فضای مجازی اهل بیت آرام دل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۷۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
دهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی با حضور مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از روز گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به کار کرد و تا امروز، ۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد شایگان فرد، دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ و دبیرکنفرانس بین المللی وب پژوهی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بینالمللی، به شرح گزارش مختصری از دورههای قبل پرداخت.
وی در خصوص انتخاب محورهای این کنفرانس خاطرنشان کرد: کمیته علمی کنفرانس بینالمللی وب پژوهی ۱۵ محور اصلی را برای کنفرانس انتخاب کرد که از جمله آنها میتوان به یادگیری ماشین، یادگیری عمیق در وب، وبکاوی، وب معنایی و تحلیل وب، اینترنت اشیا، بازیابی اطلاعات، شبکههای اجتماعی، سکوهای ابری، انبوه و توزیع شده، بلاکچین و رمزارز، تعامل انسان و رایانه، کیفیت وب، سکوها و ابزارهای نرمافزاری وب، کسبوکار و بازاریابی الکترونیکی، امنیت وب، تحلیل رفتار و شخصیسازی، پردازش تصویر در وب، رسانه و ارتباطشناسی وب، وب و جامعه اشاره کرد.
دبیر کنفرانس بینالمللی وب پژوهی در ادامه افزود: ما در این کنفرانس به تمامی موضوعاتی که مربوط به حوزه وب میشد نیز توجه کردیم و صرفاً به دنبال ابعاد فناوری آن نبوده و نویسندگان حوزه علومانسانی و… را نیز تشویق کردیم تا در این حوزه ورود کنند.تعداد ۱۴۲ مقاله پذیرش شده است که ۴۵ مورد شفاهی است، البته نکته حائز اهمیت این است که هر مقاله دو داور داشته و بعد اعلام نتایج شده است.
وی عنوان کرد: مقالات و پژوهشهایی متعددی به زبانهایی فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاههایی معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است. گفتنی است امسال حدود ۷۵ درصد مقالات به زبان انگلیسی بوده است و این نشان از تمایل پژوهشگران به تعاملات بینالمللی است.
*مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد
همچنین در ادامه این کنفرانس آرش حیدری عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان سخنران ویژه درباره شکاف دیجیتال(گفتاری درباره نسبت فضای مجازی و فضای اجتماعی) نکاتی را مطرح کرد.
حیدری گفت: «مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد» این گزارۀ کلیدی محوریتی اساسی در فهم علوم اجتماعی دارد. فقدان مواجهه با این گزاره موجب میشود که برای حل مسائل اجتماعی مسیرهایی غیر اجتماعی پیموده شود و این مسیر ضرورتاً با شکست مواجه خواهد شد.
وی افزود: فهم امر اجتماعی همواره نسبتی با مفهوم فضا دارد. فضای اجتماعی در حدفاصل کنشها، تعاملها و روابط میان افراد شکل میبندد و چیزی را خلق میکند که «حوزه عمومی» نامیده میشود. حوزه عمومی عرصه تعاملات نمادین و معنادار انسانها است و مجموعه وسیعی از الگوهای تعاملی را در بر میگیرد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تشریح کرد: این شبکه تودرتو که حاصل کنش و واکنش میان انسانهاست ساختاری نظاممند به خود میگیرد و به سیستمی سیال بدل میشود. این سیستمِ سیال واجد کلیتی میشود که چیزی بیش از تک تک اجزای آن است. این تبیین بدان معناست که «جامعه جمع جبری تک تک افراد نیست» بلکه نظامی است که در نتیجۀ تعاملات جزئی واجد یک کلیت میشود و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… را در بر میگیرد. از این حیث جامعه یک کلیت است، یک فضای خلق شده است که بخشها، اجزا و خردهنظامهایی دارد.
حیدری عنوان کرد: با این مقدمه، فضای مجازی را باید زیرمجموعه فضای اجتماعی دانست. خطای رایج در فهم رابطه میان فضای اجتماعی و فضای مجازی آنجاست که گاه این دو را اینهمان فرض میکنند و فهم امر اجتماعی و فضای اجتماعی را به فهم فضای مجازی تقلیل میدهند. درست در این نقطه است که مفهوم شکاف دیجیتال موضوعیت مییابد.
وی همچنین عنوان کرد: جنس و نوع و کیفیت دسترسیِ کاربران به فضای مجازی تابع شرایط اجتماعی آنهاست. نابرابریها، تضادها و تعاملات اجتماعی در فضای مجازی بازتولید میشوند. به عبارت دقیقتر شکافهایی که در قلمرو اجتماعی در سطوح مختلف (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی) تولید میشوند در قلمرو مجازی تکرار و تثبیت میشوند. درست در همین نقطه است که درباره فهمِ نسبت فضای اجتماعی و فضای مجازی نیاز به بازاندیشی اساسی وجود دارد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: فروکاست فهم فرایندهای اجتماعی، مسائل اجتماعی، و فضای اجتماعی به فضای مجازی به معنای نادیده گرفتن منطق درونیِ امر اجتماعی است. فضای مجازی مبتنی بر بازنمایی است، اینکه چه کسی در چه جایگاهی توان بازنمایی بیشتری دارد بیش از آنکه به فضای مجازی مرتبط باشد به فرصتها و امکاناتی وابسته است که در فضای اجتماعی کسب شده است. بنابراین بازنمایی فضای مجازی همواره واجد شکافی بنیادینی است با آنچه در فضای اجتماعی در حال رخ دادن است. بنابراین این مبحث برای مفهومپردازیِ نسبت میان این دو فضا و توضیح چگونگی بازتولید روابط نابرابر اجتماعی در فضای مجازی است.
روز اول این مراسم با حضور اساتید و مهمانانی از مرکز تحقیقات مخابرات، وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، ایرانداک، جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی و….حضور داشتند و در این کنفرانس جایزه پرفسور کامبیز بدیع اهدا خواهد شد.
انتهای پیام