Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:55:24 GMT

مبارزه با فقر یک امر مقدس است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۷۶۸۷

مبارزه با فقر یک امر مقدس است

خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین؛ یکی از دعاهایی که به خواندن آن بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان سفارش شده است، دعایی است که با جمله «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَی أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» آغاز می‌شود. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده هر که این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجب بخواند، گناهان او تا روز قیامت آمرزیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دعا توسط حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران شرح داده شده است و امروز در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان با اشاره به فرازی از این دعا که می‌فرماید «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ» درباره نحوه زدودن فقر از جامعه بشری مطالبی تقدیم مهمانان ماه ضیافت الهی می‌شود:

در دیدگاه اسلام مبارزه با فقر یک امر مقدسی است برای همین پیامبر اکرم (ص) مبارزه با این پدیده اجتماعی را مورد توجه قرار داده تا مردم انگیزه پیدا کنند و با برنامه‌ریزی صحیح بر این معضل و مشکل اجتماعی چیره شوند. بنابراین مردم برای غلبه بر فقر نیازمند کسب مهارت‌های لازم هستند که این مهارت‌ها در سه بخش عمده بیان می‌شود که امروز به بیان بخش نخست می‌پردازیم.

مهارت شناخت چیست؟ در بحث مهارت شناختی باید به این مطلب توجه کنیم که شناخت در حقیقت منشأ رفتار، احساسات و عقاید هر انسانی است، حال در هر نوع از قلمرو زندگی از جمله برای مسلط و چیره شدن بر این پدیده سخت اجتماعی، انسان‌ها نیازمند شناخت و آگاهی هستند؛ زیرا انسان بدون شناخت دقیق و آگاهی لازم از ماهیت فقر، نمی‌تواند با این پدیده و معضل اجتماعی مبارزه کند.

قرآن کریم در گام اول بشر را به حقیقت اموال دنیوی و ویژگی‌های آن آگاه می‌کند اینکه حقیقت زندگی دنیا چیست؟ وقتی به این نکته می‌پردازیم می‌بینیم که انسان زمانی نبوده و بعد به وجود آمده، زمانی نداشته و بعد دارا شده است در پایان نیز فرجام زندگی دنیایی اش باز به ناداری و عدم ختم می‌شود. اما آن چیزی که بسیار مهم است این است که در تمام فرایند زندگی انسان آن کسی که انسان را به وجود آورد و او را اداره می‌کند تا آخرین لحظه زندگی دنیا و بعد از این عالم نیز با اوست، فقط خداوند متعال است که روزی اش را می‌دهد.

قرآن کریم کتاب دستور زندگی سالم و دور از اضطراب و فشارهای روانی است که روش زندگی همراه با آرامش را به ما نشان می‌دهد و همین قرآن به انسان می‌گوید: بشر تو ذاتاً فقیر و نیازمند رزاق عالمیان هستی؛ همچنین در جای دیگر می‌فرماید: ای مردم همه شما نیازمند خدای متعال هستید و تنها خداوند است که بی نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است. اگر ما انسان‌ها فقیر نبودیم امروز بشر با یک ویروس کرونا نباید تا این حد عاجز و درمانده می‌شد ما دستمان کوتاه است. بنابراین این گام اول است که بدانیم و بپذیریم که انسان فقیر است و خدای متعال غنی مطلق بوده و بشر باید گدای در خانه او باشد.

فقر و ثروت؛ امتحان و آزمونی الهی

نکته دوم در شناخت فقر و مهارت شناختی مربوط به اموال و دارایی‌های مادی می‌شود که در اختیار انسان است انسان باید بداند و به این شناخت برسد که این دارایی‌ها و ناداری ها وسیله آزمایش است. چه کسانی که دارند و چه آن دسته از افرادی که در فقر هستند هر دو به این طریق آزمایش می‌شوند چرا که اموال و متاع دنیا ابزار آزمایش الهی محسوب می‌شود، خجسته آن انسانی که در زمان دارایی و هنگام ناداری همچنان رشته اتصال و ارتباط خودش را با پروردگار قطع نمی‌کند و دارایی و ناداری خودش را همانند قارونیان، فرعونیان، نمرودیان و… عامل قطع ارتباط با خدای متعال قرار نمی‌دهد. یا آن کسانی که امتحان می‌شوند و زندگی شأن در تنگنا و مضیقه قرار می‌گیرد نباید خود را از دست رفته ببینند و فکر کنند که خدا آنها را فراموش کرده است؛ بنابراین غنی بودن و فقیر بودن هر دو عامل امتحان است برای همین در قرآن کریم می‌فرماید اموال و فرزندان شما وسیله امتحان هستند، و این نکته بسیار مهمی است.

نکته دیگر در بحث شناخت مربوط به این مساله می‌شود که انسان تا چه اندازه از زندگی دنیا بهره می‌گیرد. قارون‌ها، فرعون‌ها و نمرودهایی که بیشترین ثروت‌ها را دارند تا چه میزان از دنیا بهره می‌گیرند آیا غیر از این است که آنان نیز هنگام ظهر تنها با یک بشقاب غذا سیر می‌شوند و اگر بیشتر بخورند اذیت می‌شوند. قرآن کریم می‌فرماید وای به حال کافران از عذاب شدید خدا، کسانی که زندگی دنیا را به آخرت ترجیح می‌دهند در حالی که بهره‌های آنان از زندگی دنیا با دیگران یکنواخت است گرفتار عذاب می‌شوند.

ثروتمندان با دیگر انسان‌ها تفاوتی ندارند و تفاوتشان در این است که ثروتمندان انبارداران و حسابگران خوبی هستند اما هنگام بهره‌مندی از ثروتشان همه انسان‌ها به یک اندازه از زندگی دنیا بهره مند می‌شوند یعنی وقتی می‌خواهند بخوابند در یک اندازه مشخص فضا اشغال می‌کنند، وقتی می‌خواهند چیزی بخورند به یک میزان می‌توانند غذا بخورند. کسی که از راه حرام میلیاردها میلیارد مال حرام جمع کرده تنها انبارداری و حسابداری آن اموال را بر عهده دارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ای پیامبر به مردم بگو زندگی دنیا کوتاه است و کمی صبور باشند برای قیامت دستاورد و خیر بیشتری است.

نکته بعد اینکه انسان زمانی که متاع دنیا را کم و رزق آخرت را ماندگار ببیند به طبع خود را در پیشگاه الهی بی نیاز می‌بیند زیرا کسی که خدا را دارد چیزی کم ندارد. برای همین پیامبر می‌فرمایند اللهم اغن کل فقیر؛ مراد از این کلام آن است که بارالها سطح فکر این مردم را به قدری بالا بیاور که به این نتیجه برسند برای داشتن زندگی مرفه نباید خون مردم را در شیشه کنند چرا که این زندگی هیچ ارزشی ندارد.

امید به خدا ضامن گشایش و باز شدن درهای رحمت الهی

دیگر اینکه بهره‌مندی انسان‌ها با یکدیگر برابر است و فقط ثروتمندان امکانات بیشتری را برای خود ذخیره سازی می‌کنند اما در کنار آن با گرفتاری‌های بیشتری نیز روبرو می‌شوند. خداوند به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: فزونی اموال و اولاد دشمنانت تو را در شگفتی فرو نبرد خدا می‌خواهد به وسیله این اموال زیاد آنان را به عذاب مبتلا کند؛ برای مثال ثروتمندانی که چندین تن طلا انبار کرده بودند درست است که ثروت فراوانی به دست آوردند اما غم و اندوه حفظ ارزش این ثروت کمر آنان را خم می‌کرد و مدام حواسشان بود که امروز طلا چقدر می‌شود؟ آیا بالا می‌رود یا پایین می‌آید؟ چه زمانی باید بفروشند؟ این بزرگترین دغدغه فکری آنان بود دغدغه‌ای که دیگر مردم نداشتند و آسوده بودند. سلطان سکه در نهایت جان خود را فدای این طمع‌ورزی ها کرد در حالی که می‌توانست همانند دیگران از زندگی دنیا به اندازه‌ای که خدا برای همه تعیین کرده لذت ببرد.

بنابراین در بحث شناخت به رزاقیت خدای متعال ایمان می‌آوریم و در قرآن کریم یکی از مباحث شناختی آن است که انسان توکل بر حضرت دوست داشته باشد و با او ارتباط بگیرد، قرآن کریم می‌فرماید: هیچ جنبنده‌ای در جهان نیست مگر اینکه روزی او به دست خدای متعال است چه بسا جنبده‌ای که قدرت حمل روزی خود را ندارد و خدا به آن جنبده ناتوان و دیگران روزی می‌دهد.

و آخرین نکته اینکه محور امید به گشایش است اینکه انسان در ذهن خویش بپندارد همه سختی‌ها و مشکلات مالی یک روزی پایان می‌پذیرد و این امر پایدار نیست. این اندیشه ناپایداری مشکلات اقتصادی موتور متحرک انسان‌ها برای ورود به صحنه‌های اقتصادی است چرا که با هر سختی آسانی است. انسان هرگز نباید امید خودش را از دست بدهد و باید همواره تلاش کند.

کد خبر 5190761

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه مبارك رمضان ماه رمضان ۱۴۰۰ دعا و نیایش دعای روزهای ماه رمضان ماه مبارك رمضان ماه رمضان ۱۴۰۰ قرآن قرآن کریم دعای روزهای ماه رمضان فعالیت های قرآنی دعا و نیایش محمد علی انصاری اوقات شرعی میثم مطیعی قرآن کریم می فرماید زندگی دنیا خدای متعال انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۷۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟

متاسفانه یا خوشبختانه زندگی پستی و بلندی‌های بسیار دارد اکثر مردم در طول زندگی خود رویدادهایی را تجربه می‌کنند که درک آنان را از خودشان و جهان تغییر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، می‌گویند تغییر اجباری و رشد اختیاری است. همانگونه که انسان نمی‌تواند محل زندگی، عوامل محیطی یا والدین خود را انتخاب کند نمی‌داند در خانواده سالم یا ناسالم پا به دنیا می‌گذارد. اما به دنیا آمدن در خانواده ناسالم این مجوز را به افراد نمی‌دهد. برای به دست آوردن شخصیت سالم تلاش نکنند و رفتار خود را به نسلی دیگر منتقل کنند. ایجاد شخصیت سالم مانند هر مهارت دیگر نیاز به تلاش و تمرین دارد تا شما بتوانید شخصیتی سالم و دوست داشتنی بسازید. شخصیت سالم ویژگی‌هایی دارد که براساس معیارهای سلامت روانی مشخص می‌شوند.

شخصیت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

هرچند مانند همه مفاهیم علوم انسانی تعریف واحدی از شخصیت وجود ندارد. اما تعریفی که می‌توان از شخصیت ارائه داد این است شخصیت را الگوی با صفات نسبتا پایدار و ویژگی‌های منحصر به فردی دانستند که به رفتار شخص ثبات و فردیت می‌بخشد. با توجه به پایدار بودن شخصیت برخی‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند آیا شخصیت تغییر پیدا می کند؟ در گذشته اعتقاد بر این بود که افراد نمی‌توانند شخصیت خود را تغییر دهند و شخصیت تا حد زیادی پایدار و موروثی است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند از طریق مداخله مداوم و رویدادهای مهم زندگی تغییر کنند.

شخصیت سالم یا خوش شانس‌ها کیستند؟

اگر در یک خانواده سالم به دنیا آمدید و شخصیت سالم دارید شاید شما خوش شانس باشید اما این خوش شانسی شاید همیشگی نباشی. هزار رویداد در زندگی می تواند در زندگی روی بدهد شما دیگر شخصیت سالم نداشته باشید.

متاسفانه یا خوشبختانه زندگی پستی و بلندی‌های بسیار دارد اکثر مردم در طول زندگی خود رویدادهایی را تجربه می‌کنند که باعث ایجاد درک جدیدی از پدیده‌ها و جهان هستی در فرد می‌شود. برای مثال، فردی که به راحتی و سریع با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، ممکن است پس از تجربۀ سوءاستفاده در یک رابطۀ عمیق، در برقراری ارتباط سختگیرتر شود. بنابراین هر روز در زندگی با رویدادها و موقعیت‌هایی مواجه می شویم که گاهی اوقات، این رویدادها می‌توانند شخصیت و نحوه تفکر ما را در هسته تغییر دهند.

شخصیت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

در باب چگونگی شکل‌گیری شخصیت و ساخت شخصیت سالم و عوامل تاثیرگذار تاکنون نظریه‌های متفاوتی داده شده است. اینکه ژن‌ ها در این مورد نقش دارند یا نه هنوز به درستی قابل اثبات نیست اما عوامل محیطی، تعلیم و تربیت، فضای خانواده و آداب و رسوم جامعه، در شکل‌ گیری شخصیت تاثیر زیادی دارد.

انسان سالم از نظر روانشناسی

شخصیت سالم به فردی اطلاق می‌شود با وجود نقاط ضعف و قوت به موانع رشد خود آگاه باشد و در راه رشد و پیشرفت از توانایی و استعدادهایش استفاده کند.

سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اهمیت سلامت روان مبنی بر عدم وجود بیماری روانی بر این نکته نیز پای می‌فشارد. زمانی شما شخصیت سالم دارید که از رفاه نیز برخوردار باشید. افراد سالم می‌توانند با استرس‌های عادی که در زندگی روزمره مواجه‌اند کنار بیایند. سلامت روان به افراد این امکان را می‌دهد که توانایی‌های خود را بشناسند، کار مولد داشته و کمک‌های معناداری به جوامع خود داشته باشند.

شخصیت سالم از منظر قرآن:

مطابق آموزه‌های قرآنی زندگی دنیوی مقدمه‌ای برای زندگی جاودانه در جهان آخرت به شمار می‌آید. مطابق این دیدگاه کسی می‌تواند از فرصت چند روز زندگی در دنیا برای آخرت بهره ببرد که از سلامتی شخصیت نیز برخوردار باشد.

شاخص‌های سلامت روانی سالم در زندگی دنیا که قرآن برآن تاکید دارد موارد مختلف مانند، سکینه، آرامش و اطمینان و نداشتن اندوه و بیم و... است. که انسان با ایجاد این موارد می تواند به رستگاری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا