Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجیدرضا حریری  اظهار کرد: در تجارت بین الملل شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر تعامل و خرید و فروش دارند و این مسئله در رابطه با دارو نیز صدق می‌کند و در تمام نقاط دنیا بخش خصوصی خرید و فروش دارو را پیگیری می‌کنند اما وقتی در رابطه با واکسن کرونا صحبت می‌کنیم، فضا قدری متفاوت می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای بحث دستیابی به واکسن کرونا و توزیع آن، دولت‌ها نقش محوری را بر عهده گرفتند، توضیح داد: امروز سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حتی باید به سمتی حرکت کنیم که مدیریت واکسیناسیون کرونا در سطح جهانی نیز واحد شود اما ما توقع داریم در سطح ملی، نوع مدیریت تغییر کرده و بخش خصوصی در آن فعال شود!

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلستان و کانادا که مظهر اقتصاد آزاد و فعالیت بخش خصوصی هستند، در حوزه واکسن، دولتها نقش محوری را ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شانس وجود دارد که بخش خصوصی در حوزه‌هایی مانند جابجایی یا تزریق واکسن پیمانکار دولت شود اما اصل موضوع در حیطه مسئولیت و مدیریت دولت است و کسی در آن تردیدی ندارد.

حریری با بیان اینکه اختیار دادن به بخش خصوصی در حوزه‌ای چنین پیچیده با واقعیت‌های اقتصاد ایران ناسازگار است، تصریح کرد: ما در رابطه با اقتصادی صحبت می‌کنیم که در آن دولت در مورد مرغ و تخم مرغ و زولبیا و بامیه در بازار ورود کرده و با قیمت گذاری دستوری، اجازه فعالیت آزاد به اقتصاد را نمی‌دهد، آنگاه در حوزه‌ای مانند واکسن کرونا که در تمام جهان مدیریت دولتی انجام می‌شود، ناگهان می‌گویند که بخش خصوصی بیاید و واردات کند! این نه با منطق اقتصاد ما می‌خواند و نه با توجه به شرایط جهانی با واقعیت‌های بین المللی سازگار است.

وی با اشاره به نحوه اختیار دادن دولت به بخش خصوصی در حوزه واکسن کرونا گفت: در صحبت‌های انجام شده، حتی مشخص نکرده‌اند که چه شرکتی و تحت چه شرایطی می‌تواند واکسن وارد کند. یعنی مثلا هرکس که با چین مراوده اقتصادی داشت به پرس و جو درباره واکسن افتاده و این از هر نظر اشتباه و حتی خطرناک است. واکسن موضوعی تخصصی است که با سلامت مردم ارتباط دارد و شرکت‌ها و افرادی باید به آن ورود کنند که تجربه و صلاحیت علمی لازم را داشته باشند؛ در غیر این صورت احتمال کلاهبرداری و دریافت کالای نامرغوب وجود دارد و قطعا در میان مشکلات فعلی ما دیگر به چنین مسائلی در ایران نیاز نداریم.

حریری خاطرنشان کرد: مدیریت واردات باید با دولت باشد و بحث بر سر اینکه بخش خصوصی واکسن بیاورد و آن را در بازار بفروشد نه تنها ممکن نیست که حتی اگر اجرایی شود نیز گامی جدید در مسیر نوکیسه پروری در ایران است. این ویروس جز با واکسیناسیون همگانی محدود نمی‌شود و در این مسیر فقیر و غنی باید یکسان دیده شوند و این مدیریت دولت در عرصه بهداشت است که کار را اجرایی می‌کند.

به گزارش ایسنا، از چند هفته قبل دولت اعلام کرده که بخش خصوصی می‌تواند با پیگیری در حوزه‌های مختلف، نسبت به واردات واکسن کرونا اقدام کند.

شرکت‌های بخش خصوصی می‌گویند با توجه به محدودیت جدی واکسن در سطح جهانی و دیر اقدام کردن ایران در ارتباط گیری با برخی شرکت‌ها، واردات در شرایط فعلی کاری دشوار خواهد بود.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بخش خصوصی در حوزه بخش خصوصی واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۸۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص باید و نبایدهای اجرای طرح تعطیلی آخر هفته گفت: همانطور که می‌دانیم در قانون اتاق بازرگانی قید شده است که اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه حاکمیتی ایفای نقش کند.

فعال اقتصادی ادامه داد: همچنین در دستور کار اتاق بازرگانی و تعاون و اصناف که مجموعه‌ای از بخش خصوصی هستند، یکی از مواردی که سالیان گذشته به صورت مستمر انجام می‌شود پایش کسب وکار است. در هر صورت مولفه‌هایی همواره در این پایش‌ها در صدر قرار می‌گیرند. اتاق بازرگانی از این طریق با اطلاع از محیط کسب و کار در تلاش برای ایفای وظایف مشاوره‌ای خود نسبت به دولت است.

گزدرازی تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که دولت  دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشد و از این طریق تصمیمات اقتصادی بهتری اتخاذ شود. در هر صورت ما نمی توانیم تعاملات اقتصادی و تجاری خود را با دنیای پیرامون قطع کنیم. ما بر این باوریم که در مباحث گمرکی و داد و ستد تجاری باید شرایط دیگر کشور‌ها را در نظر بگیریم.

ایران به رفتار اقتصادی کشورهای مقصد توجه داریم؟

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خاطر نشان کرد: حتی در مباحث ارتباط اقتصادی در فضای مجازی نیز توجه به شرایط کشور‌های هدف مهم است. حتی در زمینه تجارت با کشور‌های خاورمیانه‌ای و شرق آسیا هم نمی‌توانیم عنوان کنیم که ما به رفتار اقتصادی کشور مقصد توجه نداریم؛ چرا که زنجیره عرضه کشور‌های بسیاری به هم متصل و اقتصاد‌هایی درهم تنیده هستند.

گزدرازی ادامه داد: در اکثر کشور‌های جهان هم اکنون تعطیلات آخر هفته روز‌های شنبه و یکشنبه است؛ در کشور‌های مسلمان اطراف ما نیز تعطیلات آخر هفته از جمعه ظهر شروع شده و تا یکشنبه ادامه دارد. اگر ما بخواهیم پنجشنبه و جمعه را تعطیل اعلام کنیم، علاوه بر قطع ارتباطی که در این دو روز داریم، در روز‌های شنبه و یکشنبه نیز نمی توانیم ارتباطی برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: در روز‌های تعطیلی خارج از کشور اگر تاجری نیاز به هماهنگی و یا مراوده‌ای با شریک تجاری خارجی خود داشته باشد، چه در فضای مجازی و چه در مراجعه حضوری با عدم پاسخگویی مواجه می‌شود؛ چراکه اصلا امکان ارتباط وجود ندارد و کسی آن‌طرف نیست.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: به این صورت ما عملا چهار روز کاری را از دست می‌دهیم؛ از این رو ما به عنوان بخش خصوصی خواهشمندیم نسبت به این موضوع تمهیدات لازم اندیشیده شود چراکه فشار اقتصادی تعطیلات این‌گونه بر عهده بخش خصوصی و مردم خواهد بود.

درخواست بخش خصوصی از رهبر معظم انقلاب

وی تصریح کرد: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری از ایشان درخواست کرده است که نسبت به لغو تعطیلات پنجشنبه دستور فرمایند. شایان ذکر است که لغو تعطیلات پنجشنبه می‌تواند در رقابت پذیرتر کردن تجارت خارجی بخش خصوصی موثر بوده و ارتباط تجاری کشور ما را تقویت کند.

گزدرازی گفت: اگر بخواهیم چهار روز از هفته را تعطیل باشیم دو الی سه روز باقی مانده عملا فقط هزینه است و به شدت دچار مشکل می‌شویم. در این مسئله ما فقط با یک قشر خاص در ارتباط نیستیم، بلکه بحث مراوده با جامعه جهانی در جریان است و نمی توانیم نسبت به ملزومات آنها بی تفاوت باشیم. در هر صورت اقتصاد جهانی در حال انجام کار خود است و این ما هستیم که باید همراه شویم.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: ما با توجه به اعتقادات اسلامی بر تعطیلی و انجام مناسک دینی روز جمعه تاکید داریم، اما براساس تاکید مقام معظم رهبری بر گسترش مشارکت مردم در امر تولید و همچنین با توجه به فرمایشات ایشان در اهمیت اقتصاد مردمی می‌توانیم با انتقال تعطیلات پایان هفته از پنجشنبه به روز شنبه، شرایط مطلوب تری را برای بخش خصوصی که همان مردم هستند فراهم کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • تلاش برای ایجاد، احیاء، انسجام‌بخشی و توانمندسازی واحدهای روابط عمومی بخش خصوصی
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو