Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@13:45:50 GMT

تبديل موز به زيلو و اکستنشن مو!

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۸۸۲۷

تبديل موز به زيلو و اکستنشن مو!

خبرگزاری آریا- یک استارتاپ اوگاندایی زیلو و اکستنشن مو را از ضایعات موز تولید می‌کند و امیدوار است که در آینده از الیاف مشتق شده از موز لباس تهیه کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از آی‌ای، کشور اوگاندا بزرگترین تولید کننده موز در جنوب صحرای آفریقا است. این میوه آسیب‌پذیر در مقابل بیماری اکنون توسط یک استارتاپ محلی برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست مانند منسوجات، فرش و اکستنشن قابل تجزیه مو استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شرکت موسوم به "TexFad" از فیبر موز طبیعی که ضایعات محسوب می‌شود و هدر می‌رود، استفاده می‌کند. این استارتاپ، فیبر موز را از قسمت‌هایی از تنه درخت موز استخراج می‌کند که در غیر این صورت توسط کشاورزان سوزانده می‌شود یا پس از برداشت دور ریخته می‌شود.
این استارتاپ تنه درختان موز را به دو نیم تقسیم و وارد دستگاه‌های برش می‌کند. این دستگاه‌ها تنه‌های درخت موز را به الیاف چرم‌مانند بلندی تبدیل می‌کنند که قبل از پردازش و استفاده در ساخت محصولات سازگار با محیط زیست، آویزان می‌شوند تا خشک شوند.
"کیمانی موتوری"(Kimani Muturi) بنیان‌گذار این استارتاپ می‌گوید که در ابتدا در فکر راهی برای استفاده از ضایعات فراوان تولید شده در باغ‌های موز در هر سال بوده است.
اکنون شرکت وی شروع به آزمایش انواع کاربردهای الیاف موز مانند تولید فرش و زیلو و محصولات موی مصنوعی کرده است.
وی به رویترز گفت: موهای ساخته شده توسط ما بسیار زیست‌تخریب‌پذیر هستند. خانم‌ها پس از استفاده از این اکستنشن‌ها می‌توانند آنها را در خاک دفن کنند و از آنها به عنوان کود برای سبزیجات خود بهره ببرند.
"موتوری" می‌گوید که چیزهای بیشتری در حال تولید هستند. این استارتاپ اکنون در حال آزمایش روشی برای نرم کردن الیاف موز تا جایی است که بتوان از آنها برای تولید لباس استفاده کرد.
وی معتقد است الیاف موز "الیاف آینده" هستند و حتی ممکن است روزی از آن برای جایگزینی محصولات کاغذی مانند اسکناس‌های بانکی نیز استفاده شود.
"TexFad" تنها شرکتی نیست که از الیاف موز برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند. شرکت "Tenith Innovations" مستقر در هند نیز از برگ موز برای تولید محصولاتی استفاده می‌کند که در غیر این صورت از پلاستیک‌های یک بار مصرف آسیب‌رسان به محیط زیست مانند فنجان، بشقاب و جعبه‌های غذا تهیه می‌شود.
اکنون این شرکت اوگاندایی به خوبی نشان می‌دهد که چگونه این محصولات دوست‌دار محیط زیست می‌توانند سنگ بنای یک تجارت خوب باشند. "TexFad" انتظار دارد امسال با ساخت 2400 فرش و زیلو، تولید خود را دو برابر کند.
این شرکت در حال حاضر 23 نفر را استخدام کرده و در سال گذشته تقریباً 41 هزار دلار فروش داشته است. این شرکت حتی در ژوئن سال جاری قصد دارد برای اولین بار فرش‌ها و زیلوهای خود را به ایالات متحده، انگلیس و کانادا صادر کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: موز اکستنشن برای تولید محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۸۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان، موفق شدند یکی از نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در تولید بنزین را تولید و تجاری‌سازی کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا با بومی‌سازی محصولات فناورانه و کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع، گام موثری در خودکفایی این کاتالیست ضروری در صنعت پتروشیمی و تولید بنزین بردارد.

 حمزه کازرونی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دانش و فناوری ایلیا درباره فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری‌سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش‌بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آنها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست‌ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

بومی‌سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست‌ ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی‌سازی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • تولید کنندگان مبلمان فضای باز
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • کاربرد ها و راهنمای خرید لوله استیل مانیسمان
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران