Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) گفت: مسئله اعتماد مردم به بورس با کارکرد نهاد‌های نظارتی و قضایی احیا می‌شود، ضمن آن بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه را دولت بعدی زمانی می‌تواند به منصه ظهور برساند که ساز و کاری شفافیت فعالیت و مدیریت بازار سهام را تضمین کند و امکان نظارت محققین و مردم را بر عملکرد بازار بورس فراهم نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ سال گذشته هر چه به فصل تابستان نزدیک می‌شدیم، روند صعودی بازار سرمایه و تاکید مسئولان ارشد کشور از جمله رئیس جمهور و وزیر اقتصاد نظر بسیاری از سرمایه داران خرد را به خود جلب کرد به طوری که بسیاری از مردم حتی اقشار ضعیف جامعه به خرید سهام شرکت‌ها در بازار بورس روی آوردند. اتفاقی که تا اواسط تابستان به طول کشید. شدت استقبال در نیمه اول سال گذشته از بازار سرمایه به حدی بود که به غیر از ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت، بیش از ۱۴ میلیون کد بورسی جدید صادر شد و حجم نقدینگی سرازیر شده به بازار بورس در ۵ ماهه‌ی نخست سال ۹۹ به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. اما بعد از ۱۹ مرداد سال ۹۹ ریزش‌ها و دستکاریی‌هایی که در بورس اتفاق افتاد شاخص کل را از ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحد تا ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد پایین کشاند و بسیاری از سهامداران خردی که به دعوت مسئولین وارد بازار شدند نه تنها سودی نکردند بلکه ۳۰ تا ۷۰ درصد متضرر شدند! کار به جایی رسید که تا مرز اعتراضات خیابانی مردم در مقابل سازمان بورس و مجلس نیز کشیده شد و البته شرایط کرونایی به داد مسئولان رسید و باعث شد تا اعتراضات بورسی گسترده نشود.

 

در هر حال بسیاری از سهامداران خرد و تازه وارد بازار همانند بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی مدعی فساد مدیران و شرکت‌های بورسی و نابود شدن نابحق سرمایه‌های خود شدند، لذا از دستگاه قضایی درخواست و مطالبه‌ی برخورد با مجرمین را در بازار سرمایه و بازار سهام داشتند. در همین رابطه نیز بار‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله قاضی‌زاده‌ی هاشمی نایب رئیس مجلس از بررسی تخلفات و محرز شدن آن و فساد و رانت در بورس سخن گفتند و چندین بار مدعی شدند که لیست مدیران متخلف سازمان بورس و شرکت‌های بورسی یا به اصطلاح حقوقی‌های متخلف به دستگاه قضایی ارسال شده است، اما متاسفانه تا کنون خبری از برخورد قاطع و موثر و البته تغییر سیاست‌ها و سازوکار‌های ضد فساد و رانت در بازار سرمایه‌ی ایران نیست! در همین رابطه دانشجو با حسین راغفر؛ اقتصاد دان و استاد تمام دانشگاه الزهرا (س) چند موضوع حول محور مطالب عنوان شده و بازگشت اعتماد به بورس با سیاست‌های دولت آتی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده که در ادامه تقدیم می‌شود.

حسین راغفر  درباره تاثیر بورس در تولید و دلیل موفق بودن سایر بورس های دنیا نسبت به بورس ایران گفت: اینکه اصلا عامل موفقیت بورس های دنیا چیست مساله مهمی است که تبیین آن نیازمند بحث مفصلی است، در عین حال اینکه بنده معتقدم بورس، قمار بازی است اما به بازار سرمایه و بورس می توان اینگونه نگاه کرد که اگر منابع و سرمایه هایی به بورس منتقل شود که بتواند منابعی را برای فعالیت های تولیدی تجهیز کند؛ این موضوع اقدام خوبی در راستای رشد و بهبود روند تولید است.

بیشتر بخوانید:

جبران کسری بودجه از جیب مردم هیچ جا مرسوم نیست / دولت با سفته‌بازی سهامداران را فراری داد نقدشوندگی سهام با حضور رئیس جدید سازمان بورس ازبین رفت/ پیش بینی بازار تا انتخابات ۱۴۰۰

استاد تمام اقتصاد دراین باره تصریح کرد: اما آنچه اصولا در بورس ایران پیرامون تامین مالی بخش تولید اتفاق می افتد، بیشتر در تئوری و بحث‌های نظری باقی می ماند، لذا علی رغم آنچه بیان می شود چون قوانین و مقررات دقیقی مانند کشورهای توسعه یافته در بورس ایران اعمال نمی شود، هر چند در کشورهای توسعه یافته هم شاهد تخلفاتی در بازار سرمایه و سهام هستیم، اما شدت تخلفات صورت گرفته در بورس ایران به مراتب بیشتر از سایر کشورهاست و جای تاسف دارد که بورس ما هیچ گاه تا کنون به صورت مناسب نتوانسته در خدمت تولید باشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا خاطر نشان کرد: یکی از مواری که عرصه را برای تخلفات بیشتر در بورس ایران باز کرده عدم ورود به موقع دستگاه قضایی به تخلفاتی است که به کرات انجام می شود، درحالی که از دستگاه قضایی انتظار می رود به عنوان دستگاه نظارتی و برخورد با مفاسد اقتصادی و با کمک سایر دستگاه های امنیتی با اقتدار لازم با مفاسد اقتصادی و مفاسد در بازار سهام مقابله کند، چرا که مسئله اعتماد مردم به بورس و حاکمیت مهمتر از دریافت موقفتی سود برای عده ای است.

 

حسین راغفر دراین باره خاطر نشان کرد: متاسفانه عدم ورود به موقع دستگاه های نظارتی و امنیتی به مفاسدی که در بورس انجام می شود به اعتماد مردم به بورس و سرمایه های حداقلی آنان آسیب فراوانی زده است و این بی اعتمادی به راحتی قابل بازگشت نیست.

بیشتر بخوانید:

سهامداران تازه وارد بورس؛ ناآگاهانه در مسیر بازار رمز ارز‌ها زیان ۱۰ درصدی صندوق پالایشی یکم، بر خلاف وعده‌ی وزیر اقتصاد!

وی درپاسخ به این سوال که آیا دولت آتی می تواند اعتماد از دست رفته به بورس را با سیاست گذاری های درست جبران کند گفت: قطعاً این موضوع باید یکی از مهمترین اهداف دولت بعدی در بازار سرمایه باشد، منتهی برای موفقیت سازمانی مثل بازار سرمایه؛ نیازمند بستر سازی های مختلفی هستیم که از جمله آنها می توان به تدوین قوانین روشن و شفاف و با جزئیات کامل اشاره کرد.

 

راغفر دراین باره توضیح داد: قوانینی که حامی حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران باشد و راه های برخورد با متخلفان یا هرگونه تخلفی در بورس را به درستی احصاء و بررسی کند وجود دارد. با توجه به اینکه در بورس ایران تخلفات آشکاری صورت گرفت، اعم از دستکاری در قیمت بعضی سهم ها، کاملاً شفاف و روشن و مشخص است که جرائم و مفاسد سنگینی در بورس رخ داده است، بدون اینکه شاهد برخورد قاطع و مطلوبی از سوی دستگاه قضایی با این مسئله باشیم، این موضوع یکی از اساسی ترین ضعف های سیستم بازار سرمایع و سهام در ایران به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

مجلس طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس را کلید می‌زند؟/ دادگاه بورس تشکیل نشد! / تکلیف متخلفان بازار سرمایه چه شد؟ دولت به تامین مالی بودجه از بورس در سایه‌ی بی‌اعتمادی امیدوار نباشد/ اوراق سلف نفتی با شرایط کنونی فروش نمی‌رود

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا درباره نیازهای بورس ایران گفت: به طور کلی بازار سرمایه ایران نیازمند اصلاحات کلی است، در عین حال نیازمند نظارت‌های دقیق بر عملکرد بازار سهام است که متاسفانه چنین نظارت هایی تا کنون دیده نشده است. از سوی دیگر بازار سهام ما خارج از روندهایی که در اقتصاد تاثیر می گذارد اداره نمی شود، به این معنا که مثلا آنچه در حوزه فعالیت‌های بانکی صورت می‌گیرد، فسادهای بسیار بزرگی که در نظام بانکی کشور رخ می‌دهد و پرونده هایی که در دستگاه قضا وجود دارد، نشان می دهد وقتی در این مسائل برخوردهای صورت گرفته با متخلفین تناسبی با حجم فساد انجام گرفته ندارد، مشخص است که بورس نیز به تبع عدم برخوردها دچار فسادهایی می شود که پوشانده می شود و اعتماد مردم به بورس را ضایع می کند.

 

استاد تمام اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین مسئله اعتماد مردم به بورس با کارکرد نهادهای نظارتی و قضایی احیا می شود، ضمن آن بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه را دولت بعدی زمانی می تواند به منصه ظهور برساند که ساز و کارهایی که شفافیت فعالیت و مدیریت بازار سهام را تضمین کند و امکان نظارت محققین و مردم را بر عملکرد بازار بورس فراهم کند را در درجه اهمیت و اولویت قرار دهد، از سوی دیگر بسیار ضروری است که دستگاه قضایی نیز در صورت بروز هرگونه تخلفی در بازار سرمایه با سرعت و قاطعیت با متخلفین برخورد کند. اگر این موارد توسط دولت بعدی اجرا شود قطعا کمک موثری به بهبود وضعیت بازار سهام و اعتماد به این بازار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بورس بازی بازار سرمایه سهام قوه قضائیه فساد مالی راغفر بورس تهران اعتماد مردم به بورس بازار سرمایه دانشگاه الزهرا بازار سرمایه بورس ایران دستگاه قضایی سازمان بورس بازار بورس بازار سهام دولت بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۹۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: احتمالا در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر فعالیت بازار سرمایه با فراز و نشیب همراه است و رشد آن روزی مثبت و روز دیگر منفی است، پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا درباره اثر برخی اخبار همچون اصلاحی برخی مواد قانون مالیات بر عایدی سرمایه معتقد است، نه تنها بورس بلکه بازارهای دیگر از جمله ارز، سکه و طلا هم بعد از اعلام تصویب این مصوبه واکنش قابل توجهی نداشتند.
وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه  موضوع جدید و مربوط به امروز نیست، افزود: این موضوع در دوره قبل مجلس شورای اسلامی برای اولین بار مطرح شد و اکنون هم به طور کامل تصویب نشده و تصویب نهایی آن مدت زمان طولانی طول می کشد. 
 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال گذشته هم پس از اعلام مصوبه مواد خام پتروشیمی، شاهد ریزش سود سهام در بورس بودیم، اما این مصوبه به تنهایی عامل ریزش سود نبود، عهدی که دولت بسته بود و زیر عهدش زد باعث شد، اعتماد سرمایه گذار از بین برود.
به گفته الیاس کردی، چنین اخباری هم آسیب می زند و هم تبعاتی دارد که آن تبعات آسیب زا هستند.
وی با اشاره به اینکه یکسری فاکتورهای مثبت و منفی در بازار سرمایه وجود دارد که در میزان سرمایه گذاری مردم نقش دارد، یادآور شد: افزایش روند کلی نرخ دلار، بالا بودن نرخ بهره که آسیب زا بوده و انتشار اوراق بالای ۲۰ درصد بوده در کنار قوانینی که در آینده تصویب می‌شود و مشخص نیست که برای سرمایه گذار مثبت است یا منفی، از جمله فاکتورهای مختلفی است که در این عرصه وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با این شرایط در روزهای آینده شاهد رشد آرام سهام در بورس هستیم، اما جنس این رشد از نوع رشد در سال ۹۹ نیست، اضافه کرد: با وجود فاکتورهای اعلام شده، ارزیابی ام این است که چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • مهارت آموزی ۲ هزار و ۱۹۸ نفر در فروردین امسال
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟