Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوپک اسدی فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تزکیه روح و نفس است و در صورتی که منعی برای روزه داری نباشد، روزه باعث سلامت روح و جسم خواهد شد.

اسدی افزود: افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید در روز‌های مباه مبارک رمضان، نکاتی را رعایت کنند تا ضمن روزه داری، سلامتی شان به خطر نیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: اگر بیماران دیابتی، بیماری‌های زمینه‌ای مثل نارسایی کلیه، بیماری‌های عروق بزرگ (سابقه سکته قلبی و مغزی) داشته باشند و میانگین قند سه ماهه (A1C) آن ها بالای ۹ درصد باشد و یا سابقه حملات مکرر افت قند و یا افت قند‌های بدون علامت داشته باشند، بیماران دیابتی نوع یک و دو که مستلزم تزریق چند بار انسولین، در روز هستند (به جز در موارد خاص) جزو گروه های پر خطر هستند و نباید روزه بگیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: در صورتی که علائم افت قند خون، مثل سرگیجه و سردرد، سبکی سر، گزگز دست و پا، تعریق و تپش قلب و یا علائم افزایش قند خون بالا مثل تهوع و استفراغ و شکم درد در شخص ایجاد شود باید روزه خود را باز کنند و یا  افرادی که قند خونشان زیر ۷۰ و یا بالای ۳۰۰ است، باید روزه شان را افطار کنند.

اسدی گفت: روزه داری در افرادی که نباید روزه بگیرند، عوارض مختلفی مثل: افزایش خطر افت قند یا افزایش قند خون، تشنج و کما، افزایش احتمال کم آبی و نارسایی کلیه و لخته خون و ریسک بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی، ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: روزه داری در افرادی که مشکل تیروئید دارند در صورتی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید درمان نشده باشند و دارای علائمی شامل کاهش وزن، تعریق، تپش قلب، گرسنگی شدید و ... باشند، این افراد تا زمان رفع علائم و کنترل بیماری نمی‌توانند روزه بگیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم  افزود: بیمارانی که دارای کم کاری شدید تیروئید هستند هم در صورت عدم درمان نمی‌توانند روزه بگیرند و در صورت درمان هر دو گروه بیمارانی که به کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا هستند، می‌توانند روزه بگیرند و روزه داری در این افراد باعث تشدید کم کاری و پرکاری تیروئید و یا تشدید گواتر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید

تاثیر روزه داری بر بیماری های تیروئید

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان بیماران دیابتی روزه بگیرند روزه داری قند خون افت قند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۱۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان

به گزارش جام جم آنلاین،حمیدرضا بدیعی گفت: علاقمندان می‌توانند چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ با مراجعه به مرکز آموزشی درمانی آنکولوژی امیر به نشانی فرهنگ شهر، روبروی استخر کوثر، در طرح «اهدای خون؛ اهدای زندگی» که با همکاری سازمان انتقال خون اجرا می‌شود، مشارکت کنند.

او خطر خونریزی مغزی، خونریزی از بینی، دهان و لثه را از جمله مشکلاتی برشمرد که بیماران مبتلا به سرطان را در صورت دریافت نکردن پلاکت خون تهدید می‌کند.

مدیر بیمارستان آنکولوژی امیر، اضافه کرد: پلاکت‌ها در کنترل خونریزی و انعقاد طبیعی خون نقش حیاتی و اساسی دارند و در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان قرار می‌گیرند، بسیار ضروری است.

دیگر خبرها

  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد