جشنواره جهانی فیلم فجر رو در رو با چالش کرونا و انتخابات
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۲۵۵۰
گروه فرهنگی/ از اردیبهشت 94 که با خواست حجتالله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی نخستین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر بهصورت مستقل برگزار شد تا امروز مهمترین رویداد بینالمللی سینمای ایران 5 دوره مستقل را پشت سر گذاشته است.
موافقان جدایی بخش بینالملل از بخش ملی، بر این باور بودند که همزمانی برگزاری این دو جشنواره باعث شده بود که بخش بینالملل در تمام این سالها زیر سایه بخش ملی قرار بگیرد و هویت مستقلی نداشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با تمام حرف و حدیثها در این سالها رضا میرکریمی با تکیه بر مسند دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر گامهایی رو به جلو برداشت و جشنواره را سر و سامان داد. پایبندی بر استفاده از تیم ثابت، بهره گرفتن از اعتبار ستارههای سینما از رضا کیانیان و نگار جواهریان تا فاطمه معتمدآریا و علیرضا شجاع نوری در تیم اجرایی، نمایش نسخههای مرمت شده آثار کلاسیک سینمای ایران، به رخ کشیدن قدر و منزلت تاریخچه سینمای ایران با استفاده از تصاویر زندهیاد عزتالله انتظامی در فیلم «گاو»، فیلم «دونده» یا عباس کیارستمی روی پوستر جشنواره، نحوه تبلیغات و اطلاعرسانی متفاوت در ایام برگزاری جشنواره از جمله نصب بنرهایی از دیالوگ فیلمهای مهم ایرانی و جهانی در سطح شهر، رونمایی از تعداد قابل توجهی از آثار سینمای ایران مثل «حکایت دریا» بهمن فرمانآرا، «مارموز» کمال تبریزی و... در جشنواره، حضور سینماگران خارجی از جمله اولیور استون، فرانکو نرو، آی آر رحمان، پل شریدر و...، برگزاری کارگاههای آموزشی با حضور چهرههای مطرح سینمایی همچون اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنیاعتماد و... هویت و اعتباری تازه برای جشنواره جهانی فیلم فجر ایجاد کرد. جشنواره جهانی فیلم فجر تنها رویداد سینمایی کشور است که با شیوع کرونا، یک سال به تعویق افتاد. سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تغییر مدیریت جشنواره در انتظار اتفاقات تازه است.
محمد مهدی عسکرپور از مهرماه سال 98 در حالی جایگزین میرکریمی شد که با چالشهای تازه مواجه بود. از او که علاوه بر مدیر عاملی خانه سینما، دبیری جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه مدیریت فرهنگی خود دارد، انتظار میرود علاوه بر کرونا و محدودیتهای آن جشنواره را از زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری خارج کند. سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ بهصورت فیزیکی (نمایش فیلمها) و مجازی (بازار و کارگاههای آموزشی) در تهران برگزار میشود. بیش از ۳۰۰ فیلم بلند سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی، متقاضی حضور در جشنواره هستند. بنابر اعلام دبیرخانه جشنواره، از این تعداد؛ ۸۲ فیلم سینمایی، ۴۰ فیلم مستند بلند و ۱۹۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند است. در دورههای گذشته تعداد زیادی از فیلمهایی که به خاطر ممیزی یا سلیقه داوری از راهیابی به جشنواره ملی فیلم فجر بازماندند فرصت نمایش در جشنواره جهانی را یافتند. امسال هم انتظار میرود این جشنواره فرصتی برای نمایش آثاری باشد که به خاطر مشکلات تولید به جشنواره فیلم فجر نرسیدند یا در گردونه قضاوت تیم داوری سیونهمین جشنواره فیلم فجر حذف شدند.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: جشنواره جهانی فیلم فجر سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۲۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» و رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
فیلم «مست عشق» با جذب ۵۰ هزار و ۶۵۸ مخاطب در نخستین روز اکران خود موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۰,۶۵۸ مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.
مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳,۵۸۵,۵۲۰,۰۰۰ ریال بوده است و باید به این نکته توجه داشت که این فیلم در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است.
اکران مست عشق از روز چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ آغاز شد و تمامی سانسهای فوقالعاده اثر نیز تا پیش از ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه ترتیب داده شد تا این فیلم بتواند در این بازه، با جذب نزدیک به ۵۱۰۰۰ مخاطب، رکورد پرمخاطبترین فیلم در اکران روز نخست را از آن خود کند.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود ۲۵۰۰۰ مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱۰۰۰ مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹۰۰۰ مخاطب، هزارپا ۲۷۰۰۰ مخاطب، مطرب ۳۵۰۰۰ مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵۰۰۰ مخاطب داشته است، دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸۰۰۰ و ۳۱۰۰۰ مخاطب را به سینما کشاندند.
نکته قابل توجه در این رکوردشکنی آن است که تا پیش از این، جایگاه صدر جدول و رکوردها به فیلمهای کمدی محدود میشد اما با اکران این فیلم این موضوع به اثبات رسید که دیگر موضوعات نیز برای مردم جذب و قابل توجه است و این امر نشاندهنده آن است که مست عشق طی روزهای آتی نیز با استقبال بسیار خوبی همراه خواهد بود و احتمالاً که بتواند یک رکوردشکنی خوب را در جدول فروش امسال سینمای ایران به جای بگذارد.
استقبال ۵۱۰۰۰ نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروشترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، نزدیک ۲۰۰۰۰ مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷۰۰۰ مخاطب جذب کند.
کد خبر 747748