Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@01:33:49 GMT

تدبیر یونسکو برای نجات فرهنگ از بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۳۳۰۵

تدبیر یونسکو برای نجات فرهنگ از بحران کرونا

یونسکو در واکنش به مشکلات به وجود آمده در بخش فرهنگ و هنر در دوران کرونا، منبعی ایجاد کرد که به دولت‌ها و سیاست گذاران امکان مقابله با چالش‌های پیش روی هنرمندان و کارشناسان فرهنگ را می‌دهد. این برنامه "فرهنگ در بحران" نام گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی یونسکو پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، تنها ۳۰ میلیون شغل در بخش صنعت فیلم از بین رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که یک سوم نمایشگاه‌های هنری جهان نیز فعالیت دست کم نیمی از کارکنان خود را متوقف کرده‌اند. علاوه بر این، بسته شدن سالن‌ها کنسرت و تئاتر به مدت بیش از ۶ ماه نیز کاهش حدود ۱۰ میلیاردی در صنعت موسیقی را برای حامیان آن در پی داشت و درآمد در بخش انتشارات جهانی نیز با کاهش بیش از ۷.۵ درصدی مواجه شد. بدیهی است صنعتی که بیش از ۳۰ میلیون نفر در آن فعالیت دارند، به توجه بیشتری برای نجات از بحران کرونا نیاز دارد و نباید از دید مقامات ارشد هر کشور پنهان بماند.

بد نیست بدانید که در دوران کرونا تنها هنر و فرهنگ با بحران جدی مواجه نشده، بلکه مردم در سراسر دنیا نیز دسترسی به رویدادهای فرهنگی را از دست داده‌اند. البته پس از گذشت چند ماه از ظهور بیماری کووید -۱۹، بسیاری از خوانندگان و هنرمندان به ادامه فعالیت خود به صورت آنلاین پرداختند با این حال، تقریباً از هر دو فرد علاقمند به این آثار، تنها یک نفر توانست در این رویدادها شرکت کند و سایر مردم به دلایل مختلف، نظیر نبود دسترسی به اینترنت، نتوانستند چنین رویدادهایی را پیگیری کنند.

یونسکو در واکنش به مشکلات به وجود آمده در بخش فرهنگ و هنر در دوران کرونا، منبعی ایجاد کرد که به دولت‌ها و سیاست گذاران امکان مقابله با چالش‌های پیش روی هنرمندان و کارشناسان فرهنگ را می‌دهد. این برنامه که "فرهنگ در بحران" نام گرفته، رویکردهایی را برای پایدارسازی هر چه بیشتر این صنایع در آینده به دولت‌ها آموزش می‌دهد. علاوه بر این، در برنامه فوق مقامات ارشد یک کشور موظفند بُعد جنسیتی تأثیرات کرونا بر بخش فرهنگی را نیز مورد بررسی قرار دهند، زیرا زنان در مواجهه با بیماری کووید -۱۹ و ناامنی اجتماعی و اقتصادی بسیار آسیب‌پذیرتر بوده‌اند؛ حال آنکه همین قشر تا پیش از انتشار ویروس کرونا، انجام بخش اعظمی از فعالیت‌های فرهنگی را به عهده داشتند.

در طرح "فرهنگ در بحران" از دولت‌ها خواسته می‌شود سه اقدام مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند تا از این طریق، در مواجهه با بحران‌های احتمالی در آینده برای بخش فرهنگ، پایدارتر از قبل عمل کنند.

ابتدا، هنرمندان و کارشناسان فرهنگی باید تحت حمایت مستقیم دولت قرار گیرند؛ صنایع فرهنگی و هنری از حمایت غیرمستقیم دولت‌ها بهره‌مند شود و در نهایت، رقابت‌پذیری بین صنایع فرهنگی و هنری تقویت شود.

در واقع، مقامات مسئول هر کشور موظف خواهند بود آثار هنری را از خلاقان سازنده آن‌ها خریداری کنند، رکود اقتصادی ناشی از وقوع یک بحران نظیر کرونا در بخش فرهنگ و هنر را جبران کنند، زمینه را برای بهبود هر چه سریع‌تر وضعیت به وجود آمده فراهم آورند و در نهایت، وام‌های مورد نیاز را در اختیار هنرمندان و کارشناسان فرهنگی قرار دهند تا زیان‌های وارد شده به هر یک از این بخش‌ها، در کم‌ترین زمان ممکن جبران شود.

کد خبر 487504

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فرهنگ ویروس کرونا سینما رویدادهای فرهنگی کرونا و رکود اقتصادی کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران ابتلا به کرونا شیوع کرونا پیشگیری از کرونا کرونا در جهان سینمای جهان تئاتر اجرای تئاتر گالری هنرمندان هنر نقاشی آثارهنری فرهنگ و کرونا کرونا در فرهنگ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بخش فرهنگ دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۳۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی

دریافت 42 MB

حجت الاسلام هادی سلطانی کیا، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به سخنان رهبر معظم‌انقلاب برای توجه به فرهنگ و جهاد در عرصه فرهنگی اظهار کرد: برای عمران و آبادانی ساختمان‌ها خیلی از مردم یاری می‌کنند و مهندسان می‌توانند بناهای ساختمانی را تکمیل کنند ولی در عرصه فرهنگی نیازمند جهاد مبلغان برای حضور در روستاها وتوجه به مناطق محروم و توجه به فرهنگ کودکان معصومی است که برای رشد نیازمند قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی هستند.

تصویربردار: علی اکبر ملکی

کد خبر 6088686

دیگر خبرها

  • قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • فیلمی با موضوع امام رضا در راه جشنواره فجر
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد