Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@18:22:18 GMT

شرط انس با امام زمان(عج) طهارت جسم و روح است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۵۲۶۰

شرط انس با امام زمان(عج) طهارت جسم و روح است

یک کارشناس مهدوی تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا می‌کنیم ، در واقع از خدا می‌خواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه نخستین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه «تلاش برای طهارت قلب و درون» دومین شرط بهره مندی عارفانه از رمضان توسط منتظران است، اظهار کرد: ماه مبارک  رمضان ، ماهی طاهر و  پاک و به عبارت روشن تر حرم الهی است و هر کس می خواهد ورودی عارفانه و خدایی به این حرم داشته باشد (مثل ورود به مساجد و اماکن مقدس)، باید طیب و طاهر باشد و با طهارت و پاکی این ماه را درک کند و خود را مقید به حفظ آن در همه آنات و حالات بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی ادامه داد: مهم ترین دستاورد این ماه، دستیابی به طهارت روح و طاهر ماندن است. ضروری ترین مساله در زندگی هر انسان خداپرست و متدین، داشتن قلب و جان و وجود طاهر است. طهارت قلب و درون، رکن اصلی ورود به بهشت و قرار گرفتن در قرب و رضوان الهی و بهره مندی از فیوضات ربانی است. پس اصل اساسی برای رسیدن به برکات این ماه و استجابت دعاها و زلال کردن دل ها و جان ها، تلاش برای کسب طهارت کامل در این ماه عزیز و سپس در طول سال است. رسول خدا در خطبه شعبانیه فرمودند: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ»؛ با انگیزه و نیت صادقانه و دلی پاک و روحی وارسته از خدا مسئلت کنید».

 

وی در ادامه بیان کرد: انسان طاهر، قلب طاهر، اخلاق طاهر، مال طاهر، فرزند طاهر، جامعه طاهر، نسل طاهر، عمل طاهر و... اموری است که بجد مورد توجه دین اسلام و تاکید روایات و آیات است. طاهر و طیب  بودن قلب،  زمینه ساز پاک بودن تمام وجود و ابعاد زندگی انسانی است و ناپاک  و آلوده بودنش باعث  ناسالم بودن همه وجود انسان و زندگی او است . در روايت است: «اِذا طابَ قَلْبُ الْمَرءِ طابَ جَسَدُهُ ، وَإِذا خَبَثَ الْقَلْبِ خَبَثَ الْجَسَدْ»؛ زمانى كه قلب انسان پاكيزه شده، جسدش پاكيزه مى‌شود و هر گاه قلب دچار خباثت گردد، جسد هم به تبع آن آلوده مى‌شود. پس اگر به دنبال زندگی سالم و امن دنیوی و اخروی هستیم، چاره ای نداریم جز اینکه قلب و درون خود را پاک و طاهر سازیم و آن هم تنها با دوری جدی از گناهان و انواع آلودگی ها هر چند کوچک به دست می آید.

 

وی در ادامه بیان کرد: ویژگی بارز عصر ظهور امام مهدی(عج)، همین طهارت و پاکی انسان ها و جوامع به دست نورانی امام زمان(عج) است: «تطیب الدنیا واهلها فی ایام دولته...» ؛ «دنیا ومردم آن در دوران حکومت مهدی (عجل الله فرجه)، پاک و پاکیزه می‌شوند» (کشف الغمّه، ج ۲، ص ۴۹۳). در واقع یکی از ثمرات و برکات مهم ظهور حضرت مهدی(عج) و حاکمیت ولایت الهی، طهارت جان و دل و انسان ها و جوامع و سازمان ها و نهادها و دولت ها و... است.

 

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: اگر برای ظهور امام زمان(عج) دعا می کنیم ، در واقع از خدا می خواهیم به دست مبارک ایشان جهان را پاکیزه و طاهر و طیب سازد. به همین جهت شرط انس و ارتباط با امام زمان(عج) هم، داشتن طهارت قلبی و جسمی و روحی است. بدون طاهر بودن، انسان همواره از امام  خود دور و دور تر می شود و  از عنایات و الطافش بی بهره می گردد! یادمان باشد که رکن اصلی ماه مبارک رمضان، شب های قدر و رکن شب های قدر هم وجود مقدس امام زمان(عج) است. پس اگر می خواهیم به این رکن نزدیک بشویم ، پس باید طاهر و پاکیزه بودن خود را در اولویت قرار  دهیم.

 

این کارشناس مهدوی درباره اینکه چگونه در این ماه باید اصل طهارت را حفظ کنیم؟، ابراز کرد: جواب روشن است ؛ نه تنها باید روزه خوردن و نوشیدن بگیریم که باید روزه قلب و چشم و زبان و دست هم داشته باشیم. ما هنوز که هنوز است معنای روزه را در نخوردن و نیاشامیدن چندساعته می دانیم؛ در حالی که  مفهوم و روح اصلی روزه، طاهر نگاه داشتن زبان و قلب و دست و چشم و گوش است. اینها ابتدا باید روزه باشند تا نوبت به روزه دهان و شکم برسد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نورانیتی به دست می آید، نورانیت  و طیب ماندن چشم و گوش و زبان و دست و پا است و مهم تر از اینها طیب ماندن قلب و فکر و ذهن است. باید جهاد قلبی و زبانی و چشمی و... را از همین ماه شروع کنیم و بدانیم که زیبایی ماه مبارک رمضان در مجاهدت و تحمل سختی ها و مشقاتی است که  انسان را از گناهان دور می کند و باعث صفای درون او می شود. حیف است تمامی سختی های نخوردن و ننوشیدن و ... را به جان بخریم اما در عمل و رفتار و نیت و قلب خود، هیچ اتفاق مثبتی را رقم نزنیم.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: زمزمه های انتظار ماه مبارک رمضان سبک زندگی منتظرانه امام زمان عج طهارت قلب ماه مبارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۵۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود.

طبق خبری که جماران منتشر کرده، بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت.

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899778

دیگر خبرها

  • آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن
  • زمان بازگشت به جنوب خط استوا
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت