Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@13:59:30 GMT

جنگ اقتصادی سرد بین ریاض و ابوظبی برای جذب سرمایه

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۵۷۵۸

جنگ اقتصادی سرد بین ریاض و ابوظبی برای جذب سرمایه

عربستان و امارات برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی جنگ اقتصادی به راه انداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، خبرگزاری آناتولی در گزارشی درباره رقابت اقتصادی بین عربستان و امارات نوشت: رقابت بین ریاض و ابوظبی در طول دوره گذشته برای جذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی به خصوص شرکت هایی که دفتری مرکزی آنها در خاورمیانه است، تشدید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عربستان تلاش می کند که بزرگ‌ترین اقتصاد در منطقه و بزرگ‌ترین منبع نفتی جهان باقی بماند تا برنامه اقتصادی چشم انداز 2030 خود را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت دوباره فعال کند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان امیدوار است فرصت های سرمایه گذاری در عربستان را تا سطح شش تریلیون دلار در طول دهه آینده ایجاد کند، نیمی از آنها پروژه های جدید به شمار می آید.

براساس گزارش بانک بین المللی، عربستان از سال 2019 میلادی با 30 پله صعود به رتبه 62 از بین 190 کشور اقتصادی در جهان رسیده است. درحالی که امارات رتبه 16 را دارد.

 

امارات نیز در تلاش است تا کار ساخت بخش فناوری خود را سرعت ببخشد و از صنایع کند و آرام مانند املاک و مستغلات و ساخت و ساز دور شود.

علاوه بر جایگاه دبی به عنوان مکانی برای همه شرکت های بزرگ چند ملیتی، امارات توانسته است بر تجارت منطقه ای کنترل داشته باشد.

 

برهمین اساس، سرمایه گذاری خارجی در عربستان در سال 2020 میلادی نزدیک به 4.7 میلیارد دلار بوده است، اما این سرمایه گذاری تنها در دبی به 6.7 میلیارد دلار رسیده است.

 

جاه طلبی سعودی

نیمه فوریه گذشته، عربستان قصد خود را برای توقف قرارداد با هر شرکت یا موسسه تجاری خارجی که دفتر مرکزی آن خارج از این کشور است، از آغاز سال 2024 میلادی اعلام کرد.

 

هدف آل سعود از این سیاست تشویق شرکت های خارجی به افتتاح دفترمرکزی دایم درعربستان است، زیرا این اقدام به ایجاد مشاغل داخلی و کاهش مشکلات اقتصادی و افزایش کارایی هزینه کمک می کند.

 

این تصمیم دو هفته پس از آن اعلام شد که وزارت سرمایه گذاری از امضای توافقنامه 24 شرکت بین المللی از جمله پپسی کو، شلومبرژه، دیلویت، پی. دبلیو. سی، تیم هورتونز، بکتل، روبرت بوش و بوستون ساینتیفیک برای تاسیس دفتر مرکزی در ریاض خبر داد.

 

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دفترهای مرکزی 346 شرکت جهانی وجود دارد که سهم عربستان از این شرکت ها متناسب با درآمد و سودهایی نیست که این شرکت ها از بازار عربستان به دست می آورند.

 

عربستان آرزو دارد تا در طول 10 سال آینده 400 تا 500 شرکت خارجی را جذب کند. زیرا این مسئله باعث کار 30 تا 40 هزار نفر می شود.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: جنگ اقتصادی عربستان امارات سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۵۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی

 بهروزی گفت: آذربایجان شرقی در موضوع سرمایه گذاری خارجی جزو استان‌های پیشرو است و متوسط سه سال گذشته شاخص‌های آن به عنوان الگویی برای سنجش به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: با وجود تحریم‌های سنگین خارجی و سختی مسیر‌های تبادل ارز و مواد اولیه اما مسیر‌هایی برای تبادل ارز از استان ما طی شده که به عنوان الگو در کشور مطرح هستند بر این اساس میزان هدف گذاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی استان در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۳ میلیون دلار بود ولی بیش از ۲۷ میلیون دلار سرمایه گذاری تحقق یافت.

بهروزی اضافه کرد: ۱۲ طرح در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۳ طرح نیز در سال ۱۴۰۲ با سرمایه گذارانی از کشور‌های ترکیه، چین، جمهوری چک، امارات و ایرانیان مقیم خارج در استان آغاز شدند که بیشتر در بخش‌های گلخانه، تولید کنسانتره، نساجی، صنایع چوب و تجهیزات هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی همچنین از کسب رتبه دوم آذربایجان شرقی در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ مربوط به واحد‌های تولیدی راکد و نیمه تعطیل و سایر موارد خبر داد و گفت: این تبصره از حدود هفت سال گذشته در قوانین بودجه دستگاه‌های مختلف در حال چرخش بود و بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی میزان تسهیلات تحقق یافته از محل این تبصره تا قبل از سال ۱۴۰۰ بیشتر تک رقمی بوده و ما جزو استان‌های متوسط به پایین بودیم.

بهروزی با بیان اینکه مجموع مجوز‌های سرمایه گذاری صادر شده در سال ۱۴۰۱ شامل ۱۰ هزار (کمتر از ۵۰ درصد تقاضاها) و در سال ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۵۱۳ درصدی شامل ۶۱ هزار و ۵۰۰ بود افزود: این افزایش ناشی از اقدام تحولی دولت در راه اندازی درگاه مجوز‌های کسب و کار است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • افزایش سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد