Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@10:29:51 GMT

ورود تفنگداران آمریکایی به شرق یمن

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۶۴۶۰

ورود تفنگداران آمریکایی به شرق یمن

به گزارش فارس، منابع آگاه از ورود شماری از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا «مارینز»، به فرودگاه «الغیضه» در استان «المهره» در شرق یمن خبر دادند.

به نوشته وبگاه «الصحافه الیمنیه»، منابع آگاه بدون مشخص کردن هواپیمایی که نیروهای آمریکایی را به این فرودگاه منتقل کرده، تصریح کردند که نیروهای مارینز طی دو روز گذشته، وارد فرودگاه بین‌المللی الغیضه که تحت کنترل نیروهای سعودی است، شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اواخر ژانویه گذشته نیز نیروهای مشترک آمریکا و انگلیس وارد این فرودگاه المهره شده بودند.

تحرکات آمریکایی - انگلیسی در استانهای تحت کنترل نیروهای ائتلاف سعودی و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» به ویژه پس از سفر «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن به فرودگاه الغیضه اوایل دسامبر گذشته، کاملا آشکار و علنی است.

استان المهره یمن، علی رغم دور ماندن از کانون درگیری‌ها، اما برای ائتلاف سعودی و همینطور آمریکا منطقه راهبردی و سرنوشت‌ساز تلقی می‌شود.موقعیت جغرافیایی این استان، باعث نشد تا ساکنین المهره نیز از توطئه‌های ائتلاف سعودی و آمریکا به دور بمانند.المهره در شرق یمن و هم مرز با عمان قرار دارد. از جنوب به دریای مکران و بندر «نشطون» و از شمال به مرز عربستان و منطقه «الخرخیر» می‌رسد.

نشانه‌های حضور و فعالیت دولت و ارتش سعودی در این استان از همان سال‌های ابتدایی جنگ آشکار شد و با افزایش این فعالیت‌ها، از سال ۲۰۱۷ تا کنون، سلسله اعتراضات ، تحصن‌ها و اعتصاب‌های قبائل و فعالان این استان در اعتراض به دولت سعودی، آغاز شد.مردمی که فعالیت‌های ریاض را استعمارگونه و در راستای غارت منابع خود می‌دانند.

سفر ناگهانی «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن در اواخر سال گذشته میلادی به المهره و دیدار با «محمد علی یاسر» استاندار تعیین شده از سوی ائتلاف متجاوز به یمن، روشن کرد که برنامه‌های ائتلاف سعودی و آمریکا برای این استان بیش از آن چیزی است که تا کنون تصور می‌شد.

هنزل با نیروهای آمریکایی و انگلیسی مستقر در فرودگاه الغیضه (بزرگترین فرودگاه یمن با ۳۶ کیلومتر مربع مساحت) نیز دیدار کرد. تا آن زمان هیچ کسی از حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در المهره، خبر نداشت و دیدار سفیر آمریکا با آن‌ها، پرده از این حضور برداشت.

 مقامات آمریکایی در خصوص حضور خود در المهره، بارها ادعا کرده‌اند که یکی از اهداف آنها از این حضور، کمک به مبارزه با تروریسم در  است. این مدعا بیش از هر چیزی یک ابزار برای توجیه حضور در این منطقه است. المهره هیچ‌گاه تجربه حضور گروه‌های تروریستی را نداشته است. القاعده یمن هیچ وقت در استان المهره حضور نداشت. اصولا نوع خلق و خو و فرهنگ دینی تسامح‌گرایانه مردم این استان، اجازه رشد و نمو تروریست‌ها را نمی‌دهد.

از سال ۲۰۱۸ به این سو و از زمانی که سعودی‌ها وارد المهره شدند، به تدریج سر و کله گروههای تروریستی نیز پیدا شد. پیش از این، منابع یمنی از حمله عناصر القاعده به تحصن کنندگان و معترضان استان المهره در نزدیکی گذرگاه «شحن» میان یمن و عمان خبر داده بودند.

دولت سعودی در جولای ۲۰۱۹ اعلام کرد که فردی به نام «ابو اسامه المهاجر» مسئول مالی داعش در المهره را بازداشت کرده است. ادعایی که با تشکیک بسیاری از رسانه‌ها و محافل یمنی مواجه شد و برخی نوشتند که این ادعا صرفا با هدف توجیه ادامه حضور نظامی ارتش سعودی در المهره طرح شده است. دولت سعودی نیز هیچ‌گاه حاضر به توضیح در خصوص این فرد نشد.

دولت سعودی در سال‌های گذشته با حضور وسیع نظامی در استان المهره، در دست گرفتن امتیاز طرح‌های اقتصادی کلان و امضای توافق‌نامه‌های غالبا یک طرفه با دولت منصور هادی، در جهت تثبیت حضور خود در این استان تلاش کرده است. این فعالیت‌ها همان طور که ذکر شد با اعتراضات وسیع، تحصن و اعتصاب قبائل و فعالان استان المهره مواجه شد.

منبع: الف

کلیدواژه: ائتلاف سعودی استان المهره دولت سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۶۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما در سال‌های گذشته شاهد همکاری نظامی ایران و کره شمالی بوده ایم، اما توسعه گسترده پهپاد‌ها در همکاری ایران و روسیه در طول دو سال گذشته امری جدید بوده است.

او تصریح کرد: همچنین همکاری گسترده نظامی روسیه و کره شمالی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. ما همچنین از نزدیک پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی را که می‌تواند منجر به بی ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود، از نزدیک دنبال می‌کنیم.

مشاور امنیت ملی بایدن اضافه کرد: «اگر روسیه به ایران سلاح بدهد این موضوع ثبات در خاورمیانه را متزلزل می‌کند».

سالیوان مدعی شد: وضعیت کنونی در ارتباط با ایران در مقایسه با چند هفته گذشته متفاوت است. پس از حمله بی پروا و بی‌سابقه ۱۰ روز پیش ایران به اسرائیل، کشور‌های گروه ۷ تصمیم گرفتند که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند.

مشاور امنیت ملی بایدن گفت: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در این زمینه با هم هماهنگ هستند. کنگره آمریکا اختیارات جدیدی به دولت خواهد داد که ما با استفاده از آن‌ها به منزوی کردن بیشتر ایران و افزایش فشار بر آن ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا همچنین از احتمال سفر خود به عربستان سعودی در چند هفته آینده خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می‌رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی امیدوارند این توافقنامه‌ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می‌شود: اگر موافقت کند، می‌تواند یک توافق صلح با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می‌کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی‌رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • واکنش حماس به سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند
  • ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد
  • سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض