Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@17:14:41 GMT

پلی برای پیروزی

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۷۵۲۰

پلی برای پیروزی

در این درگیری نابرابر، به ناوشکن سبلان خسارات زیادی وارد آمد، ناوشکن سهند کاملا غرق شد و تعدادی از پرسنل این دو شناور به شهادت رسیدند.

این شکست ظاهری، اما بعدها پلی برای بزرگ‌ترین جهش‌های نداجا در سال‌های پس از آن شد.
ناوشکن سبلان که با خسارات سنگین از آن نبرد نابرابر بیرون آمد، تحت تعمیر و اورهال اساسی قرار گرفت و این تعمیرات آن‌قدر سنگین و گسترده بود که به یک کلاس آموزشی کامل برای متخصصان صنعت دریایی تبدیل شد و بعدها با تکمیل این دانش کسب شده، زیرساخت‌ها و مدل‌های جدید برای طراحی و ساخت ناوشکن‌ های ایرانی به دست آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نیروهای مسلح ایران در طول ۴۲ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارند و عبور از این مانع بزرگ نیازمند در اختیار گرفتن یک توان تخصصی کامل و جامع برای ساخت تجهیزات و برطرف کردن نیازمندی‌ها بود.

بعدها نیروی دریایی ارتش در بهمن ماه سال ۸۸ اولین ناوشکن بومی خود را عملیاتی کرد.

ناوشکن جماران از کلاس موج براساس همان تجربیات تعمیر سبلان (که باید در واقع آن را ساخت دوباره این شناور نامید) و اساسا در همان کلاس (البته با تغییرات اساسی در برخی زمینه‌ها) ساخته شد و بعدها شناورهای جدید دیگری نظیر دماوند و سهند (به یاد همان سهند غرق شده در نبرد مستقیم با آمریکا) طراحی، ساخته و عملیاتی شدند.

امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر همین توان داخلی است که شناورهای پیشرفته دیگر را در صف الحاق دارد و همین روند و تسری آن در تمامی حوزه‌ها (سطحی، زیرسطحی، موشکی، هوایی و...) این نیرو را به یک نیروی راهبردی تبدیل کرده است.

مهم‌ترین مشخصه این نیروی راهبردی این است که ناوگان دریایی ارتش را از یک نیروی ساحلی در سال‌های قبل از انقلاب، به یک نیروی قدرتمند و دارای توان عملیاتی در آب‌های دوردست تبدیل کرده است.

امروز بیش از یک دهه است که ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به‌صورت مستمر در آب‌های آزاد و بین‌المللی و در تمامی آبرا‌ه‌های مهم دنیا مشغول گشتزنی و حراست از خطوط مواصلاتی و منافع تجاری ایران هستند.

این نیرو امروز علاوه بر پیشرفت در حوزه شناورهای سطحی، از یگان‌های پیشرفته و مدرنی در زیر سطح نیز برخوردار است که زیردریایی فاتح را می‌توان مهم‌ترین نمونه آن دانست.

یادمان باشد نیروی دریایی ارتش در ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی، با دستان خالی توانست ناوگان دریایی رژیم بعث را در عملیات مروارید در ۷ آذر ۵۹ تا آخر جنگ از صحنه نبرد بیرون کند.

امیر دریادار دوم رحیم قیطاسوند - معاون نیروی دریایی ارتش / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ناوشکن سبلان ناوشکن سهند نداجا ناوشکن جماران عملیات مروارید نیروی دریایی ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

بیشتر بخوانید؛ برگزاری رژه اقتدار شناورهای نیروی دریایی سپاه و بسیج مردمی در مرز دریایی آستارا

این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه‌ سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

به گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، بر روی این ناو، علاوه بر موشک‌های بالستیک برد بلند، موشک‌های کروز ۲هزار کیلومتری با نام «قدر۴۷۴» نیز نصب شده است.

سپاه پاسداران از اواخر دهه ۸۰ شمسی و در پی تفکیک ماموریت نیروهای دریایی ارتش و سپاه، مسئول اصلی حراست از خلیج فارس و تنگه هرمز است اما در سالهای اخیر، مامور به حضور در آبهای اقیانوسی نیز شده است و برای این ماموریت، شناورهای مختلفی ازجمله همین ناو شهید مهدوی، رودکی و باقری در اختیار دارد.

به گفته سردار تنگسیری، مهمترین ماموریت نیروی دریایی سپاه در آبهای دوردست، ایجاد و حفظ سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است.

در ماه‌های اخیر شناور شهید مهدوی در خلیج عدن نیز به انجام ماموریت پرداخته بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229389 برچسب‌ها سپاه پاسداران

دیگر خبرها

  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی با ناو «شهید مهدوی»
  • همه آن چیزی که باید از ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بدانیم+ عکس
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد + ویدئو
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
  • ناو سپاه از مدار صفر درجه گذشت
  • شناور موشکی سپاه از خط استوا گذشت
  • اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • شناور موشکی سپاه از خط استوا عبور کرد
  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و از چه انواعی در اختیار دارد؟ (+عکس)