Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:25:00 GMT

۸۰۰ هکتار از باغات سربیشه درگیر آفات چوبخوار است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۹۲۲۵

۸۰۰ هکتار از باغات سربیشه درگیر آفات چوبخوار است

مریم جوادی بایگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان خسارت این آفت در شهرستان چهار میلیارد تومان برآورد شده است با توجه اینکه عملیات هرس بسیار مشکل و نیازمند نیروی انسانی ماهر و پرهزینه برای باغداران است نیازمند کمک دولت هستیم.

وی بیان کرد: هر ساله با افزایش سطح خشکسالی، جمعیت و خسارت آفات چوبخوار به ویژه در روستاهای بخش مود و مرکزی شهرستان سربیشه در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار داشت: سوسک چوبخوار شاخک بلند سارتا، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک کاپنودیس، پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)، زنبور سرشاخه خوار زرشک از جمله مهمترین آفات چوبخوار در این شهرستان است.

وی با بیان آفات چوبخوار جزو آفات درجه دوم محسوب می‌شوند عنوان کرد:  زمانیکه درختان در اثر یک عامل اولیه از جمله تنش‌های محیطی مانند خشکسالی، تغذیه نامناسب، بیماری و سایر آفات ضعیف می‌شوند مستعد خسارت آفات چوبخوار هستند.

جوادی بایگی زمان ظهور سوسک چوبخوار را اواسط اردیبهشت دانست و یادآور شد: طول دوره ظهور تدریجی حشرات کامل سارتا در مناطق تحت نظارت از اردیبهشت ماه تا مهر ماه تعیین شده است.

وی افزود: با این روند نمی‌توان علیه این آفت سمپاشی انجام داد و عمدتا درختان هسته‌داری که با تنش خشکسالی یا آلوده به بیماری شانکر بوده و ضعیف شده باشند مورد حمله این آفت قرار می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: حشرات کامل پروانه چوبخوار پسته در شهرستان از اواسط فروردین در باغ‌های پسته ظاهر می‌شوند که مطابق گزارش‌های تله‌های فرمونی در این شهرستان اوج پرواز این آفت از ۱۰ فروردین تا ۲۵ فروردین ثبت شده است.

وی بیان کرد: روزهای پس از روزهای بادی و بارانی جمعیت این پروانه‌ نیزها زیاد است و زمان سمپاشی برای کنترل این آفت سه روز بعد از اولین افزایش ناگهانی جمعیت پروانه تعیین می‌شود.

جوادی بایگی اضافه کرد: زنبور سرشاخه خوار زرشک هم از اوایل اردیبهشت ماه ظاهر می‌شود، این زنبور با تخم‌ریزی در محل جوانه‌ها و نفوذ لاروهای جوان از این محل به داخل بافت نرم سرشاخه‌ها می‌تواند باعث خشکاندن سرشاخه‌ها شود.

وی در خصوص کنترل جمعیت و خسارت آفات چوبخوار گفت: تغذیه مناسب درختان با کودهای پتاسه، انجام عملیات هرس علیه آفات چوبخوار، قطع و جمع آوری یا سوزاندن درختان خشکیده و آلوده، جمع آوری حشرات چوبخوار و سوزاندن آنها و توصیه به کشت گیاهان تله ( سیر و پیاز) برای جلب و جمع آوری سوسک سرشاخه خوار رزاسه به باغداران و همچنین نصب تله‌های فرمونی با هدف پیش آگاهی برای پروانه فری و پروانه زنبور مانند، از اهم روش‌های کنترل جمعیت وخسارت آفت چوبخوار است.

برچسب‌ها افت بیرجند وزارت جهاد کشاورزی سربیشه خراسان جنوبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افت بیرجند وزارت جهاد کشاورزی افت بیرجند وزارت جهاد کشاورزی سربیشه خراسان جنوبی اخبار کنکور آفات چوبخوار سرشاخه خوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • استخراج سالیانه ۳۰ هزار تن ماده معدنی منیزیت در شهرستان سربیشه
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر