Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@11:15:14 GMT

جزییاتی از شاهکار خیران مدرسه ساز

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۵۴۸۱

در یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور، مشارکت خیران مدرسه‌ساز با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۳ هزار میلیارد تومان رسید، این در حالی است که هنوز ۲۰ درصد مدارس نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد.

خبرگزاری میزان - روزنامه خراسان نوشت: با آمدن کرونا، مدرسه‌ها سوت و کورترین سال خود را پشت سر گذاشتند و از هیاهوی بچه‌ها در کلاس‌های درس خبری نبود؛ اما در همین سکوت، خیران مدرسه‌ساز کشورمان دست به کاری بی‌سابقه زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ هزار میلیارد تومان مشارکت

در روز‌هایی که دغدغه ما، حضوری یا مجازی‎بودن کلاس‌های درس و قطع و وصل شدن‌های شبکه شاد بود، هزاران خیر مدرسه‌ساز به ماه‌ها و سال‌های پس از کرونا چشم دوخته بودند و همت‌شان را دوچندان کردند تا آجر روی آجر بگذارند و مدرسه‌ها را برای بازگشت بچه‌های من و شما نوسازی و مقاوم‌سازی کنند؛ همتی بلند به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹، که نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

«ناصر قفلی» رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور می‌گوید: خوشبختانه در سال گذشته همکاری خوبی بین دولت و خیران شکل گرفت؛ دولت سهم خودش را با ۳۳۰ درصد افزایش از هزار میلیارد به ۳۳۰۰ میلیارد تومان رساند و خیران هم با افزایش ۱۰۰ درصدی مشارکت‌شان، ۳ هزار میلیارد تومان را پای کار آوردند.

نوسازی و مقاوم سازی ۴۰ هزار کلاس درس

او می‌افزاید: با این مشارکت، کار نوسازی و مقاوم‌سازی ۴۰ هزار کلاس درس آغاز شد که در سال جاری تکمیل خواهد شد. رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور می‌گوید: اولویت ما در سال گذشته تکمیل مدارس نیمه‌تمام و مقاوم‌سازی مدارس موجود بود و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، با تکمیل این ۴۰ هزار کلاس دیگر در هیچ کجای کشور مدرسه نیمه‌کاره نخواهیم داشت.

نیاز به ۵۰ هزار کلاس دیگر

با وجود این همدلی‌ها، اما هنوز کاستی‌ها بسیار است و به گفته وزیر آموزش و پرورش، ۲۰ درصد مدارس کشور نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد. «ناصر قفلی» دراین‌باره می‌گوید: همچنان در برخی نقاط کشور نیاز به مشارکت خیران داریم، مثلا هنوز در تعداد مدارس موردنیاز دانش‌آموزان استثنایی و بچه‌های اوتیسم کمبود داریم. در جنوب کشور هم تعداد مدارس خشت و گلی بسیار است، در سیستان و بلوچستان هم کمبود‌های زیاد داریم و در مجموع لااقل ۵۰ هزار کلاس درس جدید باید احداث شود.

خراسان رضوی؛ یک متر کمتر از میانگین

«محمد رنجبر» مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی هم دراین‌باره می‌گوید: میانگین شاخص فضای آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است، اما این شاخص در استان ما ۴.۲ مترمربع است. رنجبر به مشارکت خیران استان هم اشاره و اظهار می‌کند: در سال گذشته ۲۴۰ تفاهم‌نامه برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس داشتیم که کل اعتبار موردنیاز آن ۳۳۳ میلیارد تومان بود و خیران با پیشی‌گرفتن از دولت، ۱۸۶ میلیارد تومان آن را تامین کردند.

آجر به آجر برای فرزندان ایران

حالا در ماه مبارک رمضان، جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور پویش «آجر‌های مهربانی» را به راه انداخته تا من و شما هم در ساختن کلاس‌های درس فرزندان‌مان سهیم شویم؛ از یک هزار تومان تا به وسعت مهربانی.... می‌توان با مراجعه به سایت ajorbajor.ir، در این پویش مشارکت کرد و به ازای پرداخت هر هزار تومان، یک آجر در ساخت مدرسه سهیم شد. با پرداخت ۲.۵ میلیون تومان هم یک کاشی به نام شما در مدرسه نصب خواهد شد.

۱.۵ میلیارد برای لبخند بچه‌های روستا

«جواد صبوریان» یکی از خیران مدرسه‌ساز است؛ متولد سال ۱۳۴۳ در روستای سر رود کلات؛ همان روستایی که حالا با کمک برادرانش مدرسه‌ای پنج‌کلاسه در آن ساخته و احداث دومین مدرسه با ۶ کلاس را هم آغاز کرده است. صحبتش را با خاطرات دوران تحصیل آغاز می‌کند و می‌گوید: در سال ۵۶ روستای ما مدرسه راهنمایی نداشت و باید برای ادامه تحصیل به مشهد می‌آمدیم. برای آمدن به مشهد مجبور شدیم یک مسیر طولانی را پیاده طی کنیم؛ یادم هست همان زمان برف سنگینی هم آمده بود و من و برادرانم تا زانو در برف بودیم، از همان زمان با خودم فکر می‌کردم اگر روستای خودمان مدرسه داشت، این‌قدر سختی نمی‌کشیدیم....

حالا او آرزوی آن روز‌های خودش را برای بچه‌های روستای زادگاهش محقق کرده است و می‌گوید: بعد از فوت پدرم در سال ۸۵ با برادرانم تصمیم گرفتیم مدرسه‌ای پنج‌کلاسه در روستا بسازیم و همه هزینه‌های ساختش را هم خودمان بدهیم، مردم روستا هم پای کار آمدند و زمینش را تامین کردند. سال قبل هم یکی از مدارس روستا رو به تخریب بود و نگران بودیم با کوچک‌ترین زلزله روی سر بچه‌ها خراب شود، به همین دلیل با توافق آموزش و پرورش قرار شد در ساخت مدرسه جدید مشارکت کنیم که خوشبختانه کار ساختش در محل همان مدرسه قبلی آغاز شده است. او و برادرانش برای ساخت این دو مدرسه تاکنون حدود ۱.۵ میلیارد تومان پای کار آورده‌اند؛ سرمایه‌ای که باور دارند به زندگی‌شان برکت داده و روزی‌شان را هم بیشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: دانش آموزان ایرانی به ۵۰ هزار کلاس درس احتیاج دارند

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: خیرین مدرسه ساز ویروس کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خیرین مدرسه ساز ویروس کرونا ۳ هزار میلیارد تومان نوسازی و مقاوم سازی خیرین مدرسه ساز خیران مدرسه ساز مدرسه ساز کشور هزار کلاس درس بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس در این آیین گفت: در کشور ۸ هزار و ۳۳۶ طرح فعال مدرسه‌سازی داریم که با تزریق اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی این سازمان در بودجه سال ۱۴۰۳، برنامه‌ریزی شده در شش ماهه اول امسال، ۲ هزار طرح به ظرفیت ۱۰ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان آماده شود.

حمیدرضا خان محمدی با بیان این‌که خیران همیشه در اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و تجهیز مدارس پیشگام بوده‌اند، افزود: بیشتر طرح‌های مقاوم‌سازی و استحکام بنا در مدارس با کمک خیران اجرا شده و وزارت آموزش و پرورش آن را ادامه داده است.

وی گفت: در برنامه هفتم مصوب شده تا اعتبار برای مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی دارند زودتر ابلاغ شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سند چشم‌اندازی را تهیه کرده و از ثبت احوال آمار و اسنادی را از متولدان دریافت کرده‌اند که با توجه به آن مشخص می‌شود برای سال‌های ۱۴۰۵- ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ چه تعداد کلاس درس و برای چه مقاطعی نیاز است.

محمدهادی رستمیان ادامه داد: با توجه به این‌که نیاز‌ها نامحدود و منابع محدود است، بر اساس این سند، در شهرستان‌ها برنامه‌ریزی برای ساخت مدارس انجام می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر هم گفت: با تکمیل عملیات اجرایی این ۸ مدرسه افزون بر ۵۰ کلاس درس به ظرفیت کلاس‌های درس استان افزوده می‌شود.

علی موحدی افزود: در استان بوشهر ۲۶۰ هزار دانش‌آموز داریم که در شماری از مدارس مانند بوشهر تراکم دانش‌آموزان بالا و کلاس‌ها ۴۰ نفره است، اما در برخی مناطق تراکم استاندارد و ۲۰ تا ۳۰ دانش‌آموز در هر کلاس هستند.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر بیشترین نیاز در آموزش و پرورش استان بوشهر ایجاد کلاس درس در مرکز استان و پس از آن در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و دشتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به این‌که هزار و ۷ کلاس درس فرسوده در استان داریم، گفت: با تفاهمنامه‌ای که میان استان بوشهر و سازمان نوسازی کشور منعقد شده، یک هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی استانداری و هزار میلیارد تومان هم از سوی سازمان نوسازی برای نوسازی مدارس استان اختصاص یافته است.

به گفته وی با این اعتبار، از هزار و ۷۰۰ کلاس درس فرسوده اعتبار نوسازی ۸۰۰ کلاس درس تامین خواهد شد که معادل ساخت مدرسه در ۱۰ سال گذشته خواهد بود و امیدوار هستیم بقیه کلاس‌های درس هم با اختصاص اعتبار در سال‌های بعد در کمیته برنامه‌ریزی و از محل اعتبار نفت بازسازی شود و به شرایط مطلوب برسیم.

موحدی بیان کرد: در زمان حاضر در مرکز استان برخلاف سال‌های قبل ۸ طرح فعال مدرسه‌سازی داریم که کمک می‌کند تراکم دانش‌آموزی در مرکز استان به استاندارد نزدیک شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر نیز گفت: هزینه ساخت ۸ مدرسه با ۵۴ کلاس درس که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد افزون‌بر ۳۵۰ میلیارد تومان است که بیشتر این مدارس بزرگ مقیاس هستند.

ابراهیم احمدی افزود: این طرح‌ها شامل دبستان ۶ کلاسه امام خمینی (ره) شهرکاکی با ۵۳ متر مربع زیربنا و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار، دبستان ۶ کلاسه روستای بردخون کهنه با زیربنای ۵۱۷ مترمربع و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار، دبیرستان ۳ کلاسه مرحومه خاتون جعفری در روستای احمدی شهرستان بوشهر با زیربنای ۴۷۵ مترمربع و ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار، دبیرستان ۹ کلاسه فاطمه زهرا در شهر دیر با زیربنای هزار و ۹۲۷ مترمربع، دبیرستان ۱۲ کلاسه شهرگناوه با ۲ هزار و ۲۵۵ متربع، هنرستان ۹ کلاسه فارابی در دیر با هزار و ۹۲۵ متر مربع، دبیرستان ۱۲ کلاسه نیایش با ۲ هزار ۲۵۵ متر مربع زیربنا و هنرستان ۱۲ کلاسه شهید اسماعیل محمدپور تنگک با زیربنای ۲ هزار و ۳۷۲ مترمربع و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی اضافه کرد: همچنین امر هنرستان ۱۲ کلاسه انقلاب اسلامی با زیربنای ۲ هزار و ۳۷۲ مترمربع و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در شهر بوشهر به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: برنامه‌ریزی شده تا هفته دولت آغاز عملیات اجرایی ۵۰ مدرسه را در استان داشته باشیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • سال گذشته ۱۹۷ کلاس درس تحویل دانش آموزان گلستانی شد
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است