Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سند همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و صربستان عصر شنبه (٢٨ فروردین) با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و همتای صرب خود امضا شد. «نیکلا ساکوویچ» وزیر خارجه صربستان که به تهران سفر کرده بود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سفر وزیر خارجه صربستان به تهران، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه صربستان توسط محمدجواد ظریف و نیکلا ساکوویچ وزرای امور خارجه دو کشور به امضا رسید. این تفاهم نامه در خصوص توسعه دوستی و همکاری بین طرفین، بر پایه اصول برابری، حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، احترام متقابل و منافع مشترک است.

برگزاری جلسات ادواری، رایزنی‌های دو کشور پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و نیز تاکید بر لزوم حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای و بین المللی از طریق سیاسی، مسالمت آمیز و دیپلماتیک از جمله نکات مندرج در این سند است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سند همکاری ایران و صربستان، گفت: سفر وزیر خارجه صربستان به ایران در چارچوب مناسبات بین دو کشور قابل تجزیه و تحلیل است، صربستان یکی از کشور‌هایی است که در سیاست خارجی بیشتر یک نگرش به سمت اروپا و شرق اروپا دارد و کمتر به مسائل مربوط به غرب و شرق آسیا توجه داشته است، اما از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کریدور مهم جنوب شرق و غرب آسیا تلقی می‌شود، لذا صربستان در نظر دارد که از جمهوری اسلامی ایران به عنوان همکار اقتصادی و سیاسی این کشور استفاده کند و روابط خود را در سطح بسیار بالایی به لحاظ سیاسی و اقتصادی ارتقاء ببخشد.

او افزود: با توجه به شرایط موجود و اینکه صربستان نیازمند همکاری اقتصادی با ایران است، سفر وزیر خارجه صربستان به ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌های مشترک ایران و صربستان در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تلقی شود و این سفر که منجر به امضای یک توافقنامه شده از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگاه ایران را در بخشی از جهان ارتقاء ببخشد و شرایط را برای گسترش همکاری‌های ایران و سایر کشور‌های یوگسلاوی سابق گسترش دهد.

هانی زاده درباره جزئیات توافقنامه ایران و صربستان، تصریح کرد: هنوز جزئیات این توافقنامه منتشر نشده است، ولی این توافقنامه بیشتر جنبه راهبردی و اقتصادی دارد و می‌تواند به عنوان یک بلوک اقتصادی جدید بین ایران و سایر کشور‌های شرق اروپا تلقی شود.

بیشتر بخوانید

سند همکاری‌های دوجانبه ایران و صربستان امضا شد / تاکید طرفین بر حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای از طریق همکاری

  کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: قرارداد‌های مشابهی هم در گذشته بین ایران و صربستان بوده، اما تاثیر زیادی نداشته و هنوز اجرایی نشده است. به نظر می‌رسد این توافقنامه از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به توافقنامه‌های سابق برخوردار است.

او با اشاره به تاثیر گذاری قراردادهای بلند مدت ایران با چین و روسیه بر سوق دادن کشور ها به سمت ایران، اظهار کرد: ایران یک سری همکاری‌ها با کشور‌های بزرگ جهان از جمله چین و روسیه دارد، طبیعتا این همکاری‌ها می‌تواند به شکل گیری یک بلوک بزرگ مشترک اقتصادی منجر شود، همکاری ایران با دو قدرت بزرگ روسیه و چین موجب می‌شود که برخی از کشور‌های همسو با این دو کشور هم به این توافقنامه‌ها بپیوندند و شرایطی فراهم شود که یک مجموعه مشترک اقتصادی بین ایران، چین، روسیه و سایر کشور‌های همسو با روسیه و چین تشکیل شود و شکل گیری این مجموعه می‌تواند نقش تخریبی آمریکا و غرب علیه چین، روسیه و ایران را کاهش دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و صربستان سند همکاری ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وزیر خارجه صربستان ایران و صربستان امور خارجه همکاری ها کشور ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در سفر یکروزه خود به استان فارس با محمدهادی ایمانیه استاندار این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

داداش‌پور در این دیدار که با هدف بررسی حداکثر سازی جذب دانشجویان بین‌المللی برگزار شد؛ گفت: جذب دانشجویان بین‌المللی علاوه بر تقویت تعاملات بین‌المللی، به تحقق اهداف مهمی مانند ارتقای کیفیت آموزش، افزایش درآمد و پیشرفت علمی و فناورانه کشور نیز کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که امروزه کشور‌ها با ارتقای سطح همکاری‌ها و تبادلات بین المللی علمی نه تنها مشروعیت جانبی و منزلت کسب می‌کنند بلکه به نوسازی اقتصاد و کارآمدی فناوری خود مدد می‌رسانند، افزود: تحرک دانشجویان در سطح جغرافیای جهان قادر خواهد بود زمینه‌های تسهیل انتقال فناوری، همچنین ظهور نوآوری‌های رادیکال را فراهم کرده و بازار علم و نظام عرضه و تقاضای آموزش عالی را نیرومند سازد و تراکم و انباشت مناسبی از نیاز‌ها و کالا‌های جدید فرهنگی و نرم افزاری را سامان دهد و این تراکم که همراه با تنوع و غنای فرهنگی حاصل می‌شود در واقع موتور محرک توسعه علمی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و آموزشی منحصر به فرد استان فارس، یادآور شد: دانشگاه‌های این استان توانایی و قابلیت جذب دانشجویان بین‌المللی را دارند و این امر در صورت تحقق همه جانبه آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه و کشور ایفا کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی خاطرنشان ساخت: بی شک ارتباط نزدیک با جوامع بین‌المللی، باعث ارتقاء شهرت دانشگاه‌ها و در مجموع کشور در دایره نظام علمی دنیا شده و با تحقق تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی شاهد رشد و گسترش مراکز آموزشی و به تبع آن کشور خواهیم شد و به اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر وقوف خواهیم یافت.

داداش‌پور با اشاره به اینکه دانشجویان بین‌الملل باید از امکانات و خدمات بهره‌مند باشند؛ تصریح کرد: پشتیبانی زیرساختی و خدماتی، حمایت آموزشی و فرهنگی از جمله خدماتی است که دانشجویان بین‌الملل باید از آن به خوبی برخوردار باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف از تلاش‌های سازمان امور دانشجویان ایجاد یک محیط دوستانه برای دانشجویان بین‌المللی است تا بتوانند سفیران خوبی برای معرفی جاذبه‌های تحصیل در ایران باشند.

استاندار فارس نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر داداش‌پور گفت: استان فارس آمادگی دارد تا با توجه به چشم‌انداز دولت سیزدهم یعنی مرجعیت علمی کشور ایران و گسترش زبان فارسی به عنوان مرکز جذب دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد.

وی ادامه داد: جذب دانشجویان بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است، زیرا برای کشور منفعت‌های زیادی دارد و سبب پیشرفت همه‌جانبه آن می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک است/ گذشت زمان به قدرت اشغالگر مشروعیت نمی‌بخشد
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»