Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@20:38:35 GMT

آیا بخار حمام مبطل روزه است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۳۴۵

آیا بخار حمام مبطل روزه است؟

با توجه به اینکه ممکن است بخار حمام وارد حلق فرد روزه‌دار شود، آیا مبطل روزه است؟

به گزارش قدس آنلاین، نظافت یکی از اصول اخلاقی و رفتاری فرد محسوب می‌شود؛ این امر به ویژه در عصر حاضر که از یک سو با انواع و اقسام آلایندگی‌ها مواجهیم و از دیگر سو شاهد گسترش بیماری‌های واگیردار هستیم، اهمیت ویژه‌تری دارد به گونه‌ای که نیاز است انسان بسته به فعالیت‌های روازانۀ خود، مدام به نظافت خود مشغول باشد و یا حداقل دو روز یک بار به استحمام بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دربارۀ استحمام، ممکن است سؤال شود اکنون که در ایام ماه مبارک رمضان و روزه‌داری به‌سر می‌بریم و با توجه به اینکه در احکام روزه آمده است که "زیر آب فرو بردن تمام سر در یک لحظه" روزه را باطل می‌کند، پس حمام کردن در حال روزه چه می‌شود و چه حکمی دارد؟ آیا زیر آب دوش قرار دادن سر نیز همین حکم را دارد و مبطل روزه است؟ مضاف بر اینکه ممکن است بخار حمام وارد حلق فرد روزه‌دار شود و در دل روزه‌دار ایجاد شک و شبهه کند.

وقتی منابع فتوایی فقهای بزرگ از جمله امام خمینی (ره) را بررسی می‌کنیم به این نکته می‌رسیم که ایشان این دو را متفاوت از هم دیده‌اند؛ به این بیان که بر سر ریختن آب موضوعی غیر از فرو بردن سر در آب است. به اولی "غمس الرأس فی الماء" صدق نمی‌کند از این رو زیر آب دوش رفتن با روزه‌داری منافات ندارد و مبطل روزه نبوده و لازم نیست که روزه‌دار خود را از این جهت در مضیقه ببیند.

بنابر این روزه در صورتی باطل می‌شود که روزه‌دار همه سر را در آب ثابت و جاری مثل آب دریا و وان حمام و رودخانه فرو برد و یا اینکه آن را در زیر ناودان و آبشاری که آب زیادی از آن سرازیر است و حجم آب همه سر را مانند آب دریا و استخر فرا می‌گیرد، داخل کند. اما زیر آب دوش حمام و آبشار کم آب بردن سر مبطل روزه نیست؛ بنابراین حکم امام بر این است که استحمام مبطل روزه نیست و تنها در صورتی که روزه‌دار بترسد حمام رفتن باعث ضعف او می‌شود مکروه است.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در احکام مربوط به مبطلات روزه اشاره دارند که «آب ریختن روی سر توسط ظرف و مانند آن به صحت روزه ضرر نمی‌رساند.» هرچند فرد باید توجه داشته باشد اگر سر خود را به‌یک‌باره در خزینه یا تشت حمام فرو برد، روزه او باطل خواهد شد. همچنان که اتفاق نظر اکثر فقها این است که «اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو ببرد، بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل است و باید روزه‌ی آن روز را قضا کند.» و حتی برخی فقها مثل آیت الله شبیری زنجانی آن را حرام اعلام کرده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، بخار درون حمام را که ممکن است وارد حلق شود، مبطل ندانستند و در صورت کلی فرمودند «رفتن به حمام برای روزه‌دار اشکال ندارد، هرچند فضای حمام را بخار گرفته باشد. همچنین می‌تواند سر را به‌طور کامل زیر دوش ببرد، مشروط بر این که آب وارد حلق او نشود. البته به‌طور کلی اگر حمام رفتن باعث ضعف شود کراهت دارد.»

 

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حمام رفتن مبطل روزه نظافت مبطل روزه وارد حلق روزه دار زیر آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی یک روزه مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) قشم به مناسبت روز معلم

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام عابدین نجاتی زاده، مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام شهرستان قشم از برگزاری اردوی فرهنگی و تفریحی ویژه برنامه روز معلم و استاد با حضور حجت‌الاسلام حاجبی امام جمعه شهرستان خبر داد.

وی افزود: این اردو فرهنگی و تفریحی باحضور اساتید، کادر و خانواده ها در روستای گردشگری سهیلی برگزار شد.

مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام شهرستان قشم گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت هفته معلم و استاد با برنامه های متنوع از جمله؛ بازدید از جنگل های حرا با آلاچیق شناور،اقامه نماز جماعت مغرب و عشا ،دورهمی و خاطره گویی، خیر مقدم و تبریک این روز توسط مدیر مدرسه؛از برنامه های این اردوی یک روزه بود.

لازم به ذکر است برپایی سفره شام و تقدیر از اساتید توسط امام جمعه شهرستان و مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام شهرستان قشم و اهدای هدایایی به رسم یادبود، پایان بخش برنامه ها بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گچساران در چهاربیشه+ تصاویر
  • اردوی یک روزه مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) قشم به مناسبت روز معلم
  • پایان سفر دو روزه رئیس و مسئولان قوه قضائیه به هرمزگان
  • مارکو روزه: هدایت بایرن مونیخ؟ آن‌ها بدون مارکو روزه هم می‌توانند اوضاع فعلی را پشت سر بگذارند
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • سفر یک روزه رئيس سازمان زندان های کشور به بشاگرد
  • خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+عکس)
  • گروگانگیری ۳۰ روزه برای اخاذی ۱۰ میلیاردی | راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد
  • آغاز محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال
  • راهنمای انتخابی هوشمندانه در خرید چیلر تراکمی