Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@06:34:51 GMT

سند گویای تاریخ اداری شهرها در معرض نابودی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۴۱۵

سند گویای تاریخ اداری شهرها در معرض نابودی

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان‌های کوچک کم کم از خانه‌ها و ساختمان‌های دارای ارزش و حتی ملی خالی می‌شود. مهم نیست این شهرستان‌ها دارای میراث فرهنگی با ارزشی باشند یا نه. مهم نیست که در نزدیکی شهرهای توریستی بزرگ قرار گرفته باشند یا خیر. مهم این است که این شهرهای کوچک دارای بافت شهری هستند که مسئولانشان ترجیح می‌دهند، بناها را در بافت‌های تاریخی (که نامش را بافت فرسوده می‌گذارند،) بازسازی یا نوسازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل تک تک بناها حذف می‌شود تا جایی که بعد از چند سال دیگر بافت منسجمی از بناهای دارای ارزش نتوان پیدا کرد.

یکی از این شهرستان‌ها، کازرون است در استان فارس و نزدیک به مهمترین شهر گردشگری ایران یعنی شیراز. اما این موقعیت چه اهمیتی دارد؟ همین چند ساعت پیش بود که خبر رسید خانه قاجاری مختاری که بیش از ۲۰۰ سال قدمت داشته با مجوز شهرداری کازرون تخریب شده است. این روند از ده سال پیش تا کنون سرعت گرفته است. انگار ماراتنی به وجود آمده تا این تاریخ کازرون را از بین ببرند مبادا نسل بعد سندی داشته باشد که سکونت در کازرون قدمت دارد!

از طرفی در میان ساختمان‌های اصیل اداری ایران تعداد اندکی باقی مانده است. در شهرستان کازرون مانند بسیاری دیگر از شهرستان‌های کشور حال روز ساختمان‌های اداری اولیه مانند بافت تاریخی این شهرستان خوب نیست.

ساختمان‌های اصیل اداری از آن جهت دارای اهمیت است که تاریخ و قدمت استقرار نهادهای اداری و دولتی را در یک منطقه نشان می‌دهد و از آنجا که ساختار اداری و دولتی امروز در ایران به طور عمده به اواخر دوران قاجار و یا پهلوی اول باز می‌گردد، ساختمان‌های اداری و دولتی اصیل نیز از یک طرف هویت و اصالت یک نهاد دولتی را نشان می‌دهد و از طرف دیگر تاریخ گویای تحولات اداری و تاریخی یک شهر و یا منطقه است.

به عنوان نمونه ساختمان بلدیه کازرون که مربوط به اواخر دوران قاجار بود و در دهه ۱۳۶۰ تخریب شد، می‌توانست تاریخ استقرار شهرداری کازرون را به مانند یک سند زنده این شهر بازگو کند. علاوه بر ساختمان بادیه کازرون در سال‌های گذشته ساختمان‌های اداری اصیل دیگری مانند ساختمان اداره مالیه (اداره دارایی امروز) و یا ساختمان تلگراف‌خانه (اداره پست قدیم) نیز تخریب شدند تا هویت و آثار تاریخی استقرار ادارات به سبک دوران معاصر به عنوان نهادهای تمدنی جدید درک ازرون از میان رفته باشد.

به تازگی نیز زمزمه‌هایی از احتمال تخریب یک ساختمان اداری اصیل دیگر در کازرون به گوش می‌رسد. در همین ارتباط خبرهایی به گوش می‌رسد که ساختمان اداری هلال احمر کازرون با نام اولیه ساختمان سازمان شیروخورشید سرخ در معرض تخریب یا از دست دادن حریم تاریخی خود است.

ساختمان هلال احمر کازرون با نام سازمان شیر و خورشید چند دهه پیش از انقلاب اسلامی در این شهر مستقر شد تا کار امدادرسانی داوطلبانه در بخش‌هایی از جنوب غرب ایران را عهده دار باشد. این ساختمان در جریان حوادث و زلزله‌های بزرگی که در منطقه زلزله خیز کازرون طی چند دهه گذشته روی داده است، سرشار از خاطرات تلخ و شیرین امدادرسانان و داوطلبان است.

نام ساختمان به نام یک نویسنده مشهور ایرانی گره خورده و در این ارتباط گفته شده این ساختمان شکیل و زیبا به دستور رسول پرویزی، نویسنده داستان مشهور «شلوارهای وصله دار» ساخته شده است. رسول پرویزی در سال ۱۳۳۶ نخستین و معروف‌ترین مجموعه داستان خود با نام «شلوارهای وصله‌دار» را منتشر کرد و پس از آن برخی مناصب حکومتی از جمله ریاست لژیون خدمتگزاران بشر به عنوان یک بنیاد امدادرسان را عهده دار شد و احتمال داده می‌شود که در همین دوران نیز او ساخت ساختمان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در کازرون را پیگیری کرده است.

البته، پیگیری ساختمان هلال احمر ایران در کازرون از سوی رسول پرویزی بی ارتباط با نسبت او با کازرون نبود. این نویسنده نامدار ایرانی اهل دشتستان بود و مادرش از اهالی کازرون و شاید تعلق خاطرش به شهر مادری باعث شده بود تا او به فکر احداث یک ساختمان پر اعتبار در کازرون باشد.

ساختمان‌های ساخته شده در این برهه غالباً با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی مناطق گرم و خشک ساخته شده‌اند و اگر چه ساختمان هلال احمر کازرون که با مصالح بومی ساخته نشده است اما ارتباط نزدیکی با معماری تاریخی کازرون دارد. از جمله تاق نماهای دور این بنا برای تلطیف نور و گرمای منطقه و استفاده از رنگ سفید در نمای این ساختمان یادآور بناهای تاقی و نمای گچی در معماری کازرون است.

حال با سپری شدن بیش از نیم قرن از عمر ساختمان هلال احمر کازرون به عنوان یکی از ساختمان‌های اداری قدیم این شهر که سند زنده بخشی از تاریخ اداری این منطقه است، تخریب آن چگونه قابل توجیه خواهد بود؟

حتی اگر بودجه لازم برای ساختن یک بنای جدید برای ساختمان هلال احمر موجود باشد سوال اینجا است که چرا این ساختمان جدید در جای دیگری از شهر کازرون ساخته نمی‌شود تا هم جمعیت هلال احمر در منطقه جنوب غرب فارس از پشتیبانی و امکانات بیشتری برخوردار باشد و هم با مرمت ساختمان اولیه این جمعیت امدادرسان، بخشی از تاریخ اداری منطقه کازرون نیز حفظ شود. حتی برخی استدلال‌ها مبنی بر حذف فضای سبز و درختان کهنسال نارنج در فضای ساختمان هلال احمر با هدف احداث ساختمان اداری جدید به معنای حذف حریم و فضای دل انگیز و چشم انداز باغ کوچک هلال احمر کازرون است که باز هم آثار مخرب غیرقابل جبرانی را بر یک ساختمان اداری تاریخی وارد خواهد کرد.

شاید امروز نتوانیم ارزش ساختمان‌های اداری قدیم ایران و از جمله در منطقه کازرون را به خوبی درک کنیم، اما نسل‌های آینده ارزش تاریخی ساختمان‌های اولیه اداری در یک شهر را به خوبی خواهند فهمید. بر این اساس آیا حذف ساختمان‌های اداری قدیمی جز به معنای حذف تاریخ اداری یک شهر است؟ اگر این چنین نیست، پس چه اصراری بر حذف و تخریب یک ساختمان اداری اصیل است. آیا نمی‌توان به جای تخریب یک ساختمان شناسنامه دار و معتبر، ساختمان جدید را در جای دیگری ساخت؟

کد خبر 5191828 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی کازرون بناهای تاریخی شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش واکسن کرونا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ویروس کرونا سازمان زندان ها سازمان تامین اجتماعی تهران شهر تهران ماه مبارك رمضان قوه قضاییه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره محسن حاجی میرزایی ساختمان هلال احمر ساختمان های اداری هلال احمر کازرون ساختمان اداری تاریخ اداری یک ساختمان شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر

ایسنا/بوشهر مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر از آماده باش کامل نیروهای امدادی و عملیاتی این استان در پی صدور هشدار سیل در روزهای پایانی هفته خبرداد.

به گزارش ایسنا، احسان ایزدپناه بعداز ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: حسب اعلام هشدار از سوی سازمان هواشناسی و همچنین سازمان امداد و نجات همه نیروهای عملیاتی این استان در حالت آماده باش کامل می‌باشند.

وی گفت: از هم استانی‌های می‌خواهیم به هشدارهای سازمان هواشناسی توجه کنند و همچنین از حضور در ارتفاعات و مسیر رودخانه های فصلی جداً خودداری کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه حادثه شماره ۱۱۲ ندای امداد به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به هموطنان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گم‌شدن دخترک کلاله‌ای/جستجو در روز سوم، اثری از «یسنا» نشد
  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • ۳ روز از مفقود شدن یسنا گذشت؛ اعزام بالگرد به منطقه
  • جست‎جو برای یافتن دختر ۴ ساله در کلاله
  • جست‎جو برای یافتن کودک ۴ ساله در کلاله/ نیروهای کمکی اعزام شدند
  • دانشجویان معترض ساختمان اداری دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند+ فیلم
  • دانشجویان معترض با شعار "انتفاضه" ساختمان اداری دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند (+عکس)
  • بسیج نیروهای امدادی گلستان برای یافتن کودک ۴ ساله
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است