Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:36:43 GMT

تاخت و تاز کرونا در مشهد در سایه نادیده گرفتن محدودیتها

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۴۹۲

تاخت و تاز کرونا در مشهد در سایه نادیده گرفتن محدودیتها

تعطیلات و سفرهای نوروزی طوری به ویروس کرونا جان داد که به سرعت و در کمتر از ۲ هفته آمارهای مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ از ۷۰ نفر در اواخر اسفندماه پارسال و اوایل فروردین ماه امسال به بیش از ۴۰۰ نفر در روزهای اخیر رسیده‌ است و موج چهارم کرونا با سرعت انفجاری رقم خورد.
طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، آمار قربانیان هفته گذشته در کشور هزار و ۸۰۰ تن و شمار بستری شدگان ۲۰ هزار نفر بوده است و هم اکنون نیز ۴۳ هزار تن در بیمارستانهای سراسر کشور بستری هستند که پیش بینی می شود این رقم به ۶۰ هزار نفر افزایش یابد و این درحالی است که میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرهای قرمز و نارنجی حدود ۴۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محدودیت‌های کرونایی نیز که به دنبال آغاز موج چهارم اوجگیری این ویروس از ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ اعمال و منجر به تعطیلی مشاغل گروه ۲، سه و چهار در شهرهای با وضعیت قرمز شد به صورت کامل اجرا نمی‌شود و اغلب اصناف با کرکره‌های نیمه باز مشغول فعالیت هستند حال آن که این گونه ساده‌انگاری و سهل‌انگاری ها می‌تواند کشور را به شرایط و وضعیت بدتری از لحاظ شیوع افسارگسیخته این ویروس دچار سازد.
در خراسان رضوی نیز ۱۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا، ۱۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارند و کرونا روزانه حدود ۲۰ قربانی می‌گیرد.

کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز از شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی است که باید مشاغل گروه ۲، سه و چهار  در آن تعطیل باشند اما با گشتی در شهر با خلاف این مهم مواجه هستیم.


کاسبی با کرکره‌های نیمه‌باز
طبق گزارش میدانی خبرنگار ایرنا، در بسیاری از خیابانها و بلوارهای اصلی شهر نظیر بلوار معلم، آزادشهر، احمدآباد، بلوار مجد، خیابان امام‌ خمینی، خیابان امام رضا (ع) و بلوار جمهوری اسلامی اصناف و مغازه‌ها طبق روال عادی باز و برخی از فروشگاه‌ها نیز با کرکره‌های نیمه باز مشغول فعالیت هستند.
مغازه‌داران نیز به صورت شیفتی در بیرون از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها کشیک می‌کشیدند تا چنانچه گشت‌های نظارتی وارد آن محدوده شوند همدیگر را آگاه سازند و کرکره‌ها را پایین بیاورند.
یکی از این کاسبان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص عدم تمکین از مصوبه ستاد کرونا و فعالیت واحد صنفی‌اش گفت: با تعطیلی ما چه کسی پاسخگوی چکهایمان در بازار است؟
وی اضافه کرد: به جای این که اصناف را تعطیل و خسارت ما را بیشتر کنند باید از ابتدای نوروز جلوی سفرها را می‌گرفتند، کسبه که نمی‌توانند به دلیل خوشگذرانی یک عده از درآمد و سفره خانواده خود بزنند.
یکی دیگر از این بازاریان گفت: با یک هفته تعطیلی حدود ۲۰ میلیون تومان متضرر می‌شویم، در دوران کرونا به اندازه کافی خسارت بر بازاریان وارد شده است و دیگر نمی‌توانیم خسارت بیشتر از این را تحمل کنیم.


عدم تمکین بیش از ۵۰ درصد از اصناف از محدویتهای کرونایی
بنا به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بر اساس بررسی صورت گرفته کمتر از ۵۰ درصد اصناف به دستورالعمل تعطیلی واحدهای صنفی گروههای ۲، سه و چهار تمکین کرده‌اند و حتی با وجود سهولت اعمال تعطیلی‌ها بیشتر مراکز تجاری و پاساژها نیز از تعطیلی تبعیت نکرده‌اند.
دکتر مهدی قلیان‌اول احساس مسوولیت شهروندان را نسبت سلامتی‌شان موجب قطع چرخه انتقال ویروس کرونا بیان و اضافه کرد: مطابق آمار هفته پیش شمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در خراسان رضوی ۲ رقمی شده به طوری که تعداد فوت روزانه ناشی از آن به ۱۰ تا ۲۰ نفر رسیده است.
وی افزود: هم‌اینک تعداد کل بیماران بستری ناشی از کرونا در بیمارستانهای این استان هزار و ۴۲۴ نفر است در حالی که این تعداد ابتدای امسال ۴۸۰ نفر بود همچنین در حال حاضر شمار بستری شدگان کرونا در خراسان رضوی سه برابر شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: با توجه به شیوع موج جدید کرونا، اگر شهروندان علائمی از قبیل حساسیت، سوزش چشم، کوفتگی بدن، سردرد و بیماری گوارشی احساس کردند فرض را بر ابتلا به ویروس کرونا گذاشته و با مراجعه به پزشک و یا مراکز جامع سلامت آزمایش کرونا بدهند.
قلیان افزود: این افراد حتی در صورتی که آزمایششان مثبت نبود باز هم خود را مبتلا به کووید۱۹ تلقی کنند مگر خلاف آن ثابت شود و همچنین اگر از نظر شغلی این امکان را دارند حتما خود را در منزل قرنطینه کنند.


مهر و موم ۱۸۸ واحد صنفی در مشهد
کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه، تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون شهری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته به آن جزء مشاغل گروه یک هستند.

همچنین مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی، نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تأمین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)، رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، مراقبتی، آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی (جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه‌ها، خشکشویی‌ها و آرامستان‌ها از دیگر مشاغل گروه یک هستند که در شرایط قرمز کرونایی مجاز به فعالیت هستند اما بقیه مشاغل خارج از این گروه اجازه فعالیت ندارند.
گشت‌های مشترک بازرسی از ۲۲ فروردین ماه و با ممنوع شدن فعالیت صنوف مربوط به مشاغل گروه‌های۲، سه و ۴ در شهر مشهد به دلیل قرار گرفتن در وضعیت حاد شیوع کرونا (قرمز) در سطح شهر فعال شده‌اند و با تخلفات برخورد می‌کنند.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ۲۲ فروردین ماه با آغاز محدودیت‌های کرونایی در مشهد تا کنون  ۱۶۰ گشت مشترک در این شهر انجام شده که منجر به صدور ۱۲ هزار و ۵۷۴ تذکر شفاهی و ۷۵۱ مورد اخطار کتبی شده ‌است.
امیر دلداری افزود: همچنین ۲۳۱ مورد فرم جریمه طی این مدت تنظیم شد و ۱۸۸ واحد صنفی متخلف نیز مهر و موم شد و مهر و موم واحدهای صنفی متخلف تا ۱۵ روز پس از رفع محدودیت‌ها خواهد بود.
وی ادامه داد: از آغاز اعمال ممنوعیتهای کرونایی در این شهر، ۶۰ درصد از مشاغل مشمول این موضوع از ممنوعیت فعالیت‌ها تبعیت کرده و مغازه‌های خود را بسته اند.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: خط قرمز ما سلامت شهروندان است، واحدهای صنفی بنگاه‌های اقتصادی زود بازده هستند اما در شرایط کنونی، سلامت شهروندان بر مشکلات اقتصادی ارجحیت دارد. 
دلداری افزود: باید مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا و محدودیت‌های وضع شده رعایت شود تا هر چه سریعتر از این موج عبور کنیم و از وضعیت تعطیلی خارج شویم.همچنین شهروندان نیز باید رعایت کنند و جز برای موارد ضروری از خانه خارج نشوند تا از این شرایط عبور کنیم.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون نیز ۶۳۵ گشت مشترک بازرسی اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی، اداره نظارت بر اماکن، مراکز بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت از مشاغل و اصناف انجام شده و ۳۹۵ واحد صنفی متخلف مهر و موم شده ‌است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: تا کنون هزار و ۱۸ اخطار کتبی و ۳۷۱ فرم جریمه برای متخلفان در مشهد تنظیم شده‌ است که در کنار بی توجهی به رعایت منع فعالیت، تخلفاتی چون گرانفروشی، کم‌فروشی، صادر نکردن فاکتور و درج نکردن قیمت مشمول جریمه شده است.
دلداری افزود: در هر صورت تنها راه خروج از وضعیت قرمز کرونایی، رعایت دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هاست و تا زمانی که در وضعیت قرمز کرونایی باشیم محدودیتها نیز برقرار خواهد بود و اصناف بدانند که اگر از تعطیلی چندروزه تمکین نکنند ممکن است این وضعیت و تعطیلی‌ها ادامه دارتر شود.

برچسب‌ها ستاد کرونا اینترنت کرونا ویروس کرونا مشهد ستاد ملی قلیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد احمدآباد شهر مشهد آزادشهر پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد کرونا اینترنت کرونا ستاد کرونا اینترنت کرونا ویروس کرونا مشهد ستاد ملی قلیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد احمدآباد شهر مشهد آزادشهر اخبار کنکور قرمز کرونایی خراسان رضوی ویروس کرونا وضعیت قرمز فروشگاه ها محدودیت ها مشاغل گروه واحد صنفی مهر و موم کرکره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ اردیبهشت، آخرین مهلت اصناف برای دریافت شناسه یکتا

 نبی پور عضو هیات رییسه و دبیر اتاق اصناف مرکز استان یزد گفت: بر اساس اعلام مرکز پایش و بهبود مراکز کسب و کار کشور همه اصناف باید تا این تاریخ با مراجعه به درگاه ملی مجوز‌ها و بارگذاری مدارک لازم این شناسه را دریافت کنند.

وی افزود: دریافت این شناسه به منزله پروانه کسب الکترونیکی آنان خواهد بود و اصنافی که تا تاریخ یاد شده این اقدام را انجام ندهند از همه خدمات دولتی از جمله امور بانکی و تامین اجتماعی محروم خواهند شد.


در حال حاضر بالغ بر ۵۱ هزار پروانه کسب کاغذی در استان یزد وجود دارد که باید به شناسه یکتا تغییر کنند و تاکنون تنها کمتر از ۲۰ درصد صاحبان صنوف برای این کار اقدام کرده اند.


شفافیت مالی و پیشگیری از سوء استفاده از مجوز‌های کسب اصلی‌ترین دلیل این اقدام ملی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فیلم| حل مشکلات اصناف در میز خدمت
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • پیروزی تیم فوتسال اتاق اصناف برکارگران شهرداری
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • فیلم/ جنگ سایه‌ها بین ایران و اسرائیل
  • ۲۵ اردیبهشت، آخرین مهلت اصناف برای دریافت شناسه یکتا
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • همایش بزرگ عفاف و حجاب اصناف شهرستان‌های غرب البرز برگزار می‌شود
  • مشهد رکورددار هوای ناسالم است/ پاک‌ترین هوا سهم ارومیه شد