Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:24:00 GMT

لزوم نگاه چند وجهی در نظام شهرسازی کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۶۲۰

لزوم نگاه چند وجهی در نظام شهرسازی کشور

سامانه‌های شهرسازی در شهرهای کشور صرفاً سامانه‌هایی هستند که مجوزهای ساخت‌وساز و نگهداری سوابق کالبدی را در بر می گیرند و مدیریت و برنامه‌ریزی به هنگام در حوزه‌های کاربری‌ها و فعالیت‌ها، اقتصادی و اجتماعی و غیره در آن‌ها تعریف و طراحی نشده است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد نظام شهرسازی پویا و همه‌جانبه گرا باید علاوه بر سامانه‌های سه‌بعدی که وضعیت کالبدی را مدیریت ، برنامه‌ریزی، نظارت و پایش می‌کند در دیگر حوزه‌ها نظیر کاربری‌ها و فعالیت‌ها، حمل‌ونقل و ترافیک ، محیط‌زیست و اکولوژی، حوزه‌های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی نیز سامانه‌هایی را تعریف و تلفیق گزارش‌ها تحلیلی مبنای برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های خرد و کلان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر صرفا در حوزه کالبدی و به صورت محدود و تقلیل گرا این ساختار وجود دارد و در هیچ یک از حوزه های دیگر سامانه های تخصصی و شبیه ساز و مدل ساز و تحلیل گری نیست.

پیگیری نظام جامع شهرسازی با توصیفات فوق‌الذکر ابزار قدرتمند و رافع بسیاری از چالش‌ها و معضلات وضعیت موجود شهرسازی و معماری کشور است.

فقدان نظام جامع و چالش عدم کنترل و نظارت موثر بر برنامه ها و اقدامات شهرها در حوزه شهر سازی و معماری و همچنین صدور مجوزها و ساخت و سازها موجب وقوع حجم عظیم تخلفات، ناهماهنگی‌ها و همپوشانی‌های غیر ضروری در برنامه ها و عملکرد شهرهای کشور و به دنبال آن تضییع مادی و معنوی گسترده منابع کشور در این حوزه شده است.با عنایت به مراتب فوق و مجموعه چالش ها و ناهماهنگی های موجود  هیات وزیران به پیشنهاد دو وزارتخانه کشور و امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات  طی ابلاغیه شماره 131505 / ت 56576ه مورخ 14/11/1399 «آیین‌نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارائه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت‌وساز در کل کشور و تسهیل فرایندهای مربوط» را صادر کرده است.

 با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع مدیریت و برنامه ریزی شهر سازی و معماری شهر های کشور و رویکرد تقلیل گرای این ابلاغیه که منحصر به کنترل مجوزها ی ساخت و ساز و ساماندهی فرایندهای مرتبط است، به نظر می رسد رویکرد جامع مشتمل بر انعکاس فرایندهای مطالعاتی و پژوهشی، اجرایی و عملیاتی و پایشی بر سامانه ها است و موضوع شهر سازی نیز در تمام حوزه های کالبدی،عملکردی،حمل و نقل و ترافیکی،زیست محیطی،اقتصادی و اجتماعی باید تعریف و پیگیری شود.

 با این توصیفات موارد ذیل قابل‌توجه و تأمل است:

1- شایسته است سامانه یکپارچه شهرسازی در مقیاس ملی به‌صورت جامع تعریف‌شده و مجموعه نیازهای کلیه وزارتخانه‌ها و شهرهای کشور و سکونتگاه‌ها را پاسخگو باشد.

2- رویکرد ابلاغیه در حوزه حکمرانی بوده و تسهیل فرایندها در صدور مجوزها مطمح نظر است درصورتی‌که مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه شهرسازی اساساً و اصولاً موضوع چند سطحی و پیچیده است و اصلاح رویه یک‌سویه نگرانه گذشته لازم و ضروری است. با توسعه نظری و عملی ابلاغیه امکان تأمین اهداف کمی و کیفی از سطح حکمرانی تا شهرسازی و محلی امکان‌پذیر است.

بدین منظور لازم است شوراهایی مدیریتی و تخصصی در آیین‌نامه به‌صورت مشخص تعیین شود تا فرایند تعریف سامانه جامع و موضوعات مرتبط با اجرا را، پشتیبانی کنند.

همچنین شوراهای مدیریتی و کارگروه‌های تخصصی باید به‌صورت مستمر سامانه ملی و یکپارچه را پایش و موانع و نیازها را مرتفع کنند.

3- سامانه شهرسازی علاوه بر تعریف زیرسامانه در حوزه کالبدی(به‌صورت سه‌بعدی)  باید زیرسامانه‌های دیگر در حوزه‌های مدیریت کاربری‌ها و فعالیت‌ها، حمل‌ونقل و دسترسی‌ها، زیست‌محیطی ،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی را تعریف و عملیاتی کنند و مانع یک‌سویه نگری موجود در حوزه شهرسازی شوند.

4- موضوع شفافیت و مشارکت با تعریف ساختار فعالیت تشکل‌های تخصصی ، حرفه مندان و پژوهشگران در سامانه جامع و یکپارچه موردتوجه قرار گیرد.

5- با توجه به گستردگی و تنوع شهرها و سکونتگاه‌ها در کشور سامانه قابلیت و انعطاف‌پذیری لازم به‌منظور در نظر گرفتن اقتضائات مکانی و زمانی را در خود پیش‌بینی کند.

6- با توجه به کثرت شبیه‌سازها و مدل‌ها که در هریک از حوزه‌ها تعریف و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند سامانه باید به‌گونه‌ای تعریف شود که امکان اتصال و ارتباط با این ابزارها ذیل نظارت شوراها و دبیرخانه‌های مدیریتی و تخصصی قابل پیش‌بینی باشد.

7- موضوعاتی مثل  سامانه ملی ثبت املاک و اسکان کشور،سامانه بیمه تأمین اجتماعی، سامانه استاندار و غیره در اتصال و پیوند با  سامانه ساخت‌وساز  تعریف شود.

با نگاهی به تجربیات گذشته به نظر می‌رسد سامانه یکپارچه‌ای در سه حوزه مطالعات طرح‌های شهری، صدور مجوزهای قانونی، اجرا و پایش ساخت‌وسازها به‌صورت کلی باید تعریف شود.

این سامانه یکپارچه شامل زیرسامانه‌های متعدد و مرتبط در مقیاس ملی است و مجموعه فعالیت‌ها را در سه حوزه کلی فوق را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

 به‌بیان‌دیگر شایسته است سامانه‌ای جامع طراحی شود که سه حوزه مطالعات ، پژوهش‌ها و طرح‌های توسعه شهری، صدور مجوزها و نظارت و کنترل بر اجرا و پایش مستمر طرح‌ها و ساخت‌وسازها را به‌صورت هم‌زمان در نظر گرفته و بستر ارتباط و اتصال مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان و نهادهای ذیربط و ذیمدخل در حوزه شهرسازی و معماری باشد.

برچسب‌ها وزارت راه و شهرسازی پروژه ساختمانی شرکت بازآفرینی شهری ایران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی پروژه ساختمانی شرکت بازآفرینی شهری ایران وزارت راه و شهرسازی پروژه ساختمانی شرکت بازآفرینی شهری ایران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اخبار کنکور فعالیت ها صدور مجوزها برنامه ریزی حوزه شهر سامانه ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصه‌ها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، گفت: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: کار ویژه بانوان با رویکرد اسلامی در قم نیازمند رویکردهای ویژه محتوایی است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه، اخلاق و فقه سه زاویه دید هستند که در عمق دانش تحول آفرین می‌شوند، بیان کرد: این سه زاویه دید با شعار محقق نخواهند شد بلکه باید در لایه‌های عملیاتی به آن توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصه‌ها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، عنوان کرد: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: علت این اتفاق این بود که شیخ بهایی بر فقه و معارف الهی مسلط و در علوم روز نیز صاحب نظر بودند و امروز باید به پرورش چنین افرادی توجه داشته باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، خاطرنشان کرد: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیاده‌سازی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در موضوع زن الگوهایی در جامعه خلق کرده است، افزود: دشمن از این موضوعات آگاهی دارد ولی تلاش می‌کند با بزرگ‌نمایی نقاط ضعف این دستاوردها را نادیده بگیرد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه منطق زن مسلمان پیشتاز موفق در عرصه‌های گوناگون و متعهد به ارزش‌های الهی الگوی مدنظر انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این الگو باید ساخته شده و در متن تمام کارها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید دانشگاه حضرت معصومه(س) به طور ویژه به این موضوع بپردازد، اظهار داشت: ارتباط دانشگاه با جامعه الزهرا(س) باید موجب نقش آفرینی‌های مشترک شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید بنیه علمی قوی داشته باشد، بیان کرد: بعد بین‌المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) می‌تواند به عنوان یک محور مهم در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه البته در درجه نخست باید دانش فنی لازم در این دانشگاه تولید شود، گفت: در عصری قرار داریم که دشمنان از بسیاری از اقدامات خود ناامید شده و کارزار فرهنگی سنگینی را به وجود آورده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه حضور اثرگذار در این کارزار فرهنگی است، مطرح کرد: جامعه خوبی داریم و اگر حوزه و دانشگاه به خوبی نقش آفرینی کنند، وضعیت بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • وحیدی: ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس تعریف شده است
  • تعریف قریب ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • وجود ۴۷۵ نقطه پرتصادف در جاده های کشور
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان