Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@15:47:34 GMT

دستگیری ۱۲۳ مجرم میراث تاریخی در آذربایجان‌شرقی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۷۹۹

دستگیری ۱۲۳ مجرم میراث تاریخی در آذربایجان‌شرقی

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: طی سال گذشته تعداد ۱۲۳ نفر از مجرمان و عاملان تعرض به میراث فرهنگی استان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ کاظم داداشی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به تعدد بالای آثار و اماکن تاریخی در آذربایجان شرقی و  لزوم حفاظت و صیانت هر چه بهتر از این مواریث، یگان حفاظت میراث فرهنگی مستمر از مکان‌های تاریخی بازدید و با متخلفانی که به صورت پایشی و گزارش مردمی شناسایی شده‌اند، از طریق مراجع قانونی برخورد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به میزان بازدیدهای  صورت گرفته از ابنیه و اماکن تاریخی و فرهنگی استان طی سال گذشته اشاره و اضافه کرد: طی سال گذشته تعداد یکهزار و ۹۰۲  مورد بازدید از آثار، ابنیه، حرایم تاریخی و پایگاه‌های مستقر در شهرستان‌های آذربایجان شرقی توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی صورت گرفته است.

داداشی ادامه داد: در راستای عملکرد حوزه یگان حفاظت میراث فرهنگی استان طی پارسال،  این نهاد نظارتی و انتظامی با ۴۳ مورد جرایم علیه میراث فرهنگی نظیر خرید و فروش غیر مجاز اموال تاریخی، حفاری غیرمجاز، استفاده غیرقانونی از فلزیاب، تجاوز به حریم و تخریب آثار تاریخی از طریق مراجع قانونی برخورد کرده است.

به گفته وی بیشترین میزان ارتکاب جرایم طی سال گذشته به ترتیب در شهرستان‌های تبریز، مراغه، کلیبر، خداآفرین و بستان‌آباد بوده است.

داداشی اضافه کرد: از مجموع دستگیر شدگان حوزه میراث فرهنگی استان در سال گذشته، ۱۱۳ نفر از افراد بومی و ۱۰ نفر غیربومی بوده‌اند.

وی افزود: به دنبال اقدامات یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی طی سال گذشته، یکهزار و ۹۲۴ مورد شی تاریخی کشف‌ شد که از این میان چهار نمونه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت که سه مورد جزو اشیا تاریخی و یک مورد بدل شناسایی شد.

داداشی اظهار داشت: با توجه به اینکه حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی وظیفه‌ای همگانی است، از این رو  باید تمام آحاد مردم در پیشگیری از هرگونه آسیب مرتبط با این مواریث ارزشمند، همراه اداره کل میراث فرهنگی استان باشند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته همراهی مردم آذربایجان شرقی در این خصوص چشمگیر بود، گفت: پارسال تعداد ۱۲۷ مورد گزارش مردمی در خصوص اقدامات علیه میراث‌ فرهنگی در یگان حفاظت استان به ثبت رسید.

داداشی با تاکید بر اینکه تعامل مستمر مردمی با یگان حفاظت را عاملی مؤثر در ارتقای امنیت مواریث تاریخی خواند و گفت: بدون تردید مردم در این زمینه نقش مهم و محوری دارند.ایرنا


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میراث فرهنگی استان یگان حفاظت میراث آذربایجان شرقی طی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه

به‌گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه‌زاده با اعلام این خبر گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

حمزه‌زاده گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6090403

دیگر خبرها

  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی