Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:52:13 GMT

عملیات بازار باز با هدف ثبات نرخ سود در بازار بین بانکی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۹۰۰۳

عملیات بازار باز با هدف ثبات نرخ سود در بازار بین بانکی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، هومن کرمی، رئیس دایره معاملات اوراق بهادار بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی هر بانک مرکزی بحث کنترل تورم و ثبات قیمت هاست، گفت: در دهه‌های گذشته هر کدام از بانک‌های مرکزی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کردند که مهم‌ترین آن نیز کنترل کل‌های پولی مانند حجم نقدینگی یا پایه پولی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با گذشت چند دهه و با تکامل یافتن سیاست پولی و مباحث مربوط به اقتصاد کلان، بانک‌های مرکزی به این نتیجه رسیدند که ابزار نرخ سود می‌تواند کاراتر باشد. نمونه‌های خیلی موفقی هم در دیگر کشورها داریم که از طریق این ابزار توانستند به اهداف سیاستی خود دست پیدا کنند.

کرمی افزود: از همین رو بانک مرکزی تصمیم گرفت از سال گذشته از ابزار عملیات بازار باز برای کنترل و مدیریت نرخ سود بازار بین بانکی استفاده کند. در واقع اگر بخواهیم به کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها به عنوان هدف نهایی بنگریم، می‌توانیم نرخ سود سیاستی را در بازار بین بانکی به عنوان هدف میانی در نظر بگیریم. یعنی در واقع با توجه شرایط موجود و چشم اندازی که برای اقتصاد کلان از هر نظر متصور هستیم، با توجه به شرایط اقتصاد کلان یک نرخ سودی را تعیین کنیم که آن نرخ سود بتواند ما را در میان مدت به نرخ تورم هدف برساند.

وی گفت: نرخ سود سیاستی در بانک مرکزی تعیین شده که با استفاده از عملیات بازار باز توانستیم به آن دست یابیم و در حال حاضر هم هدفمان ثبات نرخ سود بازار بین بانکی است.

رئیس دایره معاملات اوراق بهادار بانک مرکزی ادامه داد: البته ممکن است هر زمان با توجه به تغییر فضای اقتصادی یا نرخ تورم هدف، نرخ سود سیاستی بازنگری شود و بعد از بازبینی و تصویب نرخ سود بازار بین بانکی، ما با استفاده از خرید و فروشی که در عملیات بازار باز در بازار بین بانکی انجام می‌دهیم، نرخ سود بازار بین بانکی را به نرخ سود سیاستی جدید می‌رسانیم.

کد خبر 5192734

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک مرکزی ایران عملیات بازار باز نرخ سود بین بانکی سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت نفت قیمت دلار تولید نفت بورس تهران بانک مرکزی ایران قیمت مرغ سهام عدالت شاخص کل بورس اقتصاد آمریکا وزارت جهاد کشاورزی بازگشت ارز صادراتی ویروس کرونا بازار سرمایه نرخ سود بازار بین بانکی عملیات بازار باز نرخ سود سیاستی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۹۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند