Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@09:59:29 GMT

کدام بیمه نامه اتومبیل را خریداری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۹۰۸۳

کدام بیمه نامه اتومبیل را خریداری کنیم؟

خبرگزاری آریا - وقتی صحبت از بیمه خودرو می‌شود، نام دو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو تداعی می‌شود. البته بیمه حوادث راننده نیز قبلاً شاخه‌ای از بیمه خودرو به شمار می‌آمده است که در حال حاضر و با توجه به تغییراتی که در قانون بیمه شخص ثالث صورت گرفته است، دیگر به عنوان یک محصول بیمه‌ای مستقل در نظر گرفته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وقتی صحبت از بیمه خودرو می‌شود، نام دو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو تداعی می‌شود. البته بیمه حوادث راننده نیز قبلاً شاخه‌ای از بیمه خودرو به شمار می‌آمده است که در حال حاضر و با توجه به تغییراتی که در قانون بیمه شخص ثالث صورت گرفته است، دیگر به عنوان یک محصول بیمه‌ای مستقل در نظر گرفته نمی‌شود.
تفاوت بیمه شخص ثالث و بیمه سرنشین در چیست؟ در هنگام مراجعه به مراکز بیمه، کدام یک از انواع بیمه بیشتر می تواند کمک رسان ما باشد؟
روابط عمومی بیمه حافظ در این یادداشت به ارائه توضیحات و ابهاماتی که مالکان خودرو با دو اصطلاح بیمه سرنشین و بیمه شخص ثالث در هنگام بیمه مواجه می شوند، پرداخته است که در ادامه به آن می پردازیم.
یکی از رایج ترین اصطلاحات بیمه ای، بیمه شخص ثالث است که هرسال باید رانندگان خودرو خود را به بیمه کنند و یک نوع بیمه اجباری می باشد اما آیا بیمه سرنشین نیز یک بیمه اجباری می باشد؟
بیمه شخص ثالث
براساس قانون کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی موظف هستند خود را در برابر اشخاص ثالث نزد یکی از شرکت های بیمه ای که مجوز بیمه مرکزی دریافت کرده بیمه نمایند که این بیمه نامه به طور کلی 2 نوع خسارت را تحت پوشش قرار می دهد:
1: خسارت های مالی: شامل کلیه خسارت های مالی که از محل مسئولیت راننده در حوادث راننده متوجه اشخاص ثالث می شود به عبارت دیگر، خسارتهای وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق(تحت مالکیت)شخص ثالث.
2: خسارت های جانی: خسارت ها و غرامت های جانی مانند فوت، نقص عضو، ازکار افتادگی دائم یا موقت و همچنین هزینه های پزشکی است که در اثر حادثه رانندگی ایجاد می شود و باتوجه به محاکم قضایی از محل بیمه نامه جبران می شود. خسارت جانی شامل: دیه جرح + دیه فوت + دیه نقص عضو + هزینه درمان می باشد.
شخص ثالث کیست؟
به‌طورکلی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر در صحنه تصادف به ‌جز راننده مقصر حادثه، شخص ثالث به‌ حساب می‌آیند. حال این شخص ممکن ‌است اصلا در صحنه تصادف حضور نداشته ‌باشد و فقط خودروی او خسارت دیده‌ باشد.
هم‌چنین ممکن‌است شخص ثالث در برخی حوادث یک شخص حقوقی یا شرکتی که اموالش آسیب دیده‌ است، باشد؛ بنابراین تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی زیان‌دیده از حادثه به ‌غیر از راننده مقصر، واجد شرایط دریافت غرامت تحت بیمه‌نامه شخص ثالث هستند.
*نکته مهم: اگر بیمه شده در طول بیمه نامه دارای تصادف نبود و خسارتی دریافت نکرده باشد می تواند از تخفیفات مشخص شده استفاده کند.
بیمه سرنشین
این بیمه نامه برای جبران خسارت خود راننده مقصر می باشد. بیمه نامه سرنشین مخصوص راننده است. این نوع از بیمه‌های خودرو، مربوط به خسارت‌های واردشده به راننده مقصر است. به‌موجب تبصره 6 ماده اول قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه سرنشین همراه با بیمه شخص ثالث به صورت مکمل ارائه می‌شود؛ پس می‌توان این نوع بیمه را نیز اجباری دانست.
سرنشین کیست؟
سرنشین فردی است که از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن چنانچه بر اثر حوادث وسیله نقلیه آسیب ببیند طبق تعریف بیمه نامه،سرنشین تلقی می گردد.
نتیجه گیری: شما هرساله باید وسیله نقلیه خود را بیمه شخص ثالث کنید و یک نوع بیمه اجباری می باشد و بیمه سرنشین تنها مختص به خود راننده می باشد و تحت پوشش بیمه شخص ثالث می باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بیمه شخص ثالث بیمه خودرو راننده مقصر بیمه سرنشین بیمه اجباری بیمه نامه بیمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۹۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت سرنشینان خودرو سوختبر

آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ علی اکبر مرادی در تشریح این خبر گفت: ماموران یگان امداد شهرستان بندر خمیر حین گشتزنی در یکی از محور‌های مواصلاتی شهرستان، به یکدستگاه خودرو وانت نیسان پلاک مخدوش و حامل سوخت قاچاق مشکوک شده و دستور توقف دادند.

وی افزود: متاسفانه راننده بدون توجه به دستور ایست پلیس و علائم هشدار دهنده با افزایش سرعت اقدام به فرار کرد که پس از طی مسافتی تعقیب و گریز خودرو حامل سوخت، بدلیل عدم توانایی راننده در کنترل خودرو واژگون گردید و دچار حریق شده و متاسفانه راننده و یک نفر از سرنشینان آن در دم فوت، و یک نفر دیگر مصدوم که جهت سیر مراحل درمانی، به بیمارستان منتقل شد.

فرمانده انتظامی سهرستان بندرخمیر در پایان گفت: زوایای مختلف وقوع این حادثه تحت بررسی است که نتیجه نهایی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • امدادرسانی به خودروی گرفتار شده در رودخانه زمکان با ۶ سرنشین (فیلم)
  • حال ناخوش رانندگان تاکسی در گرگان
  • تصاویر نجات خودروی گرفتار شده در رودخانه | ۶ سرنشین نجات پیدا کردند | ویدئو
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • راننده خودرو سبب مرگ پاکبان شد
  • فوت سرنشینان خودرو سوختبر
  • واژگونی خودرو شوتی حامل سوخت قاچاق، فوت راننده و سرنشین آن را رقم زد