Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@00:06:51 GMT

توصیه های دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به روزه ‌داران

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۹۳۷۷

توصیه های دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به روزه ‌داران

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با اشاره به تاکید طب ایرانی بر اصلاح سبک زندگی و حفظ تندرستی، این مکتب را ظرفیتی غنی در راستای ترویج خودمراقبتی دانست و با تبریک فرارسیدن ماه رمضان، به بیان توصیه‌هایی مبتنی بر آموزه‌های طب ایرانی برای روزه‌داران پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، توصیه‌هایی را بر مبنای آموزه‌های طب ایرانی برای بهره‌مندی هرچه بیشتر روزه‌داران از برکات این ماه پر خیر، بیان و تاکید کرد: طب ایرانی با توجه به قدمت چندین هزارساله خود و تاکیدی که بر اصلاح سبک زندگی و حفظ تندرستی دارد، ظرفیتی غنی در راستای ترویج خودمراقبتی بوده و پیروی از آموزه‌های این مکتب طبی، تاثیر بسزایی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و ارتقای سلامت جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خوردن و آشامیدن را یکی از اصول مهم شش‌گانه در طب ایرانی دانست و گفت: در مکتب طب ایرانی تدابیر ویژه‌ای در خصوص اصلاح شیوه‌های خوردن و آشامیدن، بر مبنای مزاج افراد، مزاج انواع مواد خوراکی، زمان مناسب خوردن و آشامیدن و ... وجود دارد که به‌ کار بستن آنها در روزهای معمول و همچنین ماه مبارک رمضان، از عوارض تغذیه نامناسب بر بدن می‌کاهد.

افطار را با یک نوشیدنی گرم، کمی شیرین و ساده و زودهضم آغاز کنید

حسینی یکتا با اشاره به ساعات طولانی روزه‌داری، نوشیدن آب سرد و یا هر نوشیدنی سرد دیگر را هنگام افطار اقدامی آسیب‌رسان به معده و عامل ضعف این عضو در هضم غذا دانست و تاکید کرد: مناسب است افطار با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین و سبک، ساده و زودهضم آغاز شود و بهترین گزینه، مصرف خرما، عسل، انجیر یا کشمش به‌همراه یک نوشیدنی گرم است، چراکه علاوه‌بر افزایش سریع قند خون و رفع ضعف قوا، سبب تضعیف عملکرد معده نشده و مانع پرخوری می‌شود.

وی مصرف سبزی خوردن به‌همراه سبزی خرفه را که موثر در رفع تشنگی است، به‌عنوان دیگر توصیه تغذیه‌ای در وعده افطار مطرح کرد و افزود: این کار از بروز یبوست در اثر روزه‌داری جلوگیری کرده و مصرف سبزی‌های پخته در وعده سحری نیز برای این منظور توصیه می‌شود.

پرخوری و روی‌هم‌خوری، سبب ضعف معده در انجام عمل هضم می‌شود

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از مصرف متعادل سبزیجات و میوه‌جات تازه و مواد لعاب‌دار مانند نوشیدن شربت خاکشیر، به‌عنوان راهکار دیگری برای رفع عطش در طول روزه‌داری یاد کرد و ادامه داد: یک تا یک‌ساعت و نیم بعد از افطار، زمان مناسبی برای مصرف میوه است و نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی نیز علاوه‌ بر اینکه موجب کاهش شدت عطش می‌شود، منبع مفیدی برای تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

وی با توصیه به پرهیز از پرخوری و روی‌هم‌خوری که عامل ضعف معده در انجام عمل هضم است، گفت: مصرف غذاهای غلیظ و لزج، مانند حلیم، شله‌زرد، حلوا و زولبیا و بامیه و مواد غذایی مختلف که ظرفیت هضمی متفاوت دارند، در وعده افطار و فاصله بین افطار تا سحر، موجب سنگینی معده و خواب ناآرام شده و از تمایل به خوردن سحری می‌کاهد.

وی بر مصرف یک وعده غذای کامل در سحر و بیداری تا حدود یک‌ساعت و نیم پس از آن، برای جلوگیری از سوء هاضمه و بروز علائمی مانند رفلاکس و نفخ، تاکید کرد و افزود: مصرف غذاهای خشک، شیرین، سرخ‌شده و پرچرب، نشاسته‌دار، پر ادویه و تند و مصرف بیش از حد گوشت و همچنین، نوشیدن قهوه، کاکائو و چای پررنگ، از مواردی هستند که سبب بروز تشنگی می‌شوند و بهتر است از وعده سحری کنار گذاشته شوند.

زمان مناسب ورزش‌کردن برای روزه‌داران، یک تا دو ساعت بعد از خوردن سحری است

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با توصیه به خوابیدن در فاصله بین افطار تا سحر، گفت: خوابیدن در این زمان، هر چند به مدت کوتاه، در هضم بهتر معده و ایجاد اشتها در وعده سحری موثر است و با توجه به روزه‌داری، یک تا دو ساعت خواب در طول روز نیز برای تجدید قوای سیستم‌های بدن، به‌شرطی‌که پیش از غروب آفتاب نباشد، توصیه می‌شود.

وی یک تا دو ساعت بعد از خوردن سحری را زمان مناسبی برای ورزش‌کردن در ماه رمضان دانست و افزود: ورزش‌کردن در اوج گرسنگی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود و برای جلوگیری از بروز تشنگی در اثر آن، نباید در ساعات گرم روز و یا در مکان‌های گرم ورزش کرد.

لینک کوتاه: asriran.com/003GwL

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت روزه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۹۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با حضور صابر جعفری کافی‌آباد رئیس مرکز طرح‌های ملی، سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح
در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدا جعفری کافی اباد با اشاره به اینکه دو سال است مسئولیت دفتر طرح‌های ملی را برعهده دارد، درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز گفت: یک دهه ما شاهد رکود در تولید و مدیریت داده‌های سیاست گذاران ذی ربط بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه بوده است.

وی با تشریح شرایط گذشته فعالیت‌های دفتر طرح‌های ملی بویژه در شرایط کرونا، عنوان کرد: حضور پررنگ دفتر این روز‌ها در شورا‌های ملی مشهود است و کل پروسه طرح‌ها در داخل خود وزارتخانه انجام می‌شود. زمان بررسی طرح‌ها هم از سه ماه به دو تا سه هفته تقلیل پیدا کرده و مبلغ فعالیت‌های پژوهشی پرسشنامه‌ها هم کمتر شده است.

وی درباره تغییرات فنی بنیادین دفتر طرح‌های ملی گفت: ما به شیوه نظام‌مند پرسشنامه‌ها را در این دوره کار می‌کنیم. یکی از معضلات نشست‌های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سال‌های اخیر زیاد شده، شیوه‌های ساده انگارانه‌ای در این رابطه وجود داشت، اما باز با اهتمام تیم، گزارش تفصیلی کیفی هم ما ارائه می‌دهیم. بنظرم بازگشت همه طرح‌های ملی به درون وزارت مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث کیفیت داده‌ها شده است.

وی درباره فعالیت‌های در دستور کار مرکز هم توضیح داد: زمانی ما در مرکز مستقر شدیم، شش پیمایش ملی معوق داشتیم، تلاش کردیم اینها معلق نشوند و به رغم مشکلات بودجه‌ای آنها را هم راه اندازی کنیم. از پیمایش‌های مهم ما نگرش‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد. پیش از نوروز هم ما طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را راه اندازی کردیم و پیمایش بعدی دستور کار همین خواهد بود.



وی اظهار داشت: الان علاوه بر پیمایش تلفنی همین پژوهشگاه همکاران من در ۳۱استان و روستا‌ها پیمایش وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران در حال انجام است. تلاش داریم تااخر همین هفته مرحله جمع اوری داده‌ها انجام و سپس هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر انتظاری را با مدیریت طرح‌های ملی در دستور کار بگیریم. پیمایش دیگر طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان انجام می‌دهیم. پیمایش دیگر آرزو‌های جوانان با اجرای دکتر حدادی صورت خواهد گرفت.

جعفری توضیح داد: بالغ هشتاد نظرسنجی از پژوهش‌های کرونا، ارز ترجیحی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیئت بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار است و کنار اینها هم دستور کار مدونی طراحی شده مثل پیمایش‌هایی با عناوین سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان، سواد فرهنگی و ... امسال انجام خواهد شد.

در ادامه دکتر یاحک نیز در صحبت‌هایی گفت: برخی پیمایش‌ها سابقه چندین دهه دارد و اینها باید تکرار شود و یکی از ماموریت‌های پژوهشگاه این است که باید به نیاز‌های پژوهشی پاسخ دهد. خوشبختانه این مهم انجام و ریل گذاری خوبی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: اجرا و گرداوری داده‌ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این مخدوش باشد، مسیر غلط پیش رو قرار می‌دهد پس دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد تا نظارت قوی و گرداوری با راهوری خود مرکز انجام شود. الان خانواده یکی از مسائل مهم ما است، اما ما شاهد هستیم که خیلی در این عرصه نهاد‌ها و مراکز کار و پژوهشی نمیکنند الان دفتر طرح‌ها چند طرح در این رابطه در دستور کار دارد.

جعفری در بخش پرسش و پاسخ در ارتباط با پژوهش های امنیت شغلی و مرجعیت اصناف درباره سیاست‌های محرمانگی پژوهش‌ها توضیح داد: داده مهمترین بحث حکمرانی است وقتی راجع به سیاست صحبت می‌کنیم باید خیلی مراقب باشیم که رایگان اینها را در اختیار دیگران قرار ندهیم. البته نرخ وجود داده‌هایی در سطح محرمانگی خیلی محدود است شاید کمتر از پنج درصد داده‌ها مشمول این سیاست می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر عملیاتی شدن پژوهش‌ها در سطوح اجتماعی، سیاسی ،‌اقتصادی و فرهنگی گفت: وقتی یک دولت اساس سیاست گذاری‌های حوزه‌هایش را پژوهش و کرنش به علم می‌گذارد شاید هم در کوتاه مدت اثرش را نبیند اما باز هم باید امیدوار بود چون می‌خواهد کار کند و این ارزیابی‌ها نوید پیوست‌های علمی و امیدواری برای اثرگذاری در جامعه را می‌دهد ما در خیلی ساحت‌ها ورود به عرصه عملی کردیم در همین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها مجلدی بیرون آمده که داده‌هایش همه مشخص است .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»
  • جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ایجاد مجتمع‌های زراعتی در افغانستان
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • نامه سرگشاده محمد قوچانی به سازمان تامین اجتماعی