Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@14:51:59 GMT

گره‌گشایی از مشکل توزیع مرغ در استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۹۵۱۸

گره‌گشایی از مشکل توزیع مرغ در استان مرکزی

به گزارش ایرنا، ایجاد صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های توزیع مرغ  اواخر پارسال به ویژه در روزهای منتهی به سال نو در این استان به اوج خود رسیده بود که با وجود بیماری کرونا و نارضایتی اقشار مردم، امروز این معضل به درستی مدیریت شده و با حلول ماه مبارک رمضان دغدغه‌ای برای تهیه این ماده پروتئینی پرمصرف برای خانوارها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش تقاضای گوشت مرغ در آستانه سال نو و برخی شایعات به معادلات و ثبات قیمت مرغ در واپسین روزهای سال گذشته در این استان دامن زده بود و گرانی قیمت مرغ در استان‌های همجوار نیز موجب شده بود که بخشی از تولیدکنندگان تمایل به عرضه محصولشان در خارج استان باشند که این معضلات با مدیریت بهینه و مداخلات به موقع ستاد تنظیم بازار در عرضه و تقاضای  گوشت مرغ وجود ندارد.

از هفته نخست سال جدید و بعد از تعطیلات سه روزه بازار و کشتارگاه‌ها تمهیدات کارگشایی در حوزه مدیریتی استان مرکزی به گونه‌ای رقم خورد که اکنون گوشت مرغ گرم به وفور و با نرخ تثبیت شده و مصوب در تمامی مغازه‌ها و مراکز عرضه وجود دارد و دیگر از صف و نارضایتی برای تهیه آن خبری نیست. 

گزارش های میدانی از مراکز عرضه و فروش مرغ گرم در شهر اراک نشان می دهد در برخی موارد حتی فروشندگان مرغ را زیر قیمت مصوب شده ستاد تنظیم بازار استان مرکزی در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند.

روزانه ۱۱۰ هزار قطعه مرغ زنده وارد کشتارگاه‌های استان مرکزی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: روزانه ۱۱۰ هزار قطعه معادل ۲۲۰ تن مرغ زنده وارد کشتارگاه‌های طیور این استان می‌شود.

«سعید فرخی»  افزود: میزان تولید گوشت مرغ در استان مرکزی در برخی روزها بیش از ۲۰۰ تن است اما، به‌طور متوسط روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن در نقاط مختلف استان توزیع می‌شود. 

وی ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ در استان مرکزی ۲۴۹ هزار ریال است که در بسیاری از فروشگاه‌های استان نیز کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود که این مهم نشان از اقدامات موثر شبکه توزیع است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی بیان کرد: میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری و تولید به‌هنگام گوشت مرغ هیچ مشکلی در این استان وجود ندارد و التهاب بازار این محصول در اسفندماه پارسال به کلی برطرف شده است. 

فرخی اظهار داشت: تمامی واحدهای مرغداری استان مرکزی که از سهمیه نهادهای یارانه‌ای استان استفاده می‌کنند وظیفه دارند مرغ‌های زنده خود را به کشتارگاه‌های داخل استان تحویل دهند و در غیر این صورت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌های طیور هم باید تامین بازار استان مرکزی را در اولویت کار خود قرار دهند، اضافه کرد: از اواسط اسفندماه پارسال تا کنون ۱۲۰ مرغدار متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند که برابر قانون با آنها برخورد می‌شود.

توزیع روزانه بیش از ۲۰۰ تن گوشت مرغ در استان مرکزی از هفتم فررودین ماه جاری 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: توزیع روزانه بیش از ۲۰۰ تن گوشت مرغ به صورت گرم برای تنظیم بازار و نرخ مصوب دولتی از هفتم فروردین ماه جاری در نقاط مختلف این استان آغاز شد.

«سعید جعفری‌ کرهرودی» افزود: برآورد مصرف روزانه مرغ در استان مرکزی حدود ۸۰ تن است اما، تقاضا برای این ماده پروتئینی از آخرین هفته اسفند ماه پارسال افزایش یافت و به روزی ۲۰۰ تن رسید که این مهم به گرانی و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضای گوشت مرغ در آستانه نوروز  انجامید.

وی ادامه داد: با مصوبه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی توزیع گوشت مرغ به صورت گرم از  پنجم فروردین‌ماه جاری در استان کلید خورده و این رویه تا تثبیت بازار و کاهش تقاضا در نقاط مختلف استان به خصوص مناطق حاشیه‌ای شهرها ادامه می‌یابد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: گوشت مرغ منجمد نیز به میزان کافی در استان مرکزی ذخیره‌سازی شده که در صورت کمبود احتمالی و یا لزوم مداخله ویژه برای تثبیت قیمت‌ها در استان توزیع می‌شود. 

جعفری تاکید کرد: بر اساس برنامه پیش‌بینی شده گوشت مرغ در حد نیاز برای استان وجود دارد و در این راستا جای نگرانی نیست. 

یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان مرکزی انجام شد 

سرپرست معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی از اوایل فروردین ماه جاری تاکنون در واحدهای مرغداری این استان انجام شده است. 

حمید اخوان افزود: علاوه براین در اسفندماه پارسال نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان مرکزی انجام شد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید و توزیع شود. 

وی ادامه داد: روزانه به طور متوسط ۲۰۰ تن گوشت مرغ از کشتارگاه‌های استان مرکزی خارج می‌شود که بین ۹۰ تا ۱۰۰ تن آن مصرف داخل استان است و بقیه به استان‌های همجوار به ویژه استان تهران صادر می‌شود. 

سرپرست معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: ۵۹۴ مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱۲ میلیون جوجه در هر دوره(سه ماه) در استان مرکزی فعالیت می‌کنند و اکنون شرایط تمامی این واحدها مطلوب است و مشکل در تولید و توزیع گوشت مرغ در استان وجود ندارد. 

۹۶۰ واحد مرغداری در استان مرکزی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۵۹۴ واحد مرغداری گوشتی هستند. 

برچسب‌ها استان مرکزی دولت تدبیر و امید طیور گوشت مرغ جوجه یکروزه صمت ستاد تنظیم بازار مرغداری مرغ سایز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی دولت تدبیر و امید طیور استان مرکزی دولت تدبیر و امید طیور گوشت مرغ جوجه یکروزه صمت ستاد تنظیم بازار مرغداری مرغ سایز اخبار کنکور مرغ در استان مرکزی گوشت مرغ در استان ستاد تنظیم بازار کشتارگاه ها تن گوشت مرغ وجود ندارد ماه پارسال هزار قطعه جوجه ریزی ماه جاری ۲۰۰ تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۹۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

امارات یکی از کشور‌های مهم در منطقه به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین واردات کالا از طریق امارات صورت می‌گیرد. کالا‌هایی همچون، موبایل و لپ‌تاپ، قطعات خودرو‎، پارچه و پوشاک، دوربین‌های دیجیتالی و قطعات الکتریکی تنها بخشی از کالا‌هایی هستند که از کشور امارات وارد می‌شوند. با توجه به این موضوع، ارتباط کشور با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تجارت نیوز، بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در این کشور، باعث مشکلات زیادی از جمله، خسارت‌های مالی و جانی، آبگرفتگی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و همینطور اختلال در کار فرودگا‌ه‌ها شده است. از آنجایی که امارات یکی از کشور‌های مهم برای منطقه به شمار می‌رود، احتمال این که این سیل بر واردات کالا و تامین ارز کشور تأثیرگذار باشد، زیاد است.

سیل امارات تامین ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تأمین ارز کشور در دوران بحران امارات به دلیل سیل، گفت: درحال حاضر، بانک مرکزی مدت‌هاست واحد پول درهم را ارائه نمی‌دهد و در کشور‌های مبدأ دیگری همچون، ترکیه و روسیه که بانک مرکزی واحد پول آن‌ها را داراست، تجار ارز تحویل می‌گیرند و به واسطه کارگزاران در امارات، درهم دریافت می‌کنند. بنابراین، این سیل برای تامین ارز از امارات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گفتگو به تأثیرات بخشنامه تخصیص ارز بانک مرکزی اشاره شد. این فعال بخش خصوصی درباره این بخشنامه افزود: طبق این بخشنامه، تجار باید ۷۰ درصد کالا‌های خود را فروخته باشند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. خریدار هم در سامانه تأیید کرده باشد تا ارز خود را تحویل بگیرد. ممکن است یک توقف ۴ الی ۵ ماهه در واردات کالا به وجود آید و به این ترتیب، چیزی به اسم کالای دپو شده در انبار وجود نخواهد داشت.

نوسان ارز بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد

وی درباره افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله موبایل و لپ‌تاپ اظهار کرد: در شرایط فعلی، بازار در رکود قرار دارد و اگر بازار دچار رکود نبود، امکان افزایش قیمت کالا‌های وارداتی وجود داشت. اما رکود بازار باعث شده فروشندگان به دلیل سیل، قیمت کالا‌ها را بالا نبرند.

وی در ادامه افزود: به چنین کالا‌هایی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد و نوسان ارز، بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد. اگر فروشنده‌ای کالایی را با افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد، مردم از چنین فروشندگانی خرید نکنند.

این فعال بخش خصوصی درباره تأخیر ورود کالا به کشور از امارات تصریح کرد: بعضی از انبار‌ها به دلیل سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که کالا سفارش داده‌اند، ممکن است با تأخیر یک تا دو ماهه، کالا‌های خود را دریافت کنند و این موضوع، به حدی نیست که بازار را دچار مشکل کند.

واردات کالا‌ها دچار مشکل می‌شود؟

فرجی تهرانی در ادامه اشاره کرد: بعد از تعطیلات نوروز، تا زمانی که بازار به حالت عادی برنگردد، تجار به سمت وارد کردن حجم زیادی از کالا نمی ‎روند. آن‌ها معمولا قبل از ایام نوروز کالا وارد کرده‌اند، اما بعد از ایام نوروز ممکن است به دلیل بخشنامه تخصیص ارز، واردات دچار مشکل شود.

وی درباره برگشتن شرایط امارات به حالت عادی و شروع مجدد واردات کالا گفت: در حال حاضر، شرایط در امارات تقریبا به حالت عادی برگشته و اگر مشکل آسیبی که به کالا‌ها رسیده برطرف شود، واردات هم انجام می‌شود.

با توجه به شرایط ذکر شده، سیل امارات مشکلی برای تأمین ارز کشور و همین‌طور مشکل جدی برای واردات کالا از امارات به‌وجود نمی‌آورد.

دیگر خبرها

  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • گشایش گره ترافیکی خوی
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • پیگیر رفع مشکل اینترنت در روستاها هستیم
  • پیگیری مشکل اینترنت در روستاها