Web Analytics Made Easy - Statcounter

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان، نرخ تورم اجاره‌بها در پایان ۹۹ معادل ۲۷.۵ درصد، ۶۰ درصد لاستیک‌های ضایعاتی قاچاق از مرز عبور می‌کند، تنها با تعطیلی اصناف خیز بیماری کرونا حل نمی‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۳۰ فروردین شبستان به شرح زیر است:

نرخ تورم اجاره‌بها در پایان ۹۹ معادل ۲۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم چهار فصل منتهی به زمستان ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر ٢٧,٥ درصد است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان سمنان با ١٠.٥١ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ١.٢٢ درصد افزایش است.

یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، بخش مسکن است. این بخش شامل زیر بخش‌های "اجاره بهای واحدهای مسکونی" و "خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی" (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) می‌باشد.

در فصل زمستان ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢١٨,٣ رسید که نسبت به فصل قبل (٢٠٩.٠)، ٤.٤ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان سمنان با ١٠.٥١ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ١.٢٢ درصد افزایش می‌باشد.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٨.٩ درصد است که نسبت به فصل پاییز ١٣٩٩(٢٨.٤ درصد)، ٠.٥واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان همدان با ٣٩.٤ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ١٢.٩ درصد افزایش است.

به عبارتی خانوارهای استان همدان به طور متوسط ١٠.٥ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان ١٦ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان/ دلار در کانال ۲۳ هزار تومان

امروز (دوشنبه ۳۰ فروردین) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۹ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۷۶ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۸۶ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰میلیون و ۲۵۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

 

امروز (دوشنبه ۳۰ فروردین) در بازار ارز دلار ۲۳ هزار و ۸۸۲ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۴۰۱ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۳۸۰ تومان، درهم امارات ۶۷۹۳ تومان، یوان چین ۳۸۰۰ تومان و لیر ترکیه ۳۰۶۰ تومان است.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۵ ارز افزایش و ۱۸ ارز کاهش یافت و نرخ بقیه ارزها ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۱۰۳ ریال  و یورو ۵۰ هزار و ۳۳۰ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۶۴۵ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۹۸۰ ریال، کرون نروژ پنج‌هزار و ۲۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۶۸ ریال، روپیه هند ۵۶۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۵۱۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۶۲۹ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۵ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۵۹۴ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۹۹۷ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۳۵ ریال، لیر ترکیه پنج هزار و ۲۱۶ ریال، روبل روسیه ۵۵۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۵۰۱ ریال، ریال عربستان سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۴۷۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۰۲ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۰۱ ریال، کیات میانمار (برمه) ۳۰ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار ۶۶ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۴۳ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۴۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر یوان چین ۶ هزار و ۴۴۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۶۵۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۷۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۵۹۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۶۵ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۲۲۳ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۱۸۷ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۸۶۶ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ ریال قیمت خورد.

 

۶۰ درصد لاستیک‌های ضایعاتی قاچاق از مرز عبور می‌کند

توحید صدرنژاد رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران شب گذشته (یکشنبه 29 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع قاچاق لاستیک اختصاص داشت با اشاره به اینکه ۴۰ واحد بازیافت لاستیک زیر مجموعه صنایع بازیافت هستند که در ۴ گروه مختلف فعالیت می‌کنند، گفت: اکنون ظرفیت عملیاتی آن‌ها ۱۰ درصد ظرفیت اسمی این صنایع است.

 

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد لاستیک‌های ضایعاتی قاچاق از مرز عبور می‌کند، گفت: بزرگترین چالش صنعت بازیافت تامین نهاده‌ها در حوزه لاستیک است.

 

صدرنژاد با اشاره به اینکه کل بازار لاستیک کشور ۱۱۳ میلیون دلار در سال استف گفت: سیاست گذار باید تصمیم بگیرد این ۱۱۳ میلیون دلار به صنعت بازیافت برود و به ۵۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده تبدیل شود یا صادر شود و در کشور رقیب که صنایع آن از سیاست‌های حمایتی برخوردار است تبدیل به محصول و سپس وارد کشور شود.

 

وی با بیان اینکه کائوچوی مصنوعی که صنعت بازیافت ما وارد می‌کند تنی ۸۰۰ دلار به دست صنعت لاستیک می‌رسد، افزود: اما همین محصول اگر از پاکستان وارد شود تنی هزارو ۱۰۰ دلار قیمت دارد. اگر بخواهیم رقابت پذیر باشیم باید عین سیاست‌های حمایتی دیگر کشور‌ها را برای صنایع خود داشته باشیم.

 

تنها با تعطیلی اصناف خیز بیماری کرونا حل نمی‌شود

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران شب گذشته (یکشنبه 29 فروردین) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که به موضوع کرونا و تعطیلی اصناف در شرایط کرونایی اختصاص داشت با تاکید بر اینکه ما باید به مردم آگاهی بدهیم تا دستورالعمل های بهداشتی گفته شده را رعایت کنند، گفت: تنها با تعطیلی اصناف مشکل حل نمی‌شود مابقی مراکز هم باید تعطیل باشند. پیشنهاد ما این بود که به جز اصناف، بانک‌ها ، بیمه و مابقی مراکز مرتبط با صنوف هم تعطیل باشند که مورد قبول واقع نشد.

 

وی با اشاره به اینکه مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ باید تعطیل باشند، ادامه داد: برای باز بودن اصناف در شرایط کرونایی به ۶۰۰ واحد صنفی اخطار داده شده است.

 

نوده فراهانی ادامه داد: بعد از اخطار دوم به ناچار باید پلمب کنیم. امیدوارم بعد از تذکر نیاز به برخورد قهریه نباشد.

 

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه وقتی اصناف تعطیل می‌کنند اما بانک و تامین اجتماعی و دارایی باز باشند، صاحبان اصناف برای انجام کارهای خود به این مراکز می روند، تصریح کرد: اینطورعملا باز هم قرنطینه به درستی اجرا نمی شود.

 

همه ظرفیت وزارت صمت در اختیار صنایع بازیافت است/ لزوم حمایت از زنجیره ارزش در بازیافت لاستیک

سید محمد میرجلیلی، مشاور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (یکشنبه 29 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع قاچاق لاستیک اختصاص داشت با اشاره به اینکه در حوزه بازیافت و کالاهای بازیافتی از آن جایی که بحث محیط زیستی است این کالاها جزو اولویت های وزارت صمت است، گفت:  واحدهای تولیدی که در این زمینه تاسیس می شوند در راستای زنجیره ارزش کمک می کنیم و جوازهای مختلفی را برای واحدهای مختلف صادر کرده ایم .

 

وی با بیان اینکه برای فعالان حوزه بازیافت و طرح ها و واحدهای در حال ساخت و دارای پیشرفت فیزیکی مناسب کمک های فنی و اعتباری ویژه ای داریم، گفت: برای کالاهای بازیافتی؛ شناسه و مجوز تعریف کردیم و واحدهایی در این زمینه پروانه بهره برداری گرفتند و در حال فعالیت هستند.

 

مشاور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه صادرات لاستیک های مستعمل ممنوع است اما موضوع های مربوط به ارز و اختلاف قیمت، هزینه را برای قاچاقچی، توجیه پذیر می کند، ادامه داد: همه ظرفیت وزارت صمت در اختیار صنایع بازیافت است و اولویت های آن را اعلام کردیم و تسهیلات ویژه می پردازیم.

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار تنها با تعطیلی اصناف سکه بهار آزادی طرح مربوط به استان صنایع بازیافت اجاره بها درصد افزایش ۳۰ فروردین هزار تومان حل نمی شود ۱۱ هزار نرخ تورم ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره این خانه‌ها به دلار است؛ مستاجران خانه‌های دلاری چه کسانی هستند؟

به گزارش اتاق خبر به نقل از  اکوایران، چند وقت پیش، برخی بلاگرهای فضای مجازی مدعی شدند در سال جدید برای تمدید قرارداد اجاره، مالکانشان درخواست دریافت اجاره به صورت دلاری را داشتند.

 

برخی از واسطه‌گران این منطقه در رابطه با این موضوع، تایید کردند که معدود مالکانی وجود دارند که خواهان دریافت اجاره به صورت ارزی هستند.

بخش دیگری از این مالکان نیز گفتند، مالکانی که خارج از کشور هستند این گزینه را مطرح می‌کنند؛ اما به گفته برخی دیگر، مالکانی در داخل ایران به دنبال مشتری دلاری هستند و البته دسته آخر تاکید داشتند اجاره دلاری بازار خودش را دارد.

به گفته آنها، برخی مالکان ملک خود را به به افراد خارجی همچون دیپلمات‌ها و کارکنان شرکت‌های چندملیتی اجاره می‌دهند و بنابراین، با نرخ دلار حساب می‌کنند.

همچنین تعدادی از واسطه‌گران، تاکید داشتند به دلیل اینکه این موضوع قانونی نیست حاضر به نوشتن قرارداد نیستند.

به گفته تعدادی دیگر، مستاجران ایرانی حاضر به پذیرش ریسک قرارداد ارزی نیستن و معمولا تن به اجاره نمیدهند؛ اما بعضی از واسطه ها نیز می‌گفتند قبلا چنین مواردی داشته‌اند اما امسال تا به الان نه.

در بررسی فایل‌های لوکس تو مناطق 1 و 2 و 3 تعداد این فایل‌ها قابل توجه نبود اما برای مثال، واحدی 90 متری مبله با تمام امکانات در محله جردن، بدون ودیعه، اجاره ماهانه اش 700 دلار گذاشته شده البته اشاره شده که کل این ساختمان 5 طبقه به افراد خارجی اجاره داده می‌شود.

نکته دیگر اینکه معمولا این واحد به همین صورت مبله هستند و مدت زمان اجاره آن طولانی نیست .

واحدی 300 متری با 23 سال ساخت در همین محله با تمام امکانات و مبله، 1500 دلار ماهانه قیمت گذاشته شده که در آگهی ذکر شده برای مستاجران ایرانی در صورت پرداخت ریالی، ضربدر دلار روز می‌شود.

 

 

دیگر خبرها

  • نصب بیش از ۷ هزارو ۷۴۰ کنتور در کرمان
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • اجاره این خانه‌ها به دلار است؛ مستاجران خانه‌های دلاری چه کسانی هستند؟
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین قیمت طلا، سکه و دلار تا پیش از امروز ۱۵ اردیبهشت
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها ۸.۳ میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند