Web Analytics Made Easy - Statcounter

آب‌انبارهای قم این روزها حال خوبی ندارند و بیشتر آنان به جای بازدهی خدمات اجتماعی به جولانگاه سوسک و زباله تبدیل‌شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، شهر قم با توجه به کویری بودنش به‌منظور تأمین آب مردمانش در قدیم، دارای آب‌انبارهای زیادی بوده است. بر اساس آمار موجود تاکنون بیش از ۴۰ آب‌انبار در این شهر به‌عنوان آب‌انبار تاریخی به ثبت ملی رسیده و بخش عمده‌ای از آنکه توسط واقفان وقف‌شده متولی نگهداری آن را نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با انجام لوله‌کشی و جریان آب در زندگی مردم، این انبارها کاربری گذشته را ندارند و لزوم تغییر کاربری آن برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و اجتماعی یک ضرورت است، فعالیت‌هایی که شهروندان بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

به اعتقاد کارشناسان مربوطه، می‌توان این آب‌انبارها را با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری به یک مرکز گردشگری تبدیل کرد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) در این زمینه اظهار داشت: کسی که آب‌انبار را ساخته، نیت او رساندن خیر به مردم بوده و انتفاع نبوده و هم‌اکنون نیز باید متولیان مربوطه برنامه‌ای را اجرا کنند که این آب‌انبارها به محل خدمت مردم تبدیل شود.

علیرضا خاکی افزود: آب‌انبارهای رهاشده را به ما تحویل دهند تا مرمت کرده و در اختیار شهروندان ساکن به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و جوانان محله قدیمی بافت دهیم که از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان اوقاف از این اقدام و پیشنهاد شهرداری استقبال نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: سؤال ما این است اگر این آب‌انبارها به محل قلیان‌کشیدن تبدیل شود به نیت واقف نزدیک است؟ یا اگر بگوییم این را مرمت کنیم و در خدمت اهالی محله باشد و بتوانند در اینجا برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و یا ورزشی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: مشکل امروز ما با اوقاف در زمینه گفتمان و تعامل است، آب‌انبار لب‌چال با مساحت ۸۰۰ متر پر از سوسک است و هرچه تلاش کردیم مشکلات موجود را برطرف کنیم نشده است.

وی گفت: نیت واقف از وقف آب‌انبارها خدمات بوده است، چرا باید در حال حاضر پر از سوسک، پشه و موش باشد، ۱۰ تا ۱۵ آب‌انبار در محله‌های اطراف حرم مطهر وجود دارد و شهروندان نیز با کمبود  امکانات فرهنگی و ورزشی روبرو بوده و نوجوانان و جوانان در خطر آسیب‌های اجتماعی هستند. چه فضایی پوشیده‌تر و محسوس‌تر از آب‌انبار که در آن برای میز پینگ‌پنگ و امکانات ورزشی گذاشته شود و در اختیار شهروندان ساکن در بافت قرار گیرد.

خاکی خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان با اداره‌های فنی حرفه‌ای و بهزیستی وارد مذاکره و در این آب‌انبارها کلاس‌های مختلف آموزشی برای اهالی منطقه برگزار کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آب انبار آب انبارها آب انبارهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۰۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت تبدیل مجوز‌های قدیمی به مجوز‌های جدید تا ۲۶ اردیبهشت

 علی محمدی در جلسه با کارشناسان اقتصاد و دارایی لرستان اظهار کرد: براساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوز‌های قدیمی و کاغذی باید، تبدیل به مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) شوند و کسب وکار‌هایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می‌شوند. 
وی بیان داشت: فعالان اقتصادی که تا ۲۶ اردیبهشت، مجوز‌های قدیمی خود را به مجوز‌های جدید تبدیل نکنند، از خدمات دولتی محروم می‌شوند.
محمدی یادآور شد: متقاضیان می‌توانند ️با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوز‌ها (mojavez.ir)، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.
 لازم به ذکر است که تا مورخ ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳، ۲۰ هزار و ۴۸۰ مجوز قدیمی در استان به شناسه یکتا تبدیل شده که تاکنون لرستان رتبه اول در کشور دارا می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • مهلت تبدیل مجوز‌های قدیمی به مجوز‌های جدید تا ۲۶ اردیبهشت
  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است