Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@21:22:33 GMT

مرمت و بازسازی بقعه «سماق بنه» شهرستان تفرش آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۳۱۱۲

مرمت و بازسازی بقعه «سماق بنه» شهرستان تفرش آغاز شد

به‌گزارش خبرنگار مهر، به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سید مهدی رحیمی اظهار کرد: این بنای تاریخی مذهبی، از بناهای معماری دوره صفویه به شمار می‌رود که در شانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از مبلغ ۳۰ تومان اعتبار، ۱۵ میلیون تومان از منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تأمین شده است، بیان کرد: بنای بقعه شش ضلعی «سماق بنه»، تنها بقعه شش ضلعی در تفرش است که از نظر معماری به دوره صفویه باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تفرش، مصالح به کار رفته در این بنا را آجر و ملات و چوب عنوان کرد و افزود: میرزا اسماعیل دبیر تفرشی صاحب کتاب نخبه‌التواریخ و میرعلام تفرشی فقیه و عالم و شاگرد خاص آیت الله العظمی مقدس اردبیلی در این بقعه به خاک سپرده شده‌اند و به دلیل ارزش تاریخی بنا و اهمیت فرهنگی آن مرمت آن در دستور کار قرار گرفته است.

رحیمی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال از ثبت این اثر در فهرست آثار ملی می‌گذرد، گفت: برای مرمت این بقعه ۱۵ میلیون تومان از سوی خیرین شهرستان تأمین شده است و کار مرمت تا ۱۰ روز آینده به پایان می‌رسد.

کد خبر 5193167

منبع: مهر

کلیدواژه: تفرش مرمت آثار تاریخی ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه زلزله ماه مبارك رمضان ماه رمضان ۱۴۰۰ بوشهر روز ارتش گناوه ارتش جمهوری اسلامی ایران واکسن کرونا اردبیل زمین لرزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۳۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: با توجه به پیشینه تاریخی بروجرد، باید باید برای حفظ ابنیه و آثار تاریخی آن و همچنین حفظ آثار فرهنگی در شهرستان اقدامات ضروری انجام شود.

عطا حسن‌پور در جریان سفر به شهرستان بروجرد و دیدار با امام جمعه و فرماندار این شهرستان گفت: پس از نشست و بررسی‌های انجام شده مقرر شد تا ساماندهی، ایمن‌سازی، تامین امنیت و نصب دوربین‌های مدار بسته مخزن بروجرد عملیاتی و سپس مخزن ایمن شهرستان راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: پس از راه‌اندازی مخزن ایمن، اموال فرهنگی مردم شناسی مربوط به دوران معاصر به بروجرد بازگشته و در محل خود قرار می‌گیرد.

حسن‌پور گفت: همچنین با اقدامات انجام شده امین اموال فرهنگی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح معرفی شده که پس از تایید و طی کردن آموزش‌های لازم در محل مستقر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه سفر به شهرستان بروجرد، ضمن بازدید از بنای تاریخی مسجد امام خمینی (ره)، بیان کرد: این بنای تاریخی با مشکلات و آسیب‌هایی همراه است که مقرر شد با هماهنگی و همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، جهت رفع خطر و مرمت آن اقدام شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید