Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله فاضل لنکرانی راه ارتقای اعتماد مردم به وقف و اوقاف را عملکرد شفاف این سازمان دانست وگفت: سازمان اوقاف باید به مردم گزارش دهد که درآمدش چقدر بوده و چقدر و کجا خرج کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جمع مدیرکل و معاونان اداره کل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه باید خداوند بزرگ را نسبت به تحولاتی که به برکت انقلاب اسلامي در مجموعه اوقاف رخ داده شکرگزار باشيم گفت: اینطور که اسناد و مدارک نشان می‌دهد قبل از انقلاب موقوفات مردم آنطور که باید و شاید درست مصرف نمی‌شد و مردم دغدغه امانتداری اوقاف را داشتند چون مسائل و احکام وقف رعايت نمی‌شد یا اگر هم می‌شد خیلی محدود بود، ولی بعد از انقلاب اوقاف در مسیری صحیح قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد حوزه علمیه قم افزود: گزارش فعاليت‌هاي اوقاف استان قم در سال ۹۹ و خدماتي که براي مردم انجام داده، بسیار امیدوارکننده است.


استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم بايد مطمئن شوند مالی را که وقف می‌کنند در همان مورد وقف صرف شده و از آثار خير دنيوي و اخروي آن بهره‌مند مي‌شوند گفت: بر این اساس هر چه بتوانید اعتماد مردم را بالا ببرید موفق‌تر خواهيد بود البته با وجود تمام تلاش‌هايي که صورت گرفته هنوز هم به خاطر آن سنگینی بی‌اعتمادی دوران طاغوت نمي‌توان گفت آثار آن جبران شده است.


وی ادامه داد: باید ایران اسلامي و مردم شیعه الگويي برای سایر کشورها شوند بر این اساس باید خیرین را شناسایی و برای وقف و انفاق، نیازهای روز جامعه را در اختیارشان قرار داد همچنین فعالیت‌های تبلیغی در حوزه وقف افزایش یابد تا افراد متمول جامعه در زمان حیات، اقدام به وقف اموالشان کنند.


فاضل لنکرانی راه ارتقای اعتماد مردم به وقف و اوقاف را عملکرد شفاف این سازمان دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف باید به مردم گزارش دهد که درآمدش چقدر بوده و چقدر و کجا خرج کرده است در واقع باید جامع و کامل شفاف‌سازی شود.


این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: لذا ارائه گزارش به مردم هیچ اشکالی ندارد، مگر در موارد محدودي که مصلحت نباشد یا واقف شرط کرده باشد که آن را اعلام نکنيد بنابراین معتقدیم شفاف سازی سبب می‌شود اعتماد مردم بیشتر شود.


وی با اشاره به ضرورت رعایت کامل جوانب شرعی در مورد وقف به خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: ایشان پولی را که از استان دیگری به دفتر آورده شده بود قبول نکردند و گفتند می‌دانم که موقوفات آنجا مربوط به حوزه علمیه نجف است بنابراین نباید از آن استفاده کنیم.


فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی مردم بدانند که ضوابط وقف به دقّت رعايت مي‌شود اعتمادشان بالا مي‌رود. مثلاً بفرماييد پولي که اوقاف در همين مسئله کرونا هزينه کرده است،‌ از درآمد کدام موقوفات بوده است. تصميم‌گيري نسبت به هزينه يک مواردي با نماينده محترم ولي فقيه است، چون اختيار آن به ولي فقيه سپرده شده،‌ ولي خيلي از موقوفات موارد مصرفش مشخص است و مي‌توان مردم را کاملاً در جريان آن قرار داد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احیای بقاع متبرکه در دوران بعد از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب و حتي قبل از این دو دهه بسياري از بقاع متبرکه به صورت مخروبه‌ای بود که استفاده درستی از آن نمی‌شد اما الان آباد شده و محلی براي عبادت و زیارت مردم شده که این خیلی مهم است.

 

وی تصریح کرد: لازم است در کنار خدمات معیشتی، خدمات دینی و مذهبی هم توسط سازمان اوقاف به طور گسترده مورد توجه قرار بگیرد، مثلا نشر کتاب های دینی یکی از این موارد است.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: آيت الله فاضل لنكراني فرهنگ وقف وقف استاد حوزه علمیه قم فاضل لنکرانی اعتماد مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبرستان دهخدا تبدیل به پارک می‌شود

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: قبرستان دهخدا که متعلق به اوقاف است، تبدیل به پارک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، مصطفی طاهری، امروز_ دوشنبه هفدهم اردیبهشت- در جلسه تعیین تکلیف قبرستان دهخدا اظهار کرد: مردم از شرایط موجود این محل اذیت می‌شوند در حالی که نهادهای متولی می‌توانند آن را تغییر کاربری بدهند و باید این کار را انجام دهند، به هر حال باید این فضا تغییر کند و نباید دود این مساله به چشم مردم برود.

وی افزود: امیدواریم با اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته تا تابستان سال‌جاری تغییر کاربری آن به پارک تصویب شود، خوشبختانه هیچ نهادی دنبال منفعت در این مساله نیست، در نهایت دیدگاه اوقاف هم باید این باشد که مردم از وضعیت این محل اذیت نشوند و اگر راهکار میانبری هم برای حل مساله هست، باید انجام دهیم.

حجت‌الاسلام مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان هم در این نشست، گفت: جلسات متعدد قبلی منجر به تفاهم‌نامه‌ای شد و باید کار را قانونی پیش ببریم و ما هم دغدغه مردم را داریم، اما توافقات باید کارشناسی شده باشد.

وی ادامه داد: موافق پیشبرد امور به نفع مردم هستیم، چون یکی از کارکردهای اساسی وقف برای آسایش مردم است و الان هم همان‌گونه است اما بعضی مقررات در اختیار ما نیست و آماده هستیم، به شرط باقی ماندن این محل به صورت وقفی خود شهرداری آن را به پارک تبدیل کند.

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان نیز در ادامه جلسه، گفت: تغییر کاربری این مکان می‌تواند انجام شود و برای ما فرق نمی‌کند که چه کاربری برای آن تصویب شود، چون هدف ما آبادانی شهر است.

وی اظهار کرد: خود اوقاف هم می‌تواند این زمین را آباد کند و ما می‌توانیم این کار را تسهیل کنیم اما باید زمان‌بندی شده باشد و آماده برگزاری مناقصه تعیین پیمانکار هستیم.

کد خبر 751115

دیگر خبرها

  • تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور
  • قبرستان دهخدا تبدیل به پارک می‌شود
  • عملکرد دستگاه‌های مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شکل مستمر رصد می‌شود
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • فرار کانون سردفتران از شفاف‌سازی عملکرد مالی
  • آغاز دوره آموزشی طرح ارتقای قاریان استان یزد
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • هر فردی می‌تواند حساب بانکی خود را وقف کند
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد