Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ریاستی خود بر نقش سازمان‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل، پیشگیری یا حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها، تاکید کرد.

به گزارش برنا، رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد که به نیابت از اعضای آن صادر شد، آمده است: شورای امنیت مسئولیت اصلی خود را تحت منشور ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بین المللی تکرار و یادآوری می‌کند که همکاری با سازمان های منطقه‌ای و ناحیه‌ای در امور مربوط به حفظ صلح و امنیت بین المللی و مطابق با فصل هشتم منشور سازمان ملل می‌تواند امنیت جمعی را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیانیه می‌افزاید: شورای امنیت به رسمیت می‌شناسد که سازمان‌های منطقه ای و ناحیه‌ای به دلیل دانش آنها از منطقه، درک خوبی از دلایل اصلی درگیری‌های مسلحانه دارند که می‌تواند تلاش‌های آنها را در جلوگیری یا حل و فصل این منازعات، مفید سازد.

در این بیانیه ادامه داده شده است: شورای امنیت بار دیگر بر تعهد خود در زمینه حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات مطابق با منشور ملل متحد به ویژه فصل ششم تأکید می‌کند. شورای امنیت به رسمیت می‌شناسد که سازمان‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای در ارتقای صلح، اعتماد و گفت‌وگو بین طرف‌های مربوطه در مناطق خود، موقعیت خوبی دارند.

بیانیه ریاستی شورای امنیت تاکید دارد: این شورا، دبیرخانه سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای را تشویق می‌کند تا در صورت لزوم، به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد توانایی‌های مربوطه، بهترین شیوه‌ها و آموخته‌ها در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و ادامه تدوین بهترین شیوه‌ها به ویژه در زمینه میانجیگری، حکمرانی خوب و صلحبانی اقدام کند.

در این بیانیه افزوده شده است: شورای امنیت مشارکت‌های موجود بین سازمان‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای، از جمله آنهایی که از قاره‌های مختلف هستند را به رسمیت می‌شناسد.

شورای امنیت در این بیانیه خاطرنشان کرده است: این شورا، سازمان‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای را تشویق می‌کند تا از مزیت نسبی مجاورت و سازوکارهای موجود برای ارتقای اعتمادسازی، گفت‌وگو، تحکیم همکاری، گفت‌وگو و ظرفیت‌های خود برای بهبود آمادگی در کمک‌های لازم به کشورهای متبوع، مطابق با منشور ملل متحد و ترتیبات مربوطه بین هر سازمان منطقه‌ای و اعضای آن، در تلاش برای جلوگیری یا حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها، به طور کامل استفاده کنند.

در بیانیه ریاستی شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست شده است با ارائه گزارش‌های کتبی منظم، در صورت لزوم موارد مد نظر و توصیه‌هایی برای افزایش همکاری بیشتر بین سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای در ارتقای اعتماد به نفس و گفت‌وگو ارائه دهد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای امنیت سازمان ملل متحد صلح و امنیت بین شورای امنیت گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۴۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات در «باغ اسلامی» این شهر دیدار و درباره توسعه روابط تجاری، اقتصادی دو کشور گفتگو کردند.

در این دیدار طرفین پیرامون موضوعات مرزی و امنیت مرزهای دو کشور، روابط تجاری و اقتصادی و همچنین تسهیل در امر صدور روادید برای شهروندان افغانستان گفتگو نمودند. 

سید حسن مرتضوی در این دیدار اظهار داشت که امنیت و آرامش در افغانستان را برای همه کشورهای منطقه مفید است؛ وی همچنین تاکید نمود در سایه آرامش و امنیت به ویژه در مرزهای دو کشور، فعالیت تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر لزوم حمایت از تجار و فعالان اقتصادی، تسهیل در صدور روادید برای شهروندان افغانستان را امری مهم در پیشگیری از ترددهای غیرقانونی به ایران عنوان نمود.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار نیز آرامش و امنیت را نیاز اساسی برای ترقی و پیشرفت دو کشور دانسته و تصریح نمود که حکومت سرپرست افغانستان هیچگاه به دنبال برهم زدن آرامش منطقه نبوده و نیست.

والی هرات همچنین با تاکید بر اینکه پیشرفت افغانستان و عمران و آبادانی هرچه بیشتر این کشور را از اولویت های مقامات حکومت سرپرست می‌باشد، راه‌آهن خواف، هرات را یک پروژه مهم و حیاتی برای هر دو کشور خوانده و بر لزوم بهره برداری هرچه سریعتر از این پروژه تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه