Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@05:56:50 GMT

چرا فیلتر کلاب‌هاوس غیرقانونی است؟/ پاسخ یک حقوقدان

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۵۹۸۹

چرا فیلتر کلاب‌هاوس غیرقانونی است؟/ پاسخ یک حقوقدان

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت و گویی با روزنامۀ اصفهان زیبا در رابطه با بحث فیلترینگ احتمالی کلاب هاوس نظرش را بیان کرده است که متن آن در پی می آید:

بیش از یک هفته است که کاربران کلاب‌هاوس برای دسترسی به این شبکه با مشکل و اختلال مواجه هستند؛ اختلالی که اگرچه هنوز هیچ مرجع رسمی آن را به عهده نگرفته، اما خبر از فیلترینگ کلاب‌هاوس می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا این اقدام از نظر حقوقی قانونی است؟

از نظر حقوقی فیلترینگ به طورکلی غیرقانونی و نقض حق آزادی بیان است؛ به غیر از مواردی همچون خشونت علیه کودکان، معاملات غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و.... فیلترینگ یکی از موارد ثابت‌شده و گسترده سانسور است؛ منتهی به دلیل واژه‌شناسی فضای دیجیتال و وب آن را فیلترینگ می‌نامند. از سوی دیگر، فیلترینگی هم که اتفاق می‌افتد، بسیار کلی است. در سانسور که بیش از یک قرن است در مطبوعات، سینما و تئاتر و موسیقی و .... رواج دارد، محتوای خاص و مشخصی حذف می‌شود؛ درحالی‌که فیلترینگ بسیار وسیع است و مانع از دسترسی کاربران اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محتوا به فضای کلی می‌شود و به همین خاطر همین هم از سانسور بسیار بدتر است.

 

آزادی بیان، برای برخی‌ها غیرقابل تحمل است و از آن واهمه دارند

 

اما هیچ‌کدام از مواردی که به آن اشاره کردید در کلاب‌هاوس اتفاق نیفتاده است. فکر می‌کنید دلیل فیلتر این شبکه اجتماعی چیست؟

اتفاق مهمی که در کلاب‌هاوس افتاده این است که افراد به حق آزادی بیان به راحتی دسترسی دارند و با توجه به بستری که این شبکه ایجاد کرده، آن‌ها می‌توانند بی‌پروا در رابطه با مسائل مختلف گفت‌وگو کنند و حرف بزنند و مسائلی را مطرح کنند که امکان طرح آن‌ها در رسانه‌های رسمی به دلیل اعمال نظارت‌هــــا و محدودیت‌های شـدیـــد، هـیــچ‌گـــاه وجود نداشته است. شاید مهم‌ترین مشکل هم همین موضوع است؛ اینکه برخی‌ها نمی‌توانند آزادی بیان در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را تاب بیاورند. نکته جالب در رابطه با حضور افراد در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، این است که برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی، افراد نمی‌توانند هویت واقعی خود را پنهان کنند. این آزادی بیان، برای برخی‌ها غیرقابل تحمل است و از آن واهمه دارند.

 

 

گفته می‌شود فیلترینگ کلاب‌هاوس از سوی اپراتورها و بدون طی‌کردن فرایند فیلتر در کشور انجام شده. اپراتورها با چه متر و معیاری دست به این کار زده‌اند؟

فرقی نمی‌کند. در کشور هیچ مرجعی برای اعمال فیلتر، صلاحیت قانونی ندارد. شورای عالی فضای مجازی یا کمیته تهیین مصادیق محرمانه که در سال‌های اخیر نسبت به فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی اقدام کرده نیز حتی به نظر من، صلاحیت قانونی برای این کار ندارد. فیلتر کلاب‌هاوس هم از همین قاعده پیروی می‌کند و بنابراین غیرقانونی است، به علاوه اینکه در موارد دیگر فیلترینگ براساس دستور مرجع خاصی اتفاق افتاده؛ برای مثال، تلگرام به دستور یک قاضی فیلتر شد. برخی از سایت‌ها با دستور کمیته مصادیق مجرمانه مسدود شدند؛ اما در رابطه با فیلتر کلاب‌هاوس، ظاهرا هنوز هیچ مرجع خاصی به صورت آشکار دستور به فیلترینگ نگرفته است و خود اپراتورها باعث اختلال در دسترسی کاربران به این فضا شده‌اند که البته این اقدام نیز به‌هیچ‌عنوان قانونی نیست و اپراتورها تنها وظیفه تأمین و ارائه خدمات به کاربران را دارند، نه بیشتر از این. بنابراین اپراتورها مطلقا اجازه فیلتر شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را ندارند.

 

فیلتر فقط باعث تحمیل هزینه‌های گزاف و بیهوده به کشور می‌شود

 

  آیا با توجه به بی‌توجهی کاربران به فیلتر و ادامه فعالیت در کلاب‌هاوس و همچنین غیرقانونی بودن آن، ممکن است کلاب‌هاوس رفع فیلتر شود؟

تمام این تلاش‌های پرهزینه و گران‌قیمت که به منظور مسدودسازی پلتفرمی‌هایی همچون کلاب‌هاوس انجام می‌شود، شکست خورده است. اکنون بیش از دو دهه است که در ایران، همواره سعی شده با اعمال فیلتر امکان دسترسی مردم به اینترنت و پلتفرم‌های مختلف را محدود کنند؛ درحالی‌که در همه این سال‌ها، هیچ‌گاه موفقیتی حاصل نشده است؛ برای مثال، درحال حاضر چندین سال از فیلتر تلگرام در کشور می‌گذرد؛ اما حدود 50 میلیون کاربر ایرانی همچنان در این شبکه اجتماعی مشغول فعالیت هستند که این مسئله به خوبی نشان می‌دهد فیلترینگ پروژه‌ای شکست‌خورده است و تأثیری در انتخاب و فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی ندارد. درواقع فیلترینگ هیچ معضل و مشکلی را حل نمی‌کند و هیچ راهی برای بستن چنین فضاهای عمومی وجود ندارد و فیلتر فقط باعث تحمیل هزینه‌های گزاف و بیهوده به کشور می‌شود. فضای مجازی هر روز امکانات جدیدی را رو می‌کند و براساس سلیقه کاربران محتوای جدیدی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین تلاش‌ها در جهت محدودسازی این فضاها راه به جایی نمی‌برد و باید به جای این کارها اجازه دهند که صداوسیما حرفه‌ای عمل کند و آزادی بیان در فضاهای واقعی نیز وجود داشته باشد و افراد بتوانند با هر گرایشی آزادانه در محیط‌های رسمی گفت‌وگو کنند و حرف خود را بزنند؛ بدون اینکه محدودیت یا مشکلی برای آن‌ها به وجود آید.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 اینترنت شبکه های اجتماعی فضای مجازی فیلترینگ کامبیز نوروزی فیلتر اینترنت فیلتر اینترنت ایران فیلتر کلاب هاوس فیلترینگ کلاب هاوس اختلال در کلاب هاوس سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 شبکه اجتماعی کلاب هاوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزشکاران جهان در شبکه های اجتماعی؛ 16 مارس 2024

فعالیت های روز گذشته ورزشکاران جهان در شبکه های اجتماعی را مرور می کنیم. 

آردا گولر:
و من حس خوبی دارم. آلا مادرید پاولوویچ:
خوشبختانه جدی نیست. ممنون از پیام های حمایتگر شما
واکنش توماس مولر به این موضوع:


یولیان برانت در تمرینات دورتموند رئال مادرید:
دویستمین پیروزی کارلو آنچلوتی به عنوان سرمربی رئال مادرید کای هاورتس:
بهترین دوستان رئال مادرید:
رئیس باشگاه در بیمارستان کودکان مبتلا به سرطان در ناوارا محمد صلاح ادوین فن در سار تولد 17 سالگی پسرش را تبریک گفت براهیم دیاز:
ما ادامه می دهیم بارسلونا:
یکشنبه شب بازی مهمی در پیش است آرسنال:
تصاویر قدیمی از رویارویی با بایرن مونیخ رونالدینیو:
جام کنفدراسیون ها، سال 1999
رافا مارکز، ترجیح می دهم کنارت بازی کنم تا مقابلت منچستریونایتد:
تلاش برای آمادگی کامل سادیو مانه:
از حضور در کنارتان خوشحالم

 

از دست ندهید ????????????????????????

سرهنگ علیفر: این راز را فاش کنم طرفدارانم نصف می‌شوند! فحاشی کاپیتان‌های سابق استقلال و پرسپولیس به یک‌دیگر! خوشحالی بارسلونا از تقابل با پی‌اس‌جی: ما تو نیمه‌نهایی هستیم امیدواری رئالی‌ها به ام باپه: بارسا را حذف کنی محبوب‌تر می‌شی! آرتتا چرا اون‌طوری نگاه می‌کنه؟ (شوخی با ورزشکاران)

دیگر خبرها

  • گفتگوی جنجالی و پرحاشیه ماسک/ از مصرف کتامین تا دیدار با دونالد ترامپ
  • راک پاسخ منتقدین را داد؛ ترجیح می‌دهم خودم باشم/ اخبارWWE
  • پاسخ به ۱۰ سوال پرتکرار کاربران درباره تعویض روغن ماشین
  • گزارش ۲۰۲۳ استاتیستا: ایران چهارمین کشور با بیشترین قطعی اینترنت و بیشترین خسارت (+جدول)
  • پلتفرم‌های فیلتر شده در دسترس قرار می‌گیرند؟ / پاسخ رئیس مرکز ملی فضای مجازی
  • (ویدئو) خبر مهم درباره رفع فیلتر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی
  • خبر مهم درباره باز شدن سکوها و شبکه های فیلتر شده
  • ورزشکاران جهان در شبکه های اجتماعی؛ 16 مارس 2024
  • پاسخ دامپزشکی کاشان به تلف‌شدن چند دام‌ به‌خاطر تب برفکی
  • قطع اینترنت سال 98 به اراده من نبود